|
کدخبر: 217281

فاکتور های کیفی بست پلاستیکی

اخبار فاکتور های کیفی بست پلاستیکی

بست های پلاستیکی که اغلب بصورت کمربندی مورد استفاده قرار می گیرند دارای کاربری های عمده ای در اتصالات بالاخص در اتصالات تجهیزات الکترونیکی سیم ها و وایر ها دارند. با توجه به گسترش تجهیزات کامپیوتری، سرور ها و تجهیزات اداری با افزایش میزان سیم کشی و اتصالات وایر ها بکارگیری بست های کمربندی پلاستیکی گسترش چشم گیری داشته است. البته کاربری بست های پلاستیکی نه تنها در تجهیزات الکترونیکی بلکه در تاسیسات ساختمانی و اتصالات شلنگ ها و ... نیز مشهود می باشد.

بست های پلاستیکی از مواد پلیمری تولید می شوند که از مشتقات نفتی محسوب می شوند. پلیمر ها در واقع موادی هستند که دارای مولکول هایی سنگین و با تعدد بالا هستند که هم بصورت پلاستیک خشک و هم منعطف و همچنین به شکل لاستیک و پلی اورتان در صنایع دارای کاربری گسترده ای هستند. با توجه به اینکه اتصال با بست کمربندی پلاستیکی تنش های کششی را بر پلاستیک وارد می آورد انتخاب ترکیبات مناسب پلیمری در تولید این سری از بست ها دارای اهمیت بسیاری است. این امر بالاخص در صورتیکه بست پلاستیکی تحت تاثیر اشعه UV خورشید و در فضای باز مورد استفاده قرار گیرد از اهمیت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود چرا که اشعه UV خورشید سبب خشک شدن ساختار پلاستیک شده و در نهایت به شکستن بست تحت تنش می انجامد.

انعطاف و چقرمگی بست های پلاستیکی

بست های پلاستیکی از مواد پلیمری نرم تولید می شوند و در اغلب موارد برای کاربری های مورد انتظار از این بست ها دارای مقاومت کششی مناسبی در برابر تنش های اعمالی برخوردار هستند. یکی از مهمترین فاکتور های کیفی بست های پلاستیکی یک کمیت مکانیکی به نام چقرمگی است که بیش از دیگر مواد در مورد لاستیک و پلاستیک مفهوم واقعی خود را می یابد. چقرمگی پلاستیکی در ساختار بست پلاستیکی سبب می شود تا تحت تنش های کششی حتی بیش از حد تحمل بست ساختار پلاستیک از هم نپاشیده و با افزایش طول یا خزش در برابر شکست تحت تنش مقابله نشان دهد. تولید کنندگان بست های کمربندی پلاستیکی در اغلب موارد با افزودن مواد پلیمری ویژه ای مانند پلی آمید و برخی مواد دیگر در جهت افزایش چقرمگی پلاستیک در ساختار بست کمربندی پلاستیکی عمل می کنند.

با توجه به اینکه تست متریال بست های کمربندی عملا در هنگام خرید میسر نمی باشد می توان بصورت ظاهری با اعمال تنش های کششی سنگین به ساختار و خمش و رها کردن بست به تست ظاهری مقاومت و کیفیت این بست ها پرداخت. بست هایی که پس از خمش در نقطه خمش حداقل تغییر رنگ را داشته باشند دارای چقرمگی بالاتر و طول عمر کاری بهتری خواهند بود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها