|
کدخبر: 287467

تکنیک های برنامه ریزی درسی، چگونه شاگرد اول شویم؟

آموزشی تکنیک های برنامه ریزی درسی، چگونه شاگرد اول شویم؟

با توجه به تغییرات جدید سازمان سنجش و تاثیر مستقیم و قطعی معدل سه سال متوسطه دوم، خیلی از دانش آموزان به دنبال بهترین برنامه ریزی درسی هستند تا با استفاده از آن بتوانند نمرات خوبی بگیرند و با معدل بالا سال تحصیلی خودشان را به اتمام برسانند. اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی کافی خیلی از کسانی که خودسرانه برنامه ریزی میکنند در تداوم اجرای آن به مشکل خورده و بعد از مدتی به دلیل روش های اشتباه و عدم رعایت اصول برنامه ریزی درست، خیلی زود از درس خواندن به صورت جدی دور میشوند.

از این رو در ادامه این مطلب به مهمترین تکنیک های برنامه ریزی درسی پرداختیم. در انتهای این مقاله شما با اصول برنامه ریزی درسی آشنا خواهید شد و می‌توانید برنامه ریزی اصولی برای خود طراحی کنید.

اصول برنامه ریزی درسی ، 7 اصل فاش شده بهترین برنامه ریزی درسی

هرکاری برای اینکه نتیجه بخش باشد، باید به صورت اصولی انجام شود. برنامه ریزی درسی هم از این جریان مستثنی نیست و برای اینکه بتوان از آن بهترین نتیجه و بالاترین راندمان را گرفت لازم است که اصول بهترین برنامه ریزی درسی را شناخت. برنامه درسی علاوه بر موفقیت های تحصیلی شما را برای بزرگترین کارزار تحصیلی هر محصل یعنی کنکور آماده تر میکند.

یکی از برنامه های تحصیلی که طی سال های گذشته توانسته نتایج خوبی را داشته باشد، برنامه ریزی درسی آیدی نوین بوده. این موسسه کنکوری با ارائه برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی کنکور طی سال های گذشته رتبه های برتر زیادی در کنکور داشته. نمونه برنامه ریزی کنکور که در سایت آیدی نوین قرار دارد یکی از استانداردترین نمونه ها برای بررسی هست. در ادامه قصد داریم برخی از اصول و راز های موفقیت این نوع برنامه که مشاورین این موسسه از آن استفاده میکنند را برای شما فاش کنیم:

1. تعیین هدف در برنامه

یکی از مهمترین و اولین قدم ها برای داشتن یک برنامه ریزی نتیجه بخش، داشتن هدفی شفاف و مشخص است. هرچه قدر هدفی که برای خود متصور می‌شوید شفاف تر، با جزئیات تر و دقیق تر باشد میزان انگیزه شما برای رسیدن به آن بیشتر می‌شود. زمانی که شما هدف شفافی نداشته باشید بعد از مدتی دچار بی انگیزگی و سردرگمی شده و خیلی زود برای تداوم برنامه ریزی شخصی خودتان به مشکل بر می‌خورید.

رعایت توازن در برنامه ریزی درسی

2. رعایت توازن در برنامه ریزی درسی

دومین نکته مهم، رعایت توازن در هنگام طراحی برنامه تحصیلی است. خیلی از بچه ها بر این باورند که هر چه برنامه ریزی سنگین تری داشته باشند یعنی جلوتر از بقیه در حال حرکتند. این در حالی است که طبق آخرین نظرسنجی ها مهمترین دلیل عدم تداوم اجرای برنامه ریزی، طراحی برنامه‌ای بیش از حد توان بوده است. پس اگر برای اولین بار تصمیم به طراحی برنامه ریزی درسی اختصاصی می‌کنید باید حجم دروس را متناسب با سطح توان و کشش خودتان بنویسید.

مشاورین با تجربه برای این شرایط پیشنهاد می‌کنند با روزی 3 الی 4 ساعت مطالعه را شروع کنید. البته این مورد کاملا بستگی به شرایط شخصی دانش آموزان دارد. به همین علت پیشنهاد میشه که حتما از مشاوره تحصیلی در کنار خود استفاده کنید.

3. خواب، برگ برنده شما!

هرچه قدر که رعایت برنامه ریزی مهم و ضروری است، رعایت ساعت خواب و بیداری هم به همان اندازه مهم است. داشتن ساعت خواب و بیداری منظم یکی از برگ برنده های شما در برنامه ریزی درسی به حساب می‌آید. پس به هیچ عنوان ساعت خواب و بیداری خودتان را دستکاری نکنید و حتما سر ساعت بخوابید و سر ساعت بیدار شوید.

4. اهمیت استراحت را درک کنید.

جدا از بحث خواب و اهمیت بالای آن، استراحت کردن در بین روز موجب افزایش راندمان مطالعاتی شما میشود. به طور کلی دو نوع استراحت وجود دارد. استراحت هفتگی و استراحت روزانه. در استراحت هفتگی شما باید یک روز کامل فارغ از هر کتابی به تفریح و استراحت بپردازید و به طور کامل از درس خواندن دور شوید. با اینکار انرژی خوبی برای شروع هفته جدید به شما میرسد.

در کنار استراحت هفتگی، شما در طول روز هم باید استراحت کنید. به عنوان مثال اگر قرار است در طول روز 8 ساعت درس بخوانید. این 8 ساعت را باید به 8 پارت 1 ساعته تقسیم کنید و بین هر پارت بین 10 الی 15 دقیقه استراحت کنید. با این کار ذهن شما با استراحت کوتاهی دوباره آماده یادگیری با راندمان بالا است.

5. برنامه ریزی شما باید منعطف باشد!

منعطف بودن برنامه ریزی به این معنا است که اگر بر هر دلیلی نتوانستید طبق برنامه پیش بروید یا اتفاق غیر منتظره‌ای باعث شد نتوانید ساعتی که برای درس کنار گذاشته بودید را مطالعه و تمرین کنید. برنامه روزانه شما بتواند تا حدودی تغییر کند.

6. آگاهی خانواده از برنامه درسی

بهتر است بعد از طراحی یک برنامه ریزی درسی درست، خانواده را از جزئیات آن با خبر کنید. با اینکار خانواده شما از تصمیماتی که موجب بهم ریختگی برنامه ریزی شما میشود جلوگیری کرده و میتواند در ادامه روند برنامه ریزی، از شما حمایت کند.

7. دفتر گزارش روزانه داشته باشید

دفتر گزارش روزانه در پایان هر روز میزان پیشرفت و زمان مطالعه شما را نشان میدهد. با پر کردن دفتر گزارش روزانه در پایان ماه از میزان پیشرفت یا پسرفت خودتون مطلع میشوید. برنامه ریزی درسی آیدی نوین شامل دفتر های مخصوصی به اسم رویاساز هست که به دانش آموزان کمک میکند تا به صورت کاملا دقیق و با جدیدترین متدهای روانشناسی گزارش روزانه داشته باشند و بتوانند از روند پیشرفت خود مطلع شوند.

سخن پایانی

برنامه ریزی، یکی از مهمترین نکاتی است که موجب موفقیت و شاگرد اول شدن در دوران تحصیلی می‌شود. داشتن یک برنامه ریزی درست و صحیح علاوه بر موفقیت های تحصیلی که به همراه دارد، شما را برای کنکور و رقابت سنگینی که پیش روی هر محصلی هست آماده‌تر میکند.

از این رو پیشنهاد ما به شما طراحی یک برنامه ریزی اصولی زیر نظر یک مشاوره رتبه برتر هست. موسسات زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که در این مطلب ما به شما آیدی نوین را پیشنهاد کردیم. از آنجایی که برنامه ریزی درسی آیدی نوین حتی در نحوه گزارش دهی هم زیر نظر مشاورین رتبه برتر عمل می‌کند و از دفتر مخصوص برای گزارش ها و آنالیز وضعیت روحی و درسی دانش آموز استفاده می‌کند، یکی از بهترین گزینه ها در ایران برای موفقیت تحصیلی است.

نویسنده: رپرتاژ
  • مرضیه ارسالی در

    واقعا یکی از بهترین نکات که باید توی برن امه درسی رعایت کنید، ساعت و نظم خواب هست
    من خودم فکر میکردم خواب خوابه دیگ ه و شبا بیدار بودم و روز میخوابیدم اما و اقعا کیفیت خواب شب خیلی بیشتره

ارسال نظر