|
کدخبر: 294455 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات؛

پشت پرده قطع اینترنت در روز کنکور / کلید در دست این وزارتخانه است

زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات بیان کرد: قطعی اینترنت، بستگی به تصمیم وزارت آموزش و پرورش دارد. در مرحله اول کنکور، آموزش و پرورش این تصمیم را به اپراتورها اعلام کرد و اپراتورها نیز این امر را اجرا کردند. اپراتورها به‌صورت مستقل تصمیمی در این زمینه نمی‌گیرند. در صورت تصمیم‌گیری نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، اپراتورها نیز آن را عملیاتی می‌کنند.

آموزشی پشت پرده قطع اینترنت در روز کنکور / کلید در دست این وزارتخانه است

در آستانه برگزاری کنکور سراسری، باز هم خبری مبنی بر قطعی اینترنت منتشر شد. بر اساس اعلام رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، احتمال قطعی ۱۰ تا ۱۱ روزه اینترنت در زمان برگزاری کنکور مطرح شد.

او از رایزنی با وزارت ارتباطات در این‌باره خبر داد واظهار کرد که احتمالاً به مدت ۱۰ الی ۱۱ روز در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲، اینترنت بین‌الملل قطع می‌شود. دقایقی پس از مخابره این مطلب، قطعی اینترنت به خاطر برگزاری آزمون سراسری تکذیب شد.  مسئولان وزارت ارتباطات این طور اعلام کردند که اینترنت حتی یک دقیقه هم قطع نخواهد شد.

در طول سال‌های گذشته موضوع لو رفتن سؤالات کنکور و تقلب داوطلبان آزمون سراسری همراه با پیشرفت فناوری و استفاده عموم مردم از شبکه‌های اجتماعی، بسیار مطرح شده است.

برای جلوگیری از تخلف و پخش پرسش‌های آزمون، برنامه‌های مختلفی از سمت سازمان سنجش در نظر گرفته شده ولی تا به امروز هیچ‌کدام تأثیر مثبتی نداشته است. یکی از تدابیر در نظر گرفته شده برای این منظور، قطع کردن اینترنت بوده است. کنکور سراسری سال گذشته جهت جلوگیری از تقلب احتمالی داوطلبان، با قطع اینترنت به شکل نقطه‌ای برگزار شد.

این اقدام بی‌سابقه مسئولان سازمان سنجش موفقیت‌آمیز اعلام شد ولی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال پیش اعلام کرد که پس از این دیگر خبری از قطعی اینترنت به خاطر برگزاری کنکور سراسری نیست. آقای وزیر در ادامه این‌طور عنوان کرد که برای دور بعدی کنکور باید به فکر راهکاری جایگزین باشیم.

در این راستا گفت‌وگویی با داود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

زارعیان-مخابرات

در قطعی اینترنت نقشی نداریم

داود زارعیان در رابطه با احتمال قطعی اینترنت به خاطر برگزاری کنکور سراسری گفت: این موضوع بستگی به تصمیم وزارت آموزش و پرورش دارد. در مرحله اول کنکور، آموزش و پرورش این تصمیم را به اپراتورها اعلام کرد و اپراتورها نیز این امر را اجرا کردند. اپراتورها به‌صورت مستقل تصمیمی در این زمینه نمی‌گیرند. در صورت تصمیم‌گیری نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم دراین‌باره، اپراتورها نیز آن را عملیاتی می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این قطعی اینترنت بیشتر به دلیل رفع مشکلات زیرساختی است، اظهار کرد: به‌هیچ‌وجه چنین چیزی مطرح نیست. به‌روزرسانی و رسیدگی به بحث زیرساخت‌ها معمولاً به‌صورت شبانه و به‌طور منطقه‌ای انجام می‌گیرد. ضرورتی ندارد که خارج از این زمان، اقدام به برطرف کردن مشکلات زیرساختی شود.

زارعیان در مورد سیاست‌گذاری‌های حوزه وزارت ارتباطات در خصوص اینترنت و چالش‌ها و آسیب‌ها در این زمینه عنوان کرد: این حوزه به خاطر وجود سیاست‌گذارهای متعدد دچار آسیب شده است؛ نه اینکه سیاست‌های وزارت ارتباطات و یا اپراتورها با مشکل مواجه باشد. برنامه‌های اپراتورها و وزارتخانه، به‌خوبی در حال پیگیری و عملیاتی شدن است.

فیلترینگ

وی ادامه داد: بخش اینترنت و فناوری در کشور دارای متولیان متعددی است. به‌عنوان‌مثال شورای عالی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات، وزارت ارتباطات، اپراتورها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته مصادیق محتوای مجرمانه از جمله این متولیان، نهادها و سیاست‌گذارها هستند. این ازدیاد نهادها به توسعه ارتباطات در کشور ضربه وارد می‌کند.

داود زارعیان در پایان اضافه کرد: بهترین راهکار در این‌ ارتباط این است که یک سیاست‌گذار واحد و متمرکز در این مورد تصمیم‌گیرنده باشد. عملکرد وزارت ارتباطات و اپراتورها در این خصوص تا به امروز خوب بوده است. یکی از گلایه‌های مردم دراین‌باره بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است. شما به‌خوبی می‌دانید که وزارت ارتباطات و اپراتورها نقشی در این میان ندارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها