|
کدخبر: 180279

قیمت مرغ به ۳۵ هزار تومان رسید!

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور گفت: کاهش قدرت خرید مردم برای گوشت قرمز و نگرانی از قیمت آینده منجر به افزایش تقاضای مرغ شده، به طوری که از بهمن ۹۹ که تقاضا برای خرید بالا رفته هنوز کاهش پیدا نکرده و گرانی حمل و نقل و... هم باعث شده تا قیمت مرغ در تهران به حدود ۳۰ هزار تومان برسد.

اصناف قیمت مرغ به ۳۵ هزار تومان رسید!

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه در اغلب نقاط کشور مرغ به جز تهران با نرخ مصوب عرضه می شود، گفت: در تهران قیمت هر کیلو مرغ تا ۳۵ هزار تومان هم عرضه می شود که مصداق عینی گران فروشی است.

برومند چهارآیین با بیان اینکه بعد از تشکیل قرارگاه مرغ در وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ تعدیل شد، افزود: اگر ۱۱ فروردین ماه امسال این اتفاق نمی افتاد قیمت مرغ تا ۵۰ هزار تومان هم افزایش می یافت اما مساله دیگری بعد از آن بروز کرد و این بود که قیمت جهانی ذرت و سویا در بازار افزایش یافت و دستمزد و هزینه حمل و نقل در ایران هم به صورت روتین سالانه افزایش پیدا کرد، و قیمت جوجه یک روزه نیز به ۹ هزار تومان رسید از این رو قیمت تمام شده هر کیلو مرغ به حدود ۲۱ هزار تومان رسیده است. همین مساله باعث شده تا الان مرغ هایی که با نرخ ۲۱ هزار تومان تولید شده اند با نرخ منطقی ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر مولفه های تاثیر گذار در تولید مرغ به مرغداران تحمیل شده است، اظهار کرد: اگر بازار دوباره مدیریت نشود ممکن است برای تولید مرغ چالش های به وجود بیاید و قیمت مرغ بازهم افزایش یابد.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه در حال حال حاضر در سایر استان هم در عرضه با قیمت مصوب تفاوت هایی وجود دارد، تصریح کرد: اما از آنجایی که حدود ۱۳ درصد از مرغ مورد نیاز تهران در خود تهران تامین می شود و مابقی از استان های مازنداران، گلستان، سمنان و... تهیه می شود به همین دلیل هزینه حمل و نقل قیمت عرضه مرغ تهران بالاتر از سایر استان هاست.

قیمت مرغ بالاتر از ۳۰ هزار تومان در تهران گران فروشی است

چهارآیین تاکید کرد: در شرایط کنونی قیمت مرغ بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم در تهران گران فروشی است و در شرایط کنونی مصوبه قیمت هر کیلو ۲۱ هزار تومان هم باید به صورت کارشناسی شده تغییر کند.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه سازمان حمایت دیگر حق قیمت گذاری برای مرغ نداردگفت: ولی این سازمان می تواند بر بازار نظارت کند و قرارگاه مرغ مسئول قیمت گذاری مرغ است.

او با اشاره به اینکه از حدود یک ماه قبل مرغدارها خواستار تغییر و اصلاح قیمت بوده اند، گفت: از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمت جوجه یک روزه از ۴۲۰۰ تومان به ۹ هزار تومان رسیده و این مساله ناشی از کاهش جوجه ریزی مرغ مادر در مهر ماه ۹۹ بود و این افت جوجه ریزی ادامه پیدا کرده است، در واقع تقریبا ماهانه ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار جوجه مرغ مادر و ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه برای پرورش مرغ در ماه نیاز داریم و از آنجایی که هر مرغ مادر ۱۵۰ جوجه یک روزه تولید می کنند و بین ۶ تا ۷ ماه زمان نیاز است که میزان تولید جوجه یک روزه متناسب با نیاز کشور تامین شود.از طرف دیگر در ماه ۱۵۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار به جوجه کشی ها ارسال می شود که حدود ۸۰ درصد آنها تبدیل به جوجه یک روزه می شوند.

او درباره دلایل کاهش جوجه مرغ مادر گفت: در پاییز ۹۹ به دلیل تحریم ها نتوانستیم تخم مرغ اجداد به اندازه کافی وارد کنیم و مساله دیگر اینکه خیلی از افرادی که پرورش جوجه مادر دادند در پاییز ۹۹ ورشکسته شدند و تولید را کنار گذاشتند و این مشکل ناشی از فشار سازمان تنظیم بازار برای تولید جوجه یک روزه بیش از نیاز کشور بوده و برخی از تولیدکننده ها مجبور شدند زیر قیمت جوجه بفروشند و در آن زمان هیچکس به مشکل مرغدارها توجه نکرد و شرکت پشتیبانی هم به جای خرید مستقیم مرغ زنده به صورت غیرمستقیم لاشه مرغ خرید کرد و کمک چندانی به پرورش دهنده ها نشد.

۳۰۰ هزار تن هم اکنون مرغ در یخچال خانواده ها انبار شده است

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور افزود: الان میزان تولید جوجه ریزی یک روزه حداقل ۱۱۰ میلیون قطعه در ماه است که نیاز کشور را تامین می کند اما کاهش قدرت خرید مردم برای گوشت قرمز و نگرانی از قیمت آینده منجر به افزایش تقاضای مرغ شده، به طوری که از بهمن ۹۹ که تقاضا برای خرید بالا رفته هنوز کاهش پیدا نکرده و البته خشکسالی هم منجر شده که بخشی از محصولات گیاهی حذف و گوشت قرمز هم گرانتر شود و روی بازار مرغ اثر بگذارد.

او افزود: بگو و مگوی بین دولت و مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مردم را برای گرانی ها نگران کرده و همین مساله باعث شده که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن هم اکنون مرغ در یخچال خانواده ها انبار شود و قیمت مرغ را همچنان به دلیل تقاضا افزایش دهد.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه سرانه مصرف هر کیلو مرغ برای هر فرد ایرانی ۳۰ کیلو است، گفت: متوسط سرانه مصرف جهانی مرغ ۱۵ کیلو است و بر مبنای همین سرانه مصرف، ایران باید جوجه ریزی ماهانه ۱۱۰ میلیون قطعه داشته باشد اما به دلیل ذخیره سازی بالا مرغ در فریزرهای مردم به دلیل نگرانی از آینده ، قیمت همچنان سیر صعودی دارد.

او ادامه داد: در جنوب شرق آسیا و در کشورهای مانند سنگاپور و مالزی اغلب مردم اصلا فریزر ندارند زیرا بیشتر مردم بیرون غذا می خورند و بعد به اندازه مصرف روزانه شان خرید می کنند زیرا نگران تورم آینده نیستند.

منبع: موج
  • ناشناس ارسالی در

    دربازارفردیس کرج مرغ اکثروقتهاپیدانمی شو داگرهم باشدرستورانهاوچلوکبابیهاآن راعمده میخرندوبرای ۲عددمرغ باید۱۰لیتربنزین مصر ف کنیم

  • رامین ارسالی در

    بابا نگرانی از کمبود نیست...نگرانی از بی خردی و بی کفایتی و بی خیالی مسئولینه! و قتی جنسی تو مملکت هر روز داره یه قیمت می شه...پس منی که احتیاج دارم..چرا الان با قیمت ارزونتر نخرم!!! ملتو دست انداختین!

  • احمدی ارسالی در

    ݥن امروز مرغ را کیلویی ۲۶هزار توݥان خری دم./.

  • ناشناس ارسالی در

    قند ۳۵۰گرمی ۱۵هزارتومان خریدم شکر۹۰۰گرمی را امروز ۱۷هزار تومان خریدم ۶ماه گوشت نتوانسته ام بخرم زنم طلا قش را میخا هد ۲۴ساعته سر کارم بریدم بریدم

  • ناشناس ارسالی در

    سلام بیایید شهرستان میانه مهمون ما باشید کیلویی هم 25000 تومنه نگران نباشید .

  • زینب ارسالی در

    باسلام خواهش میکنم اصناف وظیفه خود را در خصوص کنترل قیمت ها نرخ گذارز و بازدید های نامحسوس انجام بدهند ‌ امید داشتم با شروع دولت جدید ما دیگه از گرونی های روزمره که ما ملت آسیب میدیدیم خلاص بشویم . بامید خدا . اگر نیرو ندارین از جوانان بیکار برای این کنترل قیمت ها استفاده بشه . از کارخانه گرفته تا مغازه دار و دستفروش . من از دولت گرامی میخواهم بررسی جدی بعمل آید . تا مردم در سختی نباشند . با تشکر . بامید خدا و بامید شروع راهکارهای جدید برای پیشبرد مسائل اقتصادی . و قطع دستان سودجویان بی رحم .

  • پارسا ارسالی در

    دولت بی‌کفایت عامل بی ثابتی و گرانی عمدی است چون از ضد انقلاب دستور میگیرد

  • پارسا ارسالی در

    دولت منحوس شیطانی میخاهد مرغ به قیمت 70ه زار تومان برسد

  • منصف ارسالی در

    خاک عالم بر سر مدیران بی لیاقت ، که نتون ستند برای جنگ اعصاب و روان مرغ و تخم مرغ یک سامانی بدهند ، اونوقت میخوان با در ز مینه ی هسته ای دم بزنند .

ارسال نظر