|
کدخبر: 289307

اگر زوجه در دادگاه تمکین حاضر نشود چه می‌شود؟

آموزشی اگر زوجه در دادگاه تمکین حاضر نشود چه می‌شود؟

در قانون شرایطی برای زن و مرد در نظر گرفته شده است؛ در نتیجه هر دو موظف به انجام آن‌ها هستند. به عنوان مثال مرد به عنوان همسر دارای یک سری حقوق است که باید زن آن‌ها را فراهم کند. مرد نیز به همین صورت باید حقوق زن خود را رعایت کند. اگر شما با چنین مواردی روبه‌رو شده‌اید و می‌خواهید بدانید زمانی که خانم از همسر خود تمکین نمی‌کند، مرد توانایی انجام چه کارهایی را دارد همچنین به طور کلی می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، با ما تا انتها همراه باشید تا به همه سوالا‌هایتان پاسخ داده شود.

عدم تمکین به چه معنی است؟

زمانی زن و مرد با هم ازدواج می‌کنند نسبت به هم دارای وظایفی هستند که باید رعایت کنند. اگر به این وظایف عمل نشود، می‌گویند عدم تمکین رخ داده است. تمکین به دو صورت عام و خاص وجود دارد. هنگامی بانو در روابط زناشویی به علاوه اموری که در زندگی مشترک اتفاق می‌افتد از همسر خود اطاعت نکند به معنی عدم تمکین او است.

به عنوان مثال اگر خانم بدون اجازه از همسر خود از خانه خارج شود یا شغلی انتخاب کند که با شئون خانوادگی زوجین مغایرت دارد از شوهر خود اطاعت نکرده است. به علاوه زندگی نکردن در خانه‌ای که مرد برای او در نظر گرفته است نیز نوعی عدم تمکین به شمار می‌رود و عواقبی را به همراه دارد.

یکی از مجازات‌هایی که برای اطاعت نکردن از همسر وجود دارد این است که او می‌تواند خانم را از دادن نفقه محروم کند. همچنین اگر در عقدنامه ذکر شده باشد که مرد باید اموال خود را با خانم نصف کند، در صورت عدم اطاعت، مرد می‌تواند اموال خود را با خانم به اشتراک نگذارد. البته لازم به ذکر است که اگر مرد نیز وظایف خود را به درستی انجام دهد خانم نیز حقوق و مزایایی دارد.

تمکین خاص و تمکین عام به چه معنی هستند؟

طبق مطالبی که در بالا اشاره کردیم تمکین عام به این معنی است که خانم باید به خانه‌ای که شوهر برای سکونت انتخاب کرده است برود و زندگی کند مگر آنکه، آن خانه در شان دو طرف نباشد. فقط در صورتی زن می‌تواند از این مهم سرباز زند که وظیفه انتخاب خانه بر عهده خودش باشد، اما مرد، خانه را انتخاب کرده است. نکته دیگری که باید گفت این است طبق ماده 1105 قانون مدنی شوهر وظیفه ریاست منزل را بر عهده دارد.

تمکین خاص به این معنی است که زن باید در روابط زناشویی و جنسی از همسر خود اطاعت کند.

مجازات عدم تمکین چیست؟

باید گفت عدم تمکین جرم نیست که مجازات داشته باشد اما در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند مرد یک سری حقوق دارد که می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. به عنوان مثال اگر زن بدون مانعی که مشروع باشد از همسر خود اطاعت نکند، شوهر می‌تواند از دادن نفقه به او خودداری کند. همچنین اگر خانم از همسر خود اطاعت نکند بعد از طلاق خانم از دارایی‌هایی که مرد دارد محروم می‌شود. به عنوان مثال اگر در عقدنامه ذکر شد که این میزان از مال مرد به خانم تعلق می‌گیرد. اگر زن تمکین نکند، مرد می‌تواند از دادن اموال خود به خانم خودداری کند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر مرد ببیند خانمش از او اطاعت نمی‌کند، می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست ازدواج مجدد کند. همان‌طور که متوجه شدید مرد توانایی انجام چنین کارهایی را دارد و زن نیز نمی‌تواند به دلیل موارد گفته به دادگاه مراجعه و شکایت کند؛ زیرا از شوهر خود تمکین نکرده است. لازم به ذکر است مهریه در هر شرایطی به زن تعلق می‌گیرد و مرد نمی‌تواند به دلیل عدم تمکین مرد از دادن مهریه به مرد خودداری کند.

عدم-تمکین-زوجین-2

چه قدر طول می‌کشد که حکم عدم تمکین صادر شود؟

روند رسیدگی به پرونده عدم تمکین به این صورت است که مرد ابتدا برای انجام این درخواست به دادگاه مراجعه می‌کند تا این روند آغاز شود. سپس دادگاه تمام شواهد را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که به وضوح توانست عدم تمکین را تشخیص دهد، در پایان دادگاه رای عدم تمکین از شوهر صادر می‌شود.

اگر در این مدت خانم از همسر خود تمکین نکند، او از طرف دادگاه به تمکین از مرد خود تشویق می‌شود. اما اگر باز اطلاعت نکرد مرد می‌تواند نفقه ندهد همچنین درخواست ازدواج مجدد کند.

در چه مواردی زن حق عدم تمکین از همسر خود را دارد؟

خانم در زمانی که در دوره عادت ماهانه باشد می‌تواند از داشتن روابط زناشویی با همسر خود امتناع کند. همچنین اگر مرد دچار بیماری‌های مقاربی باشد طبق قانون مدنی خانم می‌تواند از داشتن رابطه جنسی با شوهر خودداری کند.

به علاوه در صورتی که خانم ثابت کند که ماندن در خانه‌ای که همسر برای او در نظر گرفته است، مناسب نیست عدم تمکین جایز است. به عنوان مثال اگر زن حس کند که ماندن در آن خانه از نظر مالی، جانی و حتی شرافتی مشکلاتی را برایش به وجود می‌آورد حق دارد که در  آن خانه زندگی نکند. علاوه بر موارد گفته شده اگر خانه‌ای که برای زندگی در نظر گرفته شده در شان خانم نباشد، او می‌تواند از آمدن به آنجا خودداری کند.

طبق مطالبی که در متن به آن‌ها اشاره کردیم، وقتی دو نفر تصمیم می‌گیرند که با هم ازدواج کنند در برابر هم یک سری حقوق دارند. به همین دلیل باید از هم تمکین کنند. اما اگر این کار انجام نشود به زوجین یک سری حقوق داده می‌شود.

به عنوان مثال اگر خانم از شوهر خود اطلاعت نکرد، مرد می‌تواند به او نفقه ندهد. همچنین از دادن اموالی که در عقدنامه ذکر شده است به همسر خود خودداری کند. علاوه بر موارد گفته شده این حق را نیز دارد که درخواست ازدواج مجدد کند. عدم تمکین خانم شامل زندگی نکردن در خانه‌ای که مرد برای او نظر گرفته، امتناع کردن از رابطه جنسی با همسر خود و رئیس به شمار نیاوردن شوهر می‌شود.

گروه وکلای پارسای با داشتن بهترین متخصصان در امور خانواده، تمکین، نفقه، طلاق و غیره می‌توانند به شما برای اجرای حقوق خود کمک بسیار زیادی انجام دهند.

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها