|
کدخبر: 261055

ورود با آرایش و لاک ممنوع

تعداد مادرانی که قبل از ورود به اتاق عمل و انجام زایمان به آرایشگاه می‌روند، موهایشان را براشینگ می‌کنند، لاک می‌زنند یا ناخن می‌کارند کم نیست؛ زیباسازی‌هایی که صدای ماماها و متخصصان زنان را درآورده و مخالفتشان هم دلایل پزشکی دارد.

اجتماعی ورود با آرایش و لاک ممنوع

استفاده از رنگ لاک‌ های تیره بویژه رنگ‌های قرمز، آبی، مشکی و کاشت یا  ژلیش ناخن، کار پزشکان در اتاق عمل  را با مشکل روبه‌رو می‌کند. پیش از آنکه کاشت ناخن مرسوم شود، مشکل با استون و پاک‌کردن لاک ناخن انگشت اشاره حل می‌شد اما ریمووکردن ناخن کاشته‌شده در اتاق عمل کار ساده‌ای نیست. تذکرات زیاد این موضوع توسط عوامل اتاق عمل به بیمار گاهی به برخورد ناخوشایند آنان ختم می‌شود و خاطره بدی برای بیمار می‌ماند.

به گفته یکی از متخصصان زنان و زایمان، دستگاه تشخیص میزان اشباع اکسیژن خون یا همان پالس‌اکسیمتر روی ناخن قرار می‌گیرد و بر اساس طول موج، میزان هموگلوبین متصل به اکسیژن تشخیص داده می‌شود که داشتن لاک بویژه رنگ تیره و حنا روی ناخن‌ها در تشخیص میزان اکسیژن اختلال ایجاد می‌کند و پزشک نمی‌تواند اصطلاحا بیمار را مانیتور کند و همین امر ممکن است جان مادر و نوزاد را به خطر بیندازد.

همچنین آرایش، استفاده از دئودرانت و رژلب‌های رنگ تیره اجازه نمی‌دهد که پزشک متوجه تغییر حالت و رنگ بیمار یا به‌اصطلاح رنگ‌پریدگی او در حین خونریزی شود چرا که رنگ چهره بیمار بیانگر حال اوست. امروزه برای انجام عمل سزارین، مادر را بیهوش نمی‌کنند و معمولا مادران باردار برای زایمان از کمر بی‌حس می‌شوند. عارضه‌ای که در این زمینه وجود دارد اُفت فشار است که با بالا رفتن ضربان قلب همراه می‌شود. معمولا از طریق حالات چهره می‌توان متوجه حال بیمار شد اما زمانی که فرد آرایش داشته باشد این تشخیص دشوار می‌شود.

منصوره زندی - ماما - با اشاره به اینکه تعداد مادرانی که قبل از ورود به اتاق عمل به آرایشگاه مراجعه می‌کنند کم نیست، می‌گوید: «با توجه به رنگ ناخن‌های دست و پا در اتاق عمل می‌توان متوجه سطح اکسیژن خون بیمار شد. کبودشدن ناخن‌ها نشان می‌دهد که سطح اکسیژن خون پایین آمده است. زمانی که مادران کاشت ناخن انجام می‌دهند، تشخیص این امر دشوار می‌شود به همین دلیل به مادران توصیه می‌شود قبل از ورود به اتاق عمل حتما ناخن‌هایشان را ریموو کنند و اگر لاک دارند، آن را پاک کنند. ما به مادران توصیه می‌کنیم قبل از زایمان میکاپ و آرایش چشم نداشته باشند اما رنگ مو در اواخر بارداری چندان مشکلی ندارد و بیشترین مشکل ما با ناخن مادران باردار است.»

اما تمایل مادران به انجام آرایش یا رفتن به آرایشگاه قبل از ورود به اتاق عمل و انجام زایمان ناشی از چیست؟ امر دیگری که این روزها به تشریفات قبل از انجام عمل زایمان اضافه شده، عکاسی و فیلمبرداری از لحظه ورود مادر به اتاق عمل، مصاحبه با او و ثبت لحظه به‌دنیا آمدن نوزاد است؛ فیلمی که معمولا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بیشتر نیست و ثبت همین زمان کوتاه ممکن است چند میلیون تومانی هزینه داشته باشد.     

منبع: ايسنا

ارسال نظر