|
کدخبر: 285246

انتشار آگهی‌های ثبتی در روزنامه رسمی چگونه است؟

روزنامه رسمی چیست؟ روزنامه رسمی سازمانی است زیر نظر قوه قضائیه با استناد به ماده واحده سال ۱۲۸۹ شمسی، وظیفه دولت این چنین تعریف می‌باشد که، در پایتخت روزنامه‌ای تشکیل شده از تمام دست نویس‌های سلطنتی و حکم وزارتخانه‌ها و نصب و عزل کارمندان دولت و نیز قوانین قابل وضع به چاپ می‌رسد. می‌توان گفت قدم آخر در مراحل ثبت شرکت، چاپ آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی است که از این طریق فعالیت تجاری شما به اطلاع عموم می‌رسد.

در حال حاضر اکثر فرآیندهای ثبتی شرکت‌ها، از قبیل پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی به صورت اینترنتی و از طریق سایت و سامانه‌های آنلاین انجام می‌شود. در نهایت تمامی مراحل درج آگهی را از طریق پورتال روزنامه‌ی رسمی کشور می‌توانید انجام دهید. بعد از ثبت صحیح اطلاعات خود، یک شماره‌ی پیگیری به شما داده خواهد شد. از طریق این شماره‌ی پیگیری می‌توانید از سپری شدن هر مرحله‌ی درج آگهی در روزنامه‌ی رسمی مطلع شوید.

برای درج آگهی در روزنامه‌ی رسمی بعد از تایید شدن اطلاعات شما، به ۵ روز کاری زمان نیاز است. نسخه‌ی الکترونیک روزنامه رسمی را نیز شما می توانید از سایت آن به صورت مستقیم دانلود کرده و مطالعه کنید. اما در صورتی که نسخه‌ی فیزیکی و کاغذی آن را بخواهید باید با مراجعه‌ی حضوری و یا درخواست ارسال پستی آن را اطلاع دهید. نکته‌ی مهم برای دریافت فیزیکی روزنامه‌ی رسمی مربوط به وارد کردن اطلاعات صحیح در مورد آدرس و کدپستی است.

برخی از وظایف و اختیارات روزنامه رسمی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • چاپ و نشر برخی آگهی‌های قانونی قضایی همچون آگهی‌های مربوط به تاسیس و ثبت شرکت‌ها و علائم تجاری
  • درج تشکیل یا انحلال هر نوع شرکت که طبق قوانین موضوعه در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشد .
  • انتشار اعلان لازم به دارنده مجهول سند تجاری برابر مواد ۳۲۴ و ۳۲۷ قانون تجارت.
  • انتشار خلاصه نامه شرکت خارجی یا شعبه آن پس از ثبت وفق ماده ۲۰ نظامنامه اجراء قانون ثبت شرکت‌ها مصوب ۲/۳/۱۳۱۰
  • انتشار مفاد حکم قطعی راجع به اعتراض به علامت ثبت شده وفق تبصره ماده ۱۱ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها و …مصوب ۱/۴/۱۳۱۰
  • انتشار آگهی دعوت هیئت بستانکاران موضوع ماده ۲۵ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب ۲۴/۴/۱۳۲۸
  • انتشار خلاصه نامه شرکت وفق ماده ۶ نظامنامه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ وزارت دادگستری

 images_1674281454.png

مراحل ثبت و انتشار آگهی روزنامه رسمی

مراحلی که برای به ثبت رسیدن آگهی در روزنامه رسمی باید طی شود به ترتیب زیر می‌باشد.

  • ابتدا در سایت روزنامه رسمی ثبت نام خود را انجام دهید. به بخش عضویت در سایت رفته و مشخصات خود را وارد کنید. با وارد نمودن دقیق شماره همراه خود نام کاربری و گذرواژه برای شما ارسال می‌گردد.
  • وارد صفحه کاربری شوید و درخواست آگهی بدهید. در این قسمت می‌بایست تمام اطلاعات مورد نیاز برای ثبت آگهی خود که شامل نوع و متن آگهی می‌شود را وارد نمایید. پس از ثبت نهایی آگهی، یک کد به شما داده می‌شود که باید آن را به خاطر بسپارید.
  • کد را در کادر مربوطه وارد کنید, مشخصات آگهی مورد درخواست نمایش داده می‌شود و در انتهای آن هزینه روزنامه رسمی با احتساب هزینه ارسال به متقاضی به صورت علی الحساب اعلام می‌گردد. کد پستی و آدرس را حتماً چک کنید.
  • هزینه ثبت آگهی را پرداخت کنید. این پرداخت هزینه به صورت آنلاین انجام می‌گردد. به بخش پرداخت هزینه انتشار آگهی رفته و شمار مکانیزه را درج کنید و مبلغ تعیین شده را پرداخت نمایید.
  • با دریافت کد پیگیری ثبت آگهی در روزنامه رسمی، می‌توانید از وضعیت انتشار آگهی خود مطلع شوید.

نکته: وارد نمودن کد پستی دقیق برای دریافت نسخه کاغذی روزنامه رسمی الزامی می‌باشد و همچنین مراحل مختلف کار از طریق پیامک و ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود .

استعلام شرکت از طریق روزنامه رسمی

برای استعلام شرکت مورد نظر به سامانه روزنامه رسمی کشور مراجعه کرده و گزینه آگهی‌های قانونی را انتخاب نمایید. سپس در صفحه مورد نظر یکی از موارد ذیل را وارد نمایید:

  • نام شرکت
  • شناسه ملی شرکت
  • شماره ثبت شرکت

جستجو روزنامه رسمی را انتخاب کنید و پس از آن لیست آگهی‌های مربوط برای شما نشان داده می‌شود.

استعلام برند از طریق روزنامه رسمی

برای استعلام برندهای ثبت شده نیز به سایت روزنامه رسمی مراجعه کنید و گزینه آگهی‌های قانونی را انتخاب و در صفحه جدید نوع آگهی را ثبت علامت انتخاب نمایید. در صفحه باز شده نام علامت تجاری مورد نظر را جستجو نموده و درصورتی که نام انتخابی دیده شود، باید از ثبت دوباره آن صرف نظر نموده و از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری به عمل آورید.

images_1674281481.png

انحلال شرکت‌ها

انحلال می‌تواند دلایل مختلفی مانند ادغام شرکت با شرکت‌های دیگر، راه‌اندازی کسب و کاری جدید و... صورت بگیرد. در این شرایط، شرکا باید به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و مراحل ثبت قانونی انحلال شرکت را انجام دهند و این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نمایند.

هرگاه انحلال شرکت‌های تجاری صورت کار قرا می‌گیرد، افراد از سمت‌های خود سلب مسئولیت شده و تنها مدیر تصفیه می‌تواند تمام امور را ساماندهی کند. در این بین سهامداران و مدیران نیز در این مسیر در کنار مدیر تصفیه به او می‌توانند کمک کنند. اما هیچ گونه فعالیت اجرایی انجام نمی‌دهند. بعد از اعلام انحلال شرکت به واسطه تعهدی که شرکت نسبت به پروژه‌های پذیرفته شده دارد تنها باید فعالیت‌هایی که در دست انجام است را پایان دهد. باید تا پایان عملیات وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد. بعد از ثبت انحلال شرکت پروژه جدید و قرارداد همکاری منعقد نخواهد شد.

دلایل انحلال شرکت چیست؟

انحلال شرکت با تصمیم مجمع عمومی

اگر بخواهیم مجمع عمومی را تعریف کنیم می‌توان گفت، مجمع عمومی یعنی سهامدارن (شرکا) و مدیران جلسه‌ای تشکیل دهند. توجه داشته باشید که در صورت موافقت این مجمع یک شرکت می‌تواند منحل شود. لازم به ذکر است که در این حالت می‌توان گفت که انحلال به صورت اختیاری انجام شده است.

انحلال قهری

انحلال قهری شرکت‌ها را می‌توان گفت که صورت اجباری است و در زمانی انجام می‌شود که شرکت شما دچار ورشکستگی شده. لازم به ذکر است که برای انحلال قهری و ورشکستی نیاز به حکم دادگاه نیست و شما بدون نیاز به این حکم می‌توانید شرکت خود را منحل کنید.

انحلال شرکت با حکم قضایی

به این نکته توجه داشته باشید که در مواردی دادگاه می‌تواند حکمی برای منحل کردن یک شرکت صادر کند، در این حالت هم باید بگوییم که انحلال آن شرکت به صورت اجباری انجام شده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دادگاه در ابتدا یک مهلت 6 ماهه به شرکت مورد نظر می‌دهد و در صورتی که در این مدت ایرادات آن بر طرف نشود، حکم انحلال آن را صادر خواهد کرد.

 images_1674281502.png

از چه سامانه‌‌‌های دیگری می‌توان استفاده کرد؟

سامانه‌های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت‌های ثبتی شرکت‌ها مانند انتشار و یا استعلام آگهی‌های روزنامه رسمی وجود دارند. همانطور که گفته شد پس از ثبت شرکت و دیگر فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید مانند انحلال، باید برای انتشار آگهی در روزنامه رسمی اقدام کنید. اگر یک راه مطمعن و آسان را برای این کار می‌خواهید می‌توانید از کارشناسان متخصص این حوزه‌ کمک بگیرید. مراحل ثبت شرکت و یا ثبت و انتشار آگهی روزنامه رسمی می‌توان وقت گیر و یا حتی گاهی اوقات دشوار باشد. از نکات مثبت سامانه آسان ثبت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک این سامانه برای ثبت شرکت و انتشار آگهی روزنامه رسمی و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید.
  • بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.
  • در صورت نیاز به تکمیل و یا اصلاح مدارک، کارشناسان ما جهت مشاوره‌ی تخصصی با شما تماس می‌گیرند.
  • پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت شرکت به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد.
نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها