|
کدخبر: 136570

فروشندگان موبایل محدودیت ‌های کرونایی را دور می‌زنند؟

محدودیت‌ها و تعطیلی‌های جدید کرونایی از دیروز به صورت رسمی آغاز شدند اما برخی صنوف هم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، از جمله تعمیرکاران تلفن همراه؛ در شرایطی که تردیدهایی برای امکان سوءاستفاده از این موضوع وجود دارد، نائب‌رئیس اتاق اصناف از کسبه می‌خواهد به گونه‌ای عمل کنند که نیاز به تمدید محدودیت‌ها نباشد.

اصناف فروشندگان موبایل محدودیت ‌های کرونایی را دور می‌زنند؟

محدودیت‌های شدید کرونایی دولت از روز گذشته کلید خورد اما در برخی شهرها، خیابان‌ها و وسایل نقلیه عمومی در روز نخست این طرح، همچنان شلوغ بودند.

در این میان، بسیاری از مغازه‌داران نیز بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا خانه‌نشین شدند اما برخی نیز تلاش کردند محدودیت‌ها را دور بزنند. برای مثال تعدادی از واحدهای صنفی درها را به ظاهر بسته بودند اما در داخل، به مشتریان خدمات ارائه می‌کردند.

علاوه بر این، بحث‌هایی نیز وجود دارد که برخی اصناف تلاش می‌کنند هر گونه که هست در گروه ۱ مشاغل قرار بگیرند و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

روز گذشته پیامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد با این مضمون که برخی فروشندگان تلفن همراه برای اینکه در رسته تعمیرکاران قرار بگیرند، قصد دارند فردی را به عنوان تعمیرکار به مغازه خود اضافه کنند و مجوز آن را در مدت کوتاه از اتاق اصناف بگیرند.

فروشگاه‌ها مجاز به تعمیرات جزئی هستند

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، در مورد صحت این موضوع، تاکید کرد که صدور هر گونه مجوزی، فرآیندی یک یا دو روزه نیست و شرایط خاص خود را دارد. با وجود این، او افزود که فروشندگان تلفن همراه، طبق آیین‌نامه مجاز به رفع عیوب جزئی هستند.

به گفته او، ایرادات اساسی نیز باید به شرکت‌های واردکننده ارجاع ‌شوند که موظفند خدمات پس از فروش را به خریداران ارائه کنند.

بانک‌ها بازند؛ نمی‌توان مانع تردد کسبه در پاساژها شد

درستی در این مورد توضیح داد: فروش لوازم جانبی و تعمیر تلفن همراه نیاز مبرم مردم است؛ در نتیجه اصنافی که در خیابان‌ها چنین خدماتی را ارائه می‌کنند تعطیل نیستند. البته داخل مغازه‌ها باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی رعایت شود؛ چرا که سلامت مردم در اولویت است.

او افزود: در مورد مراکز خرید، اگر فقط چند واحد صنفی در یک پاساژ، مشمول گروه ۱ باشند باید تعطیل باشد؛ چرا که رعایت پروتکل‌ها در مکان‌های سر بسته مشکل‌تر است.

این فعال صنفی بیان کرد: البته زمانی که بانک‌ها باز هستند، مغازه‌داران باید اجازه دسترسی به صندوق‌ فروشگاه خود را داشته باشند تا چک‌های آنها برگشت نخورد؛ در نتیجه نمی‌توان به طور کامل، مانع تردد آنها در پاساژها شد.

شرایط سخت کسبه در روزهای کرونایی

با وجودی که به نظر می‌رسد هنوز ابهامات زیادی در مورد اجرای محدودیت‌های کرونایی وجود داشته باشد، نائب رئیس اتاق اصناف گفت: اتاق از همه همکاران خود درخواست می‌کند که به گونه‌ای عمل کنند که نیاز به تمدید این تصمیمات نباشد.

درستی افزود: البته کسبه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. بسیاری از آنها درآمد چندانی ندارند و کارفرمایان قادر به تامین هزینه‌های چون اجاره ملک هم نیستند. سازمان‌ها و نهادهایی چون امور مالیاتی، تامین اجتماعی و شهرداری‌ها، باید این شرایط را در پایان سال در نظر بگیرند.

ضرورت بازنگری در گروه‌بندی مشاغل

او ادامه داد: فهرست مشاغل گروه ۱ نیز نیاز به بازبینی دارند. برای مثال برخی صنوف مانند تعمیرکنندگان آسانسور یا فروشندگان تجهیزات آتش‌نشانی باید به این فهرست اضافه شوند؛ اتاق درخواست‌ خود را در این زمینه برای ستاد مقابله با کرونا ارسال کرده است.

درستی بیان کرد: ۸ هزار و ۳۰۰ اتحادیه در کشور فعال هستند که باید نیازهای خود را به اتاق اصناف اعلام کنند. خوشبختانه، هماهنگی خوبی میان این دو مرجع وجود دارد.

به گفته این مقام صنفی، تصمیم نهایی را در مورد گروه‌بندی مشاغل ستاد می‌گیرد، اما معمولا به پیشنهادات کارشناسی اتاق، توجه می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر