|
کدخبر: 302854

دانشگاه ها رتبه بندی میشوند

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از اجرایی شدن رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی در سال جاری خبر داد.

آموزشی دانشگاه ها رتبه بندی میشوند

محمدمهدی ذوالفقارزاده در نشست کارگروه رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها ضمن تأکید بر اهمیت رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها بر اساس شاخص های اختصاصی دقیق و قابل سنجش اظهار داشت: ما در سالهای گذشته در وضعیتی بودیم که نمایه فعالیت شفاف و دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها نداشتیم و در مقایسه با سایر کارکرد های آموزش عالی، همچون حوزه آموزش که فضای سنجش برایش مشخص و تعریف شده است، فضای فرهنگی در دانشگاه ها مبهم و نامشخص بود.

ذوالفقارزاده در همین راستا تاکید کرد: در حوزه هایی مثل حوزه آموزش در وزارت علوم، بعضا رشته تحصیلی و تخصصی برای آن وجود دارد، و بر اساس آن دانش، کارهای آن حوزه پیش می رود. همچنین ما در حوزه پژوهش با موضوع علم سنجی مواجه هستیم که خیلی از موضوعات پژوهش را با علم سنجی، اندازه گیری و مرتفع می نمایند و در واقع یک تصویری از وضع موجود نشان می دهند. هرچند ممکن است به این ابزارها هم نقدهایی وارد باشد، اما به هر حال وقتی مقایسه می کنیم با حوزه فرهنگی و اجتماعی می بینیم چقدر فاصله جدی وجود دارد و چقدر در این حوزه عقب ماندگی وجود دارد. این در حالی است که حوزه فرهنگی و اجتماعی از گستردگی، تنوع و وسعت مهمی برخوردار است

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزار مدیریتی و دانش داده، به عنوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر، افزود: عدم استفاده از این ابزار موجب می شود تا ما نتوانیم برنامه ریزی و سیاست گذاری مطلوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها داشته باشیم. لذا در قدم اول بهره گیری از این دست از موضوعات است.

ذوالفقارزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در همین راستا با تآکیدات جدی وزیر علوم، یک تیم علمی از چندین ماه قبل در دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزیزی شکل گرفته است. این تیم علمی پس از بررسی و مطالعه عمیق پژوهش ها و تجربیات داخلی، خارجی و اسناد بالادستی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها، در خلال بیش از ۷ جلسه خبرگانی اولیه و یک جلسه خبرگانی نهایی به الگوی اولیه دست یافتند. در جلسه خبرگانی نهایی که ۸ ساعت به طول انجامید، ۸ بعد کلان، ۴۵ مولفه و ۱۳۳ شاخص فرهنگی و اجتماعی در مجموع احصا گردید.

وی همچنین به تشکیل کارگروه تخصصی به دبیری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز در دفتر سیاست گذاری فرهنگی اشاره نمود و افزود، طبق ماموریت کارگروه تخصصی، برخی از معاونان فرهنگی و اجتماعی و برخی از خبرگان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور در کارگروه تخصصی شاخص های احصا شده را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

ذوالفقارزاده در پایان با تاکید بر اینکه، کار پیش رو قدم اول در این مسیر است و قله همان چیزی است که در تعالی فرهنگ همگی به آن باور داریم افزود:بایستی در این مسیر نسبت به آسیب های کار که می تواند در حوزه کمی سازی داده های آماری باشد دقت داشته و نسبت به آن ملاحظات مربوطه را اتخاذ نماییم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها