|
کدخبر: 148951

کمرنگ شدن گوشت در سفره تهرانی ها

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز سبب کاهش شدید مصرف سرانه آن در کشور شده است.

اصناف کمرنگ شدن گوشت در سفره تهرانی ها

استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان ۱۲ تا ۱۲.۵ کیلوگرم در سال است که پیش از این سرانه مصرف گوشت در ایران نیز به همین میزان بوده اما به‌تدریج به دلیل افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت در ایران به کمتر از هشت کیلو در سال رسیده است.

هرچند ممکن است برخی از مناطق مرفه‌نشین توان بیشتری در خرید گوشت داشته و برخی از مناطق محروم توان خرید گوشت کمتری داشته باشند اما آمارها گویای کاهش توان خرید اقشار متوسط تا کم درآمد کشور برای خرید این کالای اساسی در سبد خانوار خود هستند.

نبود نهاده‌های دامی، گرانی علوفه، قاچاق دام زنده و نیز خروج گوشت و دام زنده از مرزهای کشور همواره از چالش‌های اصلی در زمینه کاهش تولیدات دامی به‌ویژه گوشت قرمز و در نتیجه آن افزایش قیمت بوده است.

هرچند که شرایط برای صادرات گوشت به‌هیچ عنوان مساعد نیست و قطعا نیاز کشور به گوشت بسیار بیشتر از آن است که بتوان با چشم پوشی از نیاز داخل به صادرات این کالای اساسی پرداخت اما همواره راه‌هایی برای قاچاق و دور زدن مقررات سختگیرانه در چنین شرایطی وجود دارد.

البته علاوه بر موارد فوق، به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان کشور، کاهش توان خرید مردم به‌دلیل شیوع کرونا در کشور است که سرانه مصرف گوشت قرمز را حدود ۴۰ درصد کاهش داده و این امر سبب کاهش قدرت خرید مردم نیز شده است.

با تعطیلی بسیاری از مشاغل خرد و در نتیجه آن بیکاری پنهان بسیاری از افراد در یک سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط معیشتی در کشور رو به سختی گذاشت تا به آنجا که بسیاری از خانواده‌های متوسط رو به پایین جامعه که اغلب برای اداره معیشت خود به کمک‌های حمایتی نیازمند هستند توان خرید حداقل‌ها برای افراد خانواده خود را از دست دادند و طبیعی است که گوشت قرمز نیز با افزایش قیمت هر روزه آن هم به بهانه‌های مختلف، از سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی حذف و یا کمتر شده است.

از سویی بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز در دولت دوازدهم به‍‌‌دلیل استفاده از راهکارهای مقطعی در کنترل نرخ این کالا سبب کاهش شدید مصرف سرانه آن در کشور شده است، به‌گونه‌ای که در اقشار کم‌درآمد این ماده خوراکی ضروری به‌طور کامل حذف شده و مصرف اقشار متوسط نیز کاهش یافته و در مجموع، مصرف سرانه کشور تقریبا نزدیک به نصف شده است.

منبع: تهران نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها