|
کدخبر: 170058

چرا شکر در بازار گران شد؟

رئیس نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی چغندر قند غیرمعقول نبوده است.

اصناف چرا شکر در بازار گران شد؟

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه گرانی شکر در بازار ارتباطی به قیمت خرید تضمینی چغندر قند ندارد، اظهار کرد: در چند سال گذشته قیمت خرید تضمینی چغندر به حدی پایین بود که هزینه های تولید را پوشش نمی داد و امسال در شورای قیمت گذاری، نرخ محصول بنابر کارشناسی های صورت گرفته و با حضور انجمن صنفی کارخانجات قند، مسئولان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و تشکل ها نرخ گذاری شد.

وی در واکنش به این موضوع که افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی چغندر قند غیرمعقول نبوده است، افزود: با توجه به هزینه های تولید، اعلام قیمت منطقی و منصفانه کشاورزان را به استمرار تولید در سال های آتی امیدوار کرد که با ادامه حمایت های فعلی همانند سال ۹۶ به خودکفایی خواهیم رسید.

ملک زاده ادامه داد: در سال ۹۶ با اعلام قیمت عادلانه به خودکفایی رسیدیم چرا که کشاورزان متقاعد شدند که با این نرخ ضرر نمی کنند و در نهایت وابستگی به واردات و خروج ارز از کشور کم شد.

این‌مقام مسئول با اشاره به عوامل گرانی شکر در بازار بیان کرد: نبود مدیریت صحیح، حلقه های واسط، مشکلات شبکه توزیع و عدم نظارت و کنترل بازار منجر به افزایش بی رویه قیمت شده است، درحالیکه اگر سایر عوامل تولید و توزیع همانند کشاورزان به سود متعارف قانع باشند، قیمت شکر افزایش چندانی در بازار ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اعلام قیمت منطقی متناسب با هزینه های تولید و سود منطقی برای کشاورز را شرط خودکفایی شکر و کاهش واردات دانست و گفت: با حمایت ۱۰۰ درصدی از بخش تولید و خودکفایی در داخل دیگر مجبور به واردات محصول درجه ۲ و ۳ با قیمت های گزاف و ایجاد رانت در بازار نیستیم.

به گفته وی، با اعلام قیمت منطقی چغندر قند می توان امیدوار بود که در صورت استمرار این سیاست در سال آتی به خودکفایی در تولید شکر دست یابیم.

ملک زاده درباره آخرین وضعیت تولید شکر بیان کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر تولید می شود که با این وجود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

ملک زاده ادامه داد: قیمت منطقی چغندر قند از سوی شورای قیمت گذاری بعد از زمان تولید اعلام شد اما همواره این امیدواری وجود دارد که کشاورزان در فصل بهار رغبت بیشتری با کشت چغندر قند بهاره داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها