|
کدخبر: 151081

افزایش قیمت عجیب این میوه در بازار / مقصر کیست؟

گزارش های رسمی از افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت موز نسبت به پارسال حکایت دارد، این در حالی است که واردات این میوه از ابتدای سال جاری ممنوع و مشروط به واردات سیب شده و البته برخی اعضای اتحادیه مربوطه انحصار واردات برای چند نفر را از دلایل این گرانی اعلام کرده اند.

اصناف افزایش قیمت عجیب این میوه در بازار / مقصر کیست؟

از مدتی پیش قیمت موز در بازار رو به افزایش رفت و رشد قابل توجهی داشته و تا بیش از ۴۰ هزار تومان هم قیمت خورده است.

این در حالی است که بررسی گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالاهای خوراکی در دی ماه امسال نشان می دهد که قیمت هر کیلو موز در دی ماه پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در همین ماه در سال جاری به متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و افزایش ۱۴۰.۳ درصدی داشته است.

همچنین قیمت هر کیلو موز در آذر ماه ۲۷هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده که تا دی ماه با رشد ۲۱.۱ درصدی همراه بوده است.

این افزایش قیمت در حالی رخ داده که از اردیبهشت ماه امسال واردات موز به دلیل محدودیت های ارزی به نوعی ممنوع و در ادامه واردات آن مشروط به صادرات سیب شده است.

با این حال در اظهارات اخیر فعالان بازار این کالا بحث هایی در مورد انحصار در واردات به عنوان عامل گرانی مطرح شد؛ به طوری که اسماعیلی- رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان- گفته است که متاسفانه ثبت سفارش موز و واردات آن به کشور در انحصار سه یا چهار نفر است و در حال حاضر عامل اصلی گرانی موز در بازار نه نوسانات ارزی، بلکه انحصار در واردات آن است.

جریان واردات موز در مدت اخیر بارها حاشیه ساز شده بود و انتقادات هایی نسبت به تامین ارز این کالا در شرایطی که عنوان می شود محدودیت ارزی وجود دارد و حتی برخی کالاهای مهم تر در گمرک مانده اند، مطرح بود ولی بانک مرکزی تاکید داشت که آنچه که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) ثبت سفارش و تائید شده را تامین ارز کرده است.

اخیرا نیز اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت داشت که ۴۷ کامیون موز در مرز بازرگان متوقف شده و به دلیل ممنوعیت و اینکه در مقابل آن صادرات سیبی صورت نگرفته گمرک اجازه ورود نداده است. در عین حال که این کالا هم از سوی وزارت صمت ثبت سفارش و هم از بانک مرکزی تائید ارز شده بود. با این حال هنوز اعلامی در مورد تعیین تکلیف این محموله موز از سوی دستگاه های ذیربط وجود نداشته است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر