|
کدخبر: 134902

چطور رزومه حرفه ای بنویسیم؟ / جویندگان کار بخوانند

رزومه سندی است که در پروسه استخدام نقش مهم و اساسی دارد. این سند شامل اطلاعاتی در مورد سوابق و مدارک شما می‌باشد و باید مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات مربوط به خود و سابقه کاری خود را در آن در قالبی شفاف و آسان برای خواندن ارائه دهید. هدف رزومه این است که استخدام کننده به سرعت با شما و سابقه کاری شما ارتباط برقرار کنند، که در نهایت به این نتیجه برسند که چرا شما برای آن موقعیت شغلی مناسب هستید.

استخدام چطور رزومه حرفه ای بنویسیم؟ / جویندگان کار بخوانند

برای اینکه رزومه‌ای بسازید که مورد توجه کارفرمایان و کارشناسان استخدام قرار بگیرد، می‌توانید چند مرحله ساده و بهترین روش‌ها را به کار بگیرید. هدف اصلی که باید در خاطر داشته باشید، این است که رزومه خود را مرتبط و خوانا نگه دارید.

بیایید نگاهی دقیق به بهترین روش‌های نوشتن هر یک از این بخش‌های رزومه بیندازیم. برای اینکه درست پیش بروید، همزمان می‌توانید رزومه خود را تدوین و یا آن را ویرایش کنید.

هنگام تهیه رزومه برای برنامه شغلی بعدی خود، این مراحل را دنبال کنید:

۱. با انتخاب قالب مناسب شروع کنید

قالب رزومه، همان چیزی است که باعث تمیز و مرتب نشان دادن آن می‌شود. معمولاً در نوشتن رزومه از سه قالب استفاده می‌شود که می‌توانید بسته به سلیقه و کارایی، نوع مناسب خود را انتخاب کنید. انواع قالب رزومه شامل موارد زیر می‌شود:

•    به ترتیب زمانی (Chronological): رزومه به ترتیب زمانی، قالبی است که احتمالاً بیشترین آشنایی را با آن دارید - این نوع قالب، رزومه‌ای است که بیش از هر چیز به سابقه کار اخیر شما تمرکز دارد. در این قالب رزومه، سوابق کاری خود را به ترتیب زمان از جدیدترین‌ها در بالا تا قدیمی‌ترین‌ها در پایین لیست کنید. در نهایت، هدف این است که نشان دهیم چگونه و در کجا مشغول به کار هستید و بودید و کار خود را از کجا شروع کردید.

•    کاربردی (Functional): از طرف دیگر، یک رزومه کاربردی بر مرتبط بودن سوابق کاری شما با موقعیت شغلی تمرکز دارد. برای ایجاد یک رزومه کاربردی، شما به طور برجسته خلاصه‌ای از سابقه حرفه‌ای خود، مهارت‌های خود و بخش تجربه کاری خود را با توجه به موقعیت شغلی مورد نظر خود ارائه می‌دهید. این قالب برای کسانی که می‌خواهند شکاف سوابق کاری را به حداقل برسانند یا به یک صنعت جدید بروند، بهترین است.

•    رزومه ترکیبی: همان‌طور که از نام این نوع قالب مشخص است، رزومه ترکیبی، ترکیبی از هر دو قالب بالا است. شما می‌توانید خلاصه سوابق کاری خود و مهارت‌های حرفه‌ای یک رزومه کاربردی را با بخش تجربه کاری یک رزومه ترتیب زمانی ترکیب کنید. این قالب، قالبی عالی برای برجسته کردن مهارت‌ها و تجارب برای استخدام کنندگان است.

۲. نام و اطلاعات تماس خود را وارد کنید

رزومه شما باید با نام و اطلاعات تماس شما از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن آغاز شود. اینکه ایمیل خود را در این بخش قرار دهید یا نه، به شما بستگی دارد. نام شما باید در بالای رزومه با فونت درشت یا بزرگ‌تر از بقیه موارد در رزومه قابل مشاهده باشد، اما اندازه بیشتر از ۱۴ نشود. اگر برای مشاغل خلاقانه مانند گرافیست متقاضی هستید، می‌توانید لینک پروفایل خود در وب‌سایت‌ها را در این بخش قرار دهید.

۳. خلاصه یا هدف رزومه را اضافه کنید

پس از قرار دادن اطلاعات تماس خود، شما می‌توانید یک خلاصه از خود و هدفتان در رزومه را، در بخش بعدی قرار دهید. یک جمله و پاراگراف کوتاه می‌تواند خیلی سریع هدف شما را بیان کند و برای کسانی که دارای تجربه کاری محدود هستند، مانند فارغ التحصیلان، این بخش می‌تواند برگ برنده باشد. خلاصه رزومه، متنی کوتاهی از شما برای توصیف تجربه کاری و مهارت‌های مرتبط شما است.

۴. سافت اسکیل و‌هارد اسکیل‌های خود را ذکر کنید

لحظه‌ای فکر کنید و ببینید کدام مهارت شما را برای این کار مناسب می‌کند. شرح موقعیت شغلی را مرور کرده و سراغ مواردی برای مهارت بروید که در موقعیت‌های شغلی در آنها موفق عمل کردید و با این موقعیت شغلی نیز همخوانی دارند.‌هارد اسکیل و سافت اسکیل‌ها و همچنین مهارت‌هایی که در هر صنعت قابل استفاده هستند را، در این بخش قرار دهید. در این بخش ابتدا مهارت‌هایی را قرار دهید که کارفرما به دنبال آنها است و بعد سراغ دیگر مهارت‌ها بروید.

۵. سابقه حرفه‌ای خود را به خوبی و صحیح ذکر کنید

در بخش سابقه کاری، آنها را به ترتیب قرار دهید. با جدیدترین شغل خود شروع کنید و شرح کوتاهی از جمله نام شرکت، مدت زمانی که در آن شاغل بودید، عنوان شغل و چند موفقیت مهم در طول مدت حضور در شرکت ارائه دهید. شما همچنین می‌توانید مواردی که در زمان اشتغال در شرکت مذکور یاد گرفتید و تجربه کردید را، در این بخش قرار دهید.

هنگام ذکر سابقه کاری خود باید از بهترین روش‌ها استفاده کنید:

•    در صورت امکان از اعداد برای اندازه گیری تأثیر خود استفاده کنید. اگر دستاوردهای شما قابل اندازه گیری هستند، می‌توانید آنها را با عدد در رزومه ذکر کنید تا کارفرما بیشتر به ارزش شما پی ببرد.

مثال: "در کمپین فروش محصولات توانستم کاری کنم که ۳۰ درصد بیشتر از رقم مورد انتظار، فروش داشته باشیم."

•    از کلمات کلیدی که در شرح شغلی آمده است، استفاده کنید. درست مشابه بخش مهارت، باید اطلاعات مربوط به شرح وظایف را در  بخش سابقه شغلی نیز لحاظ کنید. به عنوان مثال، اگر در شرح وظیفه به اهمیت داشتن ذهن خلاق در فروش اشاره شده است، می‌توانید به تجاربی که در زمینه فروش داشتید و موفق نیز بوده‌اند اشاره کنید.

مثال: "هدف فروش در شرکت X در حدود ۸۰ میلیون تومان بوده است که با استراتژی توانستم این رقم به ۱۰۰ میلیون تومان برسانم."

•    این بخش را مختصر نگه دارید. کارفرمایان برای بررسی رزومه شما فقط چند ثانیه فرصت دارند، بنابراین باید توضیحات خود را تا حد ممکن خلاصه و مرتبط نگه دارید. کلماتی که فقط صفحه پر کن هستند را از رزومه حذف کنید. همچنین، به جای اینکه چندین خط درباره نقش خود در شرکت‌های متفاوت توضیح دهید، فقط دستاوردهای اصلی را لیست کنید.

•    از افعال عملی استفاده کنید. با استفاده از افعال عملی برای توصیف دستاوردهای حرفه‌ای خود، تأثیر بیشتری بگذارید. به عنوان مثال کلماتی مانند "توسعه یافته"، "ذخیره شده"، "اجرا شده" و "مدیریت شده"، می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند.

برای سایر تجربیات کاری نیز همین روند را دنبال کنید. اگر سابقه کاری زیادی ندارید، باید کارآموزی و کارهای داوطلبانه را در همین قالب در رزومه بیاورید.

۶. سراغ تحصیلات بروید

اگر تجربه کاری محدودی دارید، یا تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شدید و یا به یک صنعت جدید منتقل می‌شوید، بخش تحصیلات برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود. می‌توانید اطلاعاتی از جمله موارد زیر را در آن قرار دهید:

•    رشته مربوطه

•    معدل

•    مشارکت در سازمان‌ها و موسسات

•    رهبری و مدیریت تیم

•    جوایز، دستاوردها یا گواهینامه‌ها

هنگام نوشتن بخش تحصیلات خود، باید نام موسسه و دانشگاه، تاریخ حضور و مدرک تحصیلی یا حوزه تحصیلی خود را ذکر کنید.

۷. افزودن بخش‌های اختیاری را در نظر بگیرید

اگر فضای سفید قابل توجهی در رزومه خود دارید، می‌توانید موفقیت‌ها یا علاقه مندی‌های خود را اضافه کنید. این می‌تواند ترفندی باشد تا رزومه‌های کوتاه را کامل‌تر کرد، به ویژه برای کسانی که تجربه کاری و آموزشی محدود دارند. اطمینان حاصل کنید که دستاوردها و علایق ذکر شده از اهداف شغلی شما پشتیبانی می‌کنند و با آنچه کارفرمایان می‌خواهند همسو هستند.

۸. رزومه خود را قالب بندی کنید

گرچه طرح رزومه شما مهم است، اما باید به جزئیات قالب بندی مانند نوع فونت، اندازه فونت، حاشیه و فاصله توجه کنید. قالب بندی رزومه شما می‌تواند تمیز و حرفه‌ای به نظر برسد و خوانایی آن را بهتر کند. در واقع این مهم‌ترین کار برای جلب توجه کارفرما است. در اینجا چند نکته اساسی آورده شده است که می‌تواند به شما کمک کند رزومه خود را زیباتر کنید:

•    اندازه فونت خود را بین اندازه ۱۰ تا ۱۲ قرار دهید.

•    یک فونت تمیز و آسان برای خواندن مانند iran sans انتخاب کنید. از انتخاب فونت‌های تحریری جدا خودداری کنید.

•    دقت کنید که حاشیه رزومه شما حداقل ۲.۵ سانتی‌متر باشد.

•    اندازه فونت عنوان و سربرگ‌های رزومه را بزرگ‌تر انتخاب کنید (بیش از ۱۴).

•    هنگام ذکر چندین مورد در بخش‌های مختلف رزومه مانند تحصیلات یا سابقه کاری، حتما موارد را با بولت جدا کنید.

۹. رزومه خود را تصحیح کنید

رزومه خود را به دقت از نظر غلط املایی، گرامری و علائم نگارشی بررسی کنید. خواندن رزومه هم می‌تواند به شما کمک کند تا خطاها رو شناسایی کنید و هم اگر مطلبی جا مانده بود، به رزومه اضافه کنید. همچنین باید از دوستان، همکاران، اساتید و اعضای خانواده معتمد خود درخواست کنید که آنها نیز رزومه شما را بررسی کنند. نظر شخص ثالث می‌تواند به آشکار کردن اطلاعات جدیدی که ممکن است نادیده گرفته باشید، کمک کند.

۱۰. رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی تنظیم کنید

بسیار مهم است که رزومه خود را مناسب با هر موقعیت شغلی تنظیم کنید. برای هر شغل، کلمات کلیدی را در بخش مهارت‌ها لحاظ کنید تا آن را متناسب با خواست کارفرما بکنید. همچنین باید مواردی را که در بخش‌های سابقه شغلی و تحصیلی می‌آورید متناسب با آنچه در شرح شغل ذکر شده است، تغییر دهید.

با استفاده از این مراحل می‌توانید رزومه‌ای حرفه‌ای بسازید و خود را برای استخدام در موقعیت‌های شغلی آماده کنید.

منبع: بهار نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها