|
کدخبر: 193924

قیمت زعفران صعود کرد! + آخرین جزییات

حسینی از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت زعفران خبر داد و گفت: تا عرضه زعفران نو به بازار امیدواریم روند اصلاح قیمت این محصول ادامه یابد.

اصناف قیمت زعفران صعود کرد! + آخرین جزییات

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از افزایش قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: طی یک ماه اخیر قیمت هر کیلو زعفران ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته که امیدواریم تا عرضه زعفران نو به بازار این روند متوقف نشود.

وی قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته را ۸ میلیون تومان، زعفران‌پوشال را ۱۰ میلیون و زعفران سوپر نگین را ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی زعفران طی یک ماه اخیر روند افزایشی داشته، اما در شرایط فعلی یک عده که زعفران در دست دارند، به دنبال بازارگردانی و افزایش قیمت هستند.

میری ازدیاد تقاضا و مصرف برای خرید در دهه اول محرم را علت اصلی گرانی زعفران دانست و گفت: بعد از دهه اول محرم مصرف فروکش می کند و مجدد در ایام صفر به اوج خود می رسد، اما در مجموع قیمت زعفران نسبت به سایر کالاها نوسانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت زعفران مرتب در حال تغییر است، افزود: امیدواریم قیمت این محصول به نرخ واقعی خود برسد تا کشاورزان به تولید دلگرم شوند.

حسینی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت سایر کالاها، نرخ زعفران  تغییر محسوسی نداشته است.

عضو شورای ملی زعفران از رشد صادرات طلای سرخ خبر داد و گفت: استمرار روند رشد صادرات به مسائلی همچون آرامش منطقه و جابه جایی پول بستگی دارد و به طور کلی در خصوص زعفران باید یک استراتژی دنبال شود که به نفع تولید و تجارت است.

وی درباره آینده تولید زعفران بیان کرد: گرچه تولید زعفران تحت تاثیر مسائل خشکسالی کاهش می یابد، اما تا زمان برداشت نمی توان پیش بینی دقیقی داشت چرا که همه ساله درصدی سطح زیرکشت افزایش می یابد.

حسینی با اشاره به اینکه زعفران گیاه سازگار با کم آبی است، بیان کرد: برخی کشاورزان تصور می کنند که در زمستان گیاه نیاز به آب ندارد، درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی باید کشاورزان را آموزش بدهد که زعفران باید در منطقه ای کاشته شود که امکان آبیاری وجود داشته باشد.

این مقام‌ مسئول ادامه داد: برخی کشاورزان نبود بارندگی در زمستان را بهانه ای برای آب ندادن به گیاه مطرح می‌کنند، درحالیکه جای این سوال مطرح است آیا کشاورزان دیم‌کاشتند که دلایلی مبنی بر عدم بارندگی را مطرح می کنند؟

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد کشاورزان زعفران کار حداکثر یک هکتار زمین دارند، بیان کرد: کشاورزان خرده مالک تحت هر شرایطی به تولید ادامه می‌دهند و به عبارت دیگر این کشاورزان خرده مالک از بهره برداران قدیمی این صنعت هستند، اما بخش دیگر افرادی هستند که در حاشیه شهرها با اجاره کردن زمین و آب به امر تولید می‌پردازند و همواره به دنبال منافع خود هستند، امسال هم به خاطر شرایط خشکسالی و کم آبی اقدام به کشت نکردند.

عضو شورای ملی زعفران در پایان با بیان اینکه کشاورزان رکن اصلی در اشتغال‌زایی روستایی هستند، تصریح کرد: با توجه به آنکه عمده اشتغال در بخش کشاورزی  است، اما قیمت محصول به رغم هزینه‌های بالای تولید تغییری نداشته است که با استمرار این روند و ناامیدی روستاییان، اشتغال دچار آسیب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر