|
کدخبر: 137551

مقصر افزایش قیمت لبنیات کیست؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی، گفت: دخالت دولت در قیمت‌گذاری شیر محصولات لبنی را گران کرد، این رویکرد باعث می‌شود تا به سلامت جامعه، آسیب برسد.

اصناف مقصر افزایش قیمت لبنیات کیست؟

سید محمدرضا بنی طبا در پاسخ به این پرسش که صنعت لبنیات کشور با چه مشکلاتی روبه‌رو است، اظهارکرد: عدم تعهد مسئولان به جلسات کارشناسی، مهم‌ترین مشکلی که پیش روی صنعت لبنیات کشور است. انجمن صنایع لبنی، هفته گذشته، در ارتباط با نرخ شیر خام و قیمت محصولات لبنی در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های حوزه دامداری و تشکل‌های حوزه صنایع لبنی جلسه‌ای برگزار کرد.

وی افزود: در این جلسه، بر نرخ شیر خام خریداری شده در درب گاوداری‌ها به مبلغ ۴ هزار و ۱۵۰ تومان موافقت شد و طبق این نرخ شیر خریداری شده از دامداری ها، نرخ محصولات لبنی پُر مصرف مشمول قیمت‌گذاری تعیین شد اما بعد از مدت ۲ روز از این توافق بعمل آمده، مصوبه‌ای که توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد و بدون اینکه که انجمن صنایع لبنی در جریان قرار گرفته باشد؛ نرخ شیر خام را به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده بودند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی، تاکید کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان برگزار شد نرخ محصولات لبنی براساس نرخ شیر خام ۴ هزار و ۱۵۰ تومانی تعیین شد ولی طبق مصوبه اعلام شده، نرخ شیرخام را به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده‌اند و مسئله اینجا است که مصرف کننده، تولیدکنندگان را مسئول این افزایش قیمت‌ها می‌داند در صورتی که تولیدکنندگان با افزایش نرخ محصولات لبنی، موافق نیستند و از بخش‌های دیگر زنجیره تولید افزایش نرخ به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود.

بنی طبا تاکید کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان برگزار شد بر نرخ شیر خام ۴ هزار و ۱۵۰ تومانی توافق شد و پس از گذشت ۲ روز نرخ شیر خام به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، مسئول این عدم تعهد هستند و این موضوع باعث اعتماد زدایی بخش خصوصی می‌شود و عدم تعهد به کار کارشناسی شده است.

وی بیان کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، مسئول این عدم تعهد هستند و به عبارتی دیگر از جیب تولیدکننده محصولات لبنی، یارانه پرداخت می‌کنند.

بنی طبا اظهارکرد: بطور کلی، دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات لبنی و بر هم زدن عرضه و تقاضا مورد تایید بخش خصوصی نیست و این موضوع، کار درستی نیست و شفاف نیست و فساد زا است. اگر قرار است که دولت در بازار دخالت کند و قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد بایستی بر تمام زنجیره تولید محصولات لبنی قیمت‌گذاری و نظارت داشته باشد. به عبارتی، دولت باید در نرخ نهاده‌های دامی، نرخ شیر خام و نرخ محصولات لبنی نظارت داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان محصولات لبنی، محصولات را بیشتر از نرخ مصوب شده به فروش برسانند سازمان تعزیرات با آنها برخورد خواهد کرد ولی این حساسیت‌ها و نظارت‌ها در بخش نرخ نهاده دامی و شیر خام وجود ندارد. کارخانجات تولید محصولات لبنی در افزایش نرخ محصولات لبنی، بی‌تقصیر هستند و این افزایش قیمت‌ها ناشی از گرانفروشی شیر خام به کارخانه‌ها است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نبود منابع ارزی، دولت و بانک مرکزی با سختی توانسته‌اند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص بدهند تا مردم تحت فشار قرار نگیرند؛ ولی وزاتخانه‌ای که مسئول توزیع نهاده‌ها است، نتوانسته در توزیع، موفق عمل کند و مشکل اساسی زنجیره تولید محصولات لبنی در این موضوع است.

تحمیل افزایش نرخ شیر به تولیدکنندگان

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ محصولات لبنی، باعث می‌شود میزان مصرف جامعه کاهش یابد و این موضوع هم به تولیدکنندگان و هم به سلامت جامعه، آسیب می‌رساند و شما در این خصوص چه دیدگاهی دارید؟ گفت: تولیدکنندگان مسئول تامین کالای کشور هستند و تاکنون به درستی به وظایف خود عمل کرده‌اند ولی صیانت از قدرت خرید مردم، مربوط به نظام سیاست‌گذاری است و وظیفه‌ای است که نمی‌توان آن را از تولیدکننده انتظار داشت.

بنی طبا اظهارکرد: وقتی نظام سیاست‌گذاری نمی‌تواند از قدرت خرید مردم صیانت کند و یا قدرت خرید آنها را افزایش بدهد نباید از تولید‌کننده انتظار داشته باشند که این مسئولیت را برعهده بگیرد.

وی تصریح کرد: وظیفه تولیدکنندگان محصولات لبنی، تولید و توزیع کالا است و خوشبختانه، تولیدکنندگان صنعت لبنیات کشور به خوبی به وظیفه خود عمل کرده‌اند و به هر نقطه‌ای از کشور بروید محصولات لبنی به وفور در دسترس مردم قرار دارد.

وی تاکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم، ناشی از سیاست گذاری‌های است که در سطح کلان کشور انجام شده است که تاثیر بر اقتصاد و قدرت خرید مردم گذاشته است.

بنی طبا با اشاره در خطر بودن سلامت مردم با کاهش مصرف محصولات لبنی، تاکید کرد: مصرف محصولات لبنی بر سلامت جامعه تاثیر دارد و با کاهش قدرت خرید مردم و کاهش مصرف محصولات لبنی، سلامت جامعه به خطر می‌افتد و تولیدکنندگان محصولات لبنی به هیچ عنوان از در معرض قرار گرفتن سلامت جامعه، استقبال نمی‌کند ولی تولید‌کنندگان از بین دو گزینه تعطیلی کارخانه‌ها و عرضه کالا ولو اینکه گران باشد، باید یک گزینه را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ محصولات لبنی به تولیدکنندگان تحمیل شده است و این ناشی از افزایش چشمگیر نرخ شیر خام در چند سال گذشته است و متاسفانه این افزایش نرخ در امسال به شدت تشدید شده است.

کاهش چشمگیر صادرات محصولات لبنی

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور در پاسخ به این پرسش که اوضاع صادرات صنایع لبنی کشور، چگونه است؟ گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور، صادرات محصولات لبنی را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است و آسیب‌های بسیاری را به بازار صادراتی محصولات لبنی وارد کرد.

بنی طبا اظهارکرد: با توجه به آمار صادرات محصولات لبنی که در ۴ ماهه نخست امسال، صورت گرفته است؛ میزان صادرات صنعت لبنیات، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در بدو شیوع کرونا ۵۰ درصد کاهش داشت اما بطور نسبی این کاهش جبران شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین حجم صادرات محصولات صنایع غذایی مربوط به صنایع لبنی کشور بود و ارزش آن، ۷۷۰ میلیون دلار بود.

اشتغالزایی ۲ میلیون نفری در صنعت لبنیات

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این پرسش که چند واحد تولیدی در صنعت لبنیات کشور فعالیت دارند و میزان اشتغالزایی آنها چند هزار نفر است؟ گفت: در کل زنجیره تولید محصولات لبنی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم حدود ۲ میلیون نفر و در صنعت تولید محصولات لبنی به‌صورت مستقیم حدود ۱۵۰ هزار نفر و به‌صورت غیر مستقیم حدود ۵۰۰ هزار نفر به کار مشغول هستند.

بنی طبا اظهارکرد: در سراسر کشور حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در تولید محصولات لبنی فعالیت دارند و از این تعداد حدود ۶۰ واحد تولیدی هستند که سهم بیشتری در بازار محصولات لبنی دارند.

وی تصریح کرد: در گذشته، ۱۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در تولید محصولات لبنی فعالیت داشته‌اند و از ۱۵ سال گذشته تاکنون، تعداد ۸۰۰ واحد صنعتی از چرخه تولید خارج شده‌اند و این نتیجه سیاست‌های غلط نظام سیاست‌گذاری کشور در خصوص قیمت‌گذاری محصولات لبنی بوده است.

بنی طبا در ادامه، بیان کرد: بازار مصرفی، بایستی همانند یک اقیانوس باشد که ماهی و کوسه در آن شنا کنند و به حیات خود ادامه بدهند و فضای کشور باید به نحوی باشد که کارخانجات کوچک و بزرگ بتوانند در آن فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات، عرضه و تقاضا، بازار و در زنجیره تولید صنایع مختلف، اشتباه است.

بنی طبا افزود: حدود ۹۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی تولید محصولات لبنی در کشور به بخش خصوصی تعلق دارد و مابقی کارخانجات تولید محصولات لبنی خصولتی هستند.

وی بیان کرد: طبق قانون، دولت موظف است که به مدارس شیر یارانه‌ای اختصاص بدهد ولی متاسفانه، درحال‌حاضر، این قانون اجرایی نمی‌شود. همچنین مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، تصویب کرد که در ۸ استان کم برخوردار کشور، شیر یارانه‌ای در مدارس توزیع شود که این مصوبه به اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی نیاز داشت ولی اختصاص بودجه به خوبی انجام نشد در صورتی که دولت برای واردات نهاده‌های دامی ۱۸ هزار میلیارد تومان، اعتبار اختصاص داد و ورود نهاده دامی به کشور، اثر مثبتی بر بازار نگذاشت.

بنی طبا در پایان، گفت: متاسفانه، نحوه سیاست‌گذاری نظام سیاست‌گذاری کشور درخصوص مسائل اقتصادی با ضعف‌های بسیاری روبه‌رو است و وقتی قانونی تصویب می‌شود بر اجرای آن نظارت‌های کافی صورت نمی‌گیرد.

منبع: تحلیل بازار
  • ادم ارسالی در

    فقط لبنیات؟!!!!!!!!
    مرغ گوشت ماهی تخم مرغ هویج گوجه سیب زمینی پیاز میوه و ...‌‌‌‌.....همه چیز در عرض یک هفته ۵۰درص د گران شد
    مقصر کیه،همونی که استیضا حش نمیکنن

  • ناشناس ارسالی در

    باسبان گرانی ها اصناف واتحادیها ها هستند که نظارت نمی‌کنند. تازه با دشمنان خارج از کشور همکاری دارند. هر کسی که در کشور باعث گرانی شود در تمام کالاها ومواد غذای ی.. او اسراعیل است

  • ناشناس ارسالی در

    چرا از شرکت های دانش بنیان در تولید نهاده های دامی بیشتر استفاده نمی شود تا زمانی کشور در این زمینه خودکفا نشود مشکل لبنیات حل نخواهد شد .الگوی موفق کشور هند در گذشته وارد کننده برنج امروزه با توجه به ازدیاد چند صد میلیونی جمعیت صادر کننده عمده برنج است

ارسال نظر