|
کدخبر: 164601

ثبات قیمت دام زنده + آخرین نرخ ها در بازار

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با وجود ازدیاد عرضه دام در برابر تقاضا ناشی از زایش‌های مناسب، مشکلی در بخش دام و گوشت نداریم.

اصناف ثبات قیمت دام زنده + آخرین نرخ ها در بازار

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به اینکه بازار گوشت تغییر چندانی نداشته است، اظهار کرد: با وجود ازدیاد عرضه دام در برابر تقاضا ناشی از زایش‌های مناسب پاییز، زمستان و بهار امسال مشکلی در بخش گوشت و دام نداریم.

او از ثبات قیمت دام در بازار خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو گوساله ۴۴ تا ۴۶ هزار تومان و گوسفند ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان است که با ازدیاد عرضه شاهد کاهش قیمت در این بخش‌ها خواهیم بود.

پوریان ادامه داد: با آغاز به کار کشتارگاه‌ها، در این ایام گوشت زیادی عرضه خواهد شد که این امر منجر به تعادل در بخش تولید می‌شود.

این‌ مقام‌مسئول با بیان اینکه نوسانات قیمت در سطح بازار مربوط به تعطیلات عید بوده است، گفت: با توجه به انباشت دام سنگین در واحدهای دامداری و تولید دام سبک با حجم زیادی دام در عرضه روبه‌رو خواهیم شد، هر چند مصرف کنندگان نسبت به قیمت‌های بالای سطح بازار گلایه‌مند هستند که امیدواریم با ازدیاد عرضه شاهد کاهش قیمت باشیم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: طبق روال همه ساله عرضه دام در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد به اوج خود می‌رسد که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا منجر به تعادل قیمت در سطح بازار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه مشکلی در تامین گوشت ماه رمضان وجود ندارد، افزود: در حال حاضر مقادیر زیادی گوشت تولید شده که در اختیار بخش خصوصی و دولتی است به طوری که می‌توان بازار را به ۲ بخش منجمد و گرم تقسیم کرد.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو گوشت گوساله منجمد وارداتی را کمتر از ۱۰۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی وارداتی را ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گرچه قبل از عید دولت قیمت گوشت‌های منجمد وارداتی را افزایش داد، اما در بخش منجمد داخلی نوسان خاصی را مشاهده نکردیم، هر چند در بخش لاشه گوشت گرم به سبب تمایل مصرف خانوارها نوساناتی را داشتیم که با ازدیاد عرضه انتظار می‌رود، بازار متعادل شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با تاکید بر حمایت از دامداران بیان کرد: دولت با اتخاذ تصمیمات مناسب و برنامه ریزی خرید حمایتی در بخش دام سبک و سنگین باید دامداران را حمایت کند تا دچار انباشت دام نشویم.

این مقام مسئول تامین نهاده‌های دامی با نرخ مصوب را یکی دیگر از سیاست‌های حمایتی دولت برشمرد و گفت: دولت در راستای حمایت از دامدار باید صادرات دام را آزاد کند تا پایداری تولید استمرار یابد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه امکان تامین نیاز مالی بخش تولید از بازار داخل به سبب نوسانات قیمت امکان پذیر نیست، از این رو دولتمردان باید شرایط صادرات در بخش گوشت، مرغ و ماهی را فراهم کنند تا تولید پایدار استمرار یابد، هر چند مسئولان مشکلات بازار را ناشی از مشکلات سیستم توزیع می‌دانند، اما صادرات می‌تواند راهگشایی برای رفع این مشکل باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر