|
کدخبر: 260437

گسترش نیوز از رویداد نقش کارآموزی در روابط عمومی گزارش می دهد؛

اقدام موثر انجمن روابط عمومی برای دانشجویان/ استخدام کارآموز در روزنامه ها و سازمان ها با این شرط

رویداد نقش کارآموزی در روابط عمومی با همت انجمن روابط عمومی ایران و دانشگاه علامه‌طباطبایی با حضور اساتید این دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه انجمن و فعالان روابط عمومی ۲۱ اردیبهشت در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

اجتماعی اقدام موثر انجمن روابط عمومی برای دانشجویان/  استخدام کارآموز در روزنامه ها و سازمان ها با این شرط

رویداد نقش کارآموزی در روابط عمومی با همت انجمن روابط عمومی ایران و دانشگاه علامه‌طباطبایی با حضور اساتید این دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه انجمن و فعالان روابط عمومی ۲۱ اردیبهشت در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 هدف از برگزاری این رویداد، هم اندیشی تقویت کارآموزی دانشجویان این رشته و تقویت مهارت‌های عملی و تجربی آن‌ها بود. در این جلسه هر یک از اساتید حاضر در جلسه و اعضای انجمن سخنرانی کردند و به ارائه راهکارها و همکاری‌هایی که قرار است برای بهبود کارآموزی دانشجویان انجام شود پرداختند. در پایان نظرات دانشجویان را نیز درباره نقش کارآموزی بر روند تحصیلات آن‌ها جویا شدند. در ادامه مشروح این رویداد را می‌خوانید.

مقالات در حوزه روابط عمومی چقدر اثر گذار است؟

حسین افخمی مدیر گروه روابط‌عمومی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای جلسه با اشاره به تحول در سیستم آموزشی از جمله کتب، تیزر‌های آموزشی و فضای مجازی گفت: مباحثی که در کلاس‌ها آموزش می‌دهیم بر این مبنا است که روابط عمومی کجا و چه چیزی بوده و در حال حاضر چه جایگاهی در ایران دارد؟ اما چالشی که وجود دارد آنکه مقالاتی که در حوزه روابط عمومی منتشر می‌شود چه میزان اثرگذار است و دانشجویان چقدر از این مطالب استفاده می کنند و در پایان‌نامه‌ها از آن ها نقل قول می‌کنند. بنابراین دانش‌آموختگان این رشته خود را نسبت به آن غریبه می‌دانند و تصور می‌کنند باید جزوه درسی را بخوانند و نمره بگیرند.

مسئولان کاری از پیش نمی‌برند!

افخمی در ادامه ضمن ابراز نا‌ امیدی از هم‌اندیشی با روسای دانشگاه برای توسعه این رشته خاطرنشان کرد: انتظار داریم تشکل‌ها قدرت بگیرند، اما اکنون در این زمینه با روند آهسته‌ای در حرکت هستیم. علی رقم اینکه بیش از ۵۰ هزار شاغل روابط عمومی در کشور داریم، اما انجمن دچار کمبود اعضای فعال در این حیطه است. بنابراین برای گسترش روابط عمومی نشست با رییس جمهوری، وزرا و یا رییس دانشگاه علامه طباطبایی و بزرگان و تفهیم وظایف به آنها در حرفه و آینده شغلی و تجربه استخدام در این حوزه کاری از پیش نمی‌بریم.

بازاریابی با روابط عمومی متفاوت است

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دنیای امروز پس از مجازی شدن ارتباطات، بازاریابی و تبلیغات جایی ندارد و روابط عمومی الکترونیک حرف اول را می‌زند، اما فلسفه اقتصاد لیبرال و نئولیبرال در صدد است بازایابی و تبلیغات را بزرگ کند. همانطور که در نظام بانکی به واسطه تبلیغات و تکنولوژی های جدید، شعبات آن‌ها در حد یک عابر بانک تقلیل یافته است. با این تفاسیر رشته روابط عمومی در بسیاری از کشورهای اروپایی و خاورمیانه و دانشگاه های معتبر دنیا در مقاطع بالا تدریس می‌شود. در صورتی که در کشور ما با وجود ابلاغیه کارشناسی ارشد روابط عمومی این اطمینان را نداریم که بتوانیم دانشجو پذیرش کنیم. نکته دیگر بومی‌سازی روابط عمومی در دانشگاه است که اخیرا بر این مورد تاکید داریم که درسی با این عنوان در چارت درسی مقطع ارشد در نظر گرفته شده است. در کشور ما با وجود نشریات و مقالات متعدد در این رشته توان علمی مناسب در صورتی که کشورهای خارجی حرفی برای گفتن ندارند. باید روابط عمومی ایرانی- اسلامی را در کنار دانش دیگر کشورها تقویت کنیم.

دردسرهای نوشتن گزارش کارآموزی

افخمی در پایان از روند کارآموزی دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی ابراز نارضایتی کرد و گفت: فنون و تکنیک در این واحد عملی رعایت نمی‌شود و یکی از خلاهای اساسی که در روند نظارت کارآموزی وجود دارد حضور یک کارشناس و سرپرست میان دانشگاه و سازمانی است که دانشجو در آن مشغول به کار می‌شود. ممکن است کاراموز در جایی قرار گیرد که مسئولش نه تجربه کاری داشته باشد و نه سواد علمی. بحث دیگر نظارت بر سازمانی است که گاهی خود فرد معرفی می کند، این مساله نیز از نظر آموزشی و هم از بعد وظیفه ما به عنوان استاد راهنما برای دانشگاه ایجاد مسئولیت می‌کند تا دانشجویان گرفتار کاغذبازی‌های اداری نشوند. نوشتن گزارش کارآموزی نیز از جمله دردسرهای بزرگی است چراکه گاهی سازمان‌ها از ارائه اطلاعات به بهانه محرمانه و سیاسی بودن آن‌ها ممانعت می‌کنند در صورتی که تعریف روابط عمومی جدای از این ماجرا است. در نیم قرن گذشته گزارش‌های مدونی از کارآموزی دانشجویان جمع‌آوری می‌شد که اگر این آرشیوها اکنون موجود بود پیشینه مناسبی از عملکرد دانشجویان برای  آن سازمان و تدریس در دانشگاه بود، که  اکنون می‌توانستیم به آنها استناد کنیم و به عنوان یک مستندسازی اموزشی باشد که تجربه را از نسلی به نسل دیگر منتقل کند. امیدواریم با همت انجمن روابط عمومی بتوانیم در بهتر اجرا شدن این واحد درسی اقدامات لازم را انجام دهیم.

عدم آگاهی دانشجویان از رشته روابط عمومی

خسرو رفیعی رییس انجمن روابط عمومی ایران در حاشیه این نشست گفت: در این مدت کوتاه تلاش کردیم هر فردی که در این بخش حرکت می‌کند را همراهی کنیم و صدای روابط عمومی را در کشور هماهنگ سازیم و به گوش همگان برسانیم. زمانی که نگاهی بر سازمان های دولتی و خصوصی می‌اندازیم متوجه می‌شویم علیرغم این میزان از حرکت و حضور در این حیطه فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه‌های علمی و کاربردی نقش پررنگی ندارند و حتی نمی‌دانند وظیفه آنها چیست. در سازمان ها نیز فعالیت‌های مرتبط و ارتباطاتی انجام نمی‌شود و تشریفات و خدمات و تبلیغات در صدر فعالیت هاست. این حیطه پس از انقلاب اسلامی در فرازونشیب های گوناگونی قرار گرفت و به عناوین مختلف منحل شدند. در اوایل دهه ۶۰ روحانیون سردمداران روابط عمومی‌ها بودند که به کارکرد اصلی آن آگاه  نبودند و صرفا مکانی برای تبلیغات می‌دیدند.

کار روابط عمومی با واحدهای درسی یکی نیست

رفیعی در ادامه با اشاره به دغدغه انجمن برای یافتن نقاط ضعف و قوت دانشجویان و به روز کردن خود در اشتغال  اظهار داشت: جامعه دانشجویی ما باید در این محیط قرار بگیرد و بدانند رسالت اصلی این حوزه چیست و خود به نقد آن بپردازند. اما زمانی که دانشجویان وارد سازمان می‌شوند متوجهند که کار روابط عمومی آن چیزی نیست که در واحدهای درسی گذراندند. بنابراین کارورزی و شناخت ماهیت این شغل و علم برای دانشجویان از دغدغه‌های اساسی انجمن است.

وعده روزنامه ها برای استخدام کارورزان در صورت صلاحدید

رفیعی در پایان اضافه کرد: انجمن این آمادگی را دارد تا کارهای دانشجویان را برای کارورزی هرچه مفیدتر پیگیری کند. تعدادی بسیاری از سازمان‌ها برای جذب نیرو اعلام آمادگی کردند. به عنوان مثال سردبیر روزنامه اطلاعات به انجمن وعده دادند که اگر دانشجویان برای کارآموزی به این مجموعه بروند و نیروی کارامدی باشند در همان تحریریه جذب می شوند. البته دانشجویان باید یک گزارش عملکرد مدون و کامل از جریان کاراموزی خود ارائه دهند. انجمن روابط عمومی ایران امیدوار است به بهانه کارآموزی بتواند ارتباط تنگاتنگی با دانشجویان و انجمن علمی دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه چاپ نشریه‌ها و اقداماتی از این قبیل برقرار کند.

خبرنگار: افسانه سالاری

ارسال نظر