|
کدخبر: 126922

واگذاری تعیین قیمت کالاهای اساسی به استان‌ ها

سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور گفت: بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور، کارگروه‌های تنظیم بازار استان‌ها اجازه دارند تا در مواقعی که سهمیه توزیع برنج، شکر، گوشت مرغ یا قرمز و سایر اقلام به استان‌ها تخصیص می یابد، میزان توزیع در بخش صنف، صنعت و خانوار و همچنین شبکه های منتخب را تعیین و انتخاب کنند.

اصناف واگذاری تعیین قیمت کالاهای اساسی به استان‌ ها

محمدرضا کلامی در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار، کارگروه استانی تنظیم بازار اصفهان به عنوان مهمان دعوت شده بود و موارد و مشکلات تنظیم بازار این استان در این جلسه مطرح شد.

وی تصریح کرد: استان اصفهان خواستار اختیار تقسیم سهمیه و تعین شبکه های توزیع کالاهایی است که دولت به صورت ویژه در مقاطع مختلف زمانی در استان‌ها توزیع می کند.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار بیان کرد: با اعلام اینکه استان اصفهان همچنین درخواست قیمت‌گذاری کالاها به صورت استانی را داشت، گفت: کارگروه ملی تنظیم بازار این موضوع را به این دلیل که ممکن است قیمت‌گذاری استانی باعث تعیین قیمت بالاتر برای یک کالا در برخی استان‌ها بشود، و جابجایی کالا به سمت استان‌های دارای قیمت بالاتر انجام شود و عملاً سیاست‌های تعادل عرضه و تقاضا را دچار آسیب کند، نپذیرفت.

وی افزود: مقرر شد در مواقعی که برای کالایی قیمتی مصوب می شود فاصله این قیمت‌گذاری، هزینه های مترتب(بارگیری و حمل و...) سود عوامل توزیع را به استان‌ها واگذار کردیم تا در یک سقف مشخص بر مبنای دستورالعمل ابلاغی مدیریت کنند.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: قیمت اعلام شده استان‌ها در این حوزه از سقف تعیین شده نباید بیشتر شود.

تخصیص۳.۵ میلیارد دلار سهمیه ارزی برای ۵ قلم کالای اساسی در نیمه اول ۹۹

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بر مبنای گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول بیش از ۳.۵ میلیارد دلار سهمیه ارزی، ۵ قلم کالای اساسی تخصیص یافته است.

کلامی گفت: تدارک تامین کالا از حوزه حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازار برقرار شده است.

بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت وی افزود: ۵ قلم کالای اساسی شامل ارز ۴۲۰۰ هستند و سهمیه ارزی حدود ۶ میلیارد دلار برای یکسال برای این ۵ قلم کالا در نظر گرفته شده است.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور اضافه کرد: این ۵ قلم شامل روغن خام، دانه روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت می باشند.

کلامی افزود: بر مبنای گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول بیش از ۳.۵ میلیارد دلار این سهمیه تخصیص یافته است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: حدود ۳ میلیارد دلار این اعتبار نیز در شش ماهه اول سال تامین ارز شده است.

روند مناسب تامین کالاهای اساسی استمرار دارد

وی ادامه داد: فرآیند تخصیص و تامین ارز این نوید را می دهد که با توجه به موجودی خوب ذخایر روند مناسب تامین کالاهای اساسی استمرار دارد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: با مصوبه معاون اول رییس جمهوری در بازدیدی که از گمرمات بندرعباس داشتند، مقرر شد تمام کالاهایی که بندرهای کشور بصورت رسوب وجود دارند ترخیص گردد.

کلامی تاکید کرد: این اقدامات فضای آرامش بازار را حفظ می کند و نباید به فضای روانی متاثر از نوسانات قیمت ارز دامن بزنیم.

وی گفت: مقادیر تامین و تخصیص ارز بالای ۵۰ درصد است علاوه بر کالاهایی که در بندر بوده و تعیین تکلیف شده است، مابقی کشتی های حمل بار نیز در راه هستند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها