|
کدخبر: 283745

آمار جدید آموزش و پرورش درباره تعداد بی سوادان

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد بین ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور وجود دارد که با همت همه نهادهای مرتبط می توان برای با سوادشدن آنها اقدام کرد.

آموزشی آمار جدید آموزش و پرورش درباره تعداد بی سوادان

علیرضا عبدی در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان خراسان رضوی، افزود: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد بین ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور وجود دارد که با همت همه نهادهای مرتبط می توان برای با سوادشدن آنها اقدام کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود :همچنین ۵۰ هزار نوسواد در کشور نیز دوره ابتدایی را تمام نکرده اند.

وی بیان کرد: باید به افرادی که نتوانسته و یا نخواسته اند دوره آموزش رسمی را طی کنند مراجعه شود تا ضمن شناسایی مشکل آنها برای حل آن اقدام شود.

وی ادامه داد: وقتی سن دانش آموزی افزایش پیدا می‌کند، این افراد نسبت به آموزش و آموختن دچار مقاومت می‌شوند و زمانی ما می‌توانیم بیسوادی را در کشور ریشه کن کنیم که همه دست در دست هم برای آموزش آنها اقدام کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نهضت سوادآموزی مسوول حل معضل بی‌سوادی در کشور نیست و برای این موضوع باید همه پای کار بیایند تا با کمک همه مردم سوادآموزی به نتیجه برسد.

عبدی با اشاره به آسیب افراد بی سواد برای جامعه گفت: در بازدید از زندانها شاهد بودم که بسیاری از افراد به دلیل عدم سواد لازم قرارداد و یا چکی را امضاء کرده اند و اکنون دچار مشکل شده اند.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب در سازمان نظام وظیفه این است که افراد بی‌سواد در طول دوران خدمت آموزش می‌بینند و همچنین افرادی که برای مدت طولانی دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کنند، تخت آموزش سوادآموزی قرار می‌گیرند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: در سال ۱۳۵۷ بیش از ۴۸ درصد جمعیت کشور بی‌سواد بودند و اکنون تعداد این افراد کاهش بسیاری یافته است و این در حالی است که این مسیر همچون پیمودن راه برای رسیدن به قله است و ما در نزدیکی آن قرار داریم.

به گفته وی؛ برای ریشه کن کردن بی سوادی در کشور باید مردم، نهادها و دولت به عنوان یک تکلیف در این موضوع سهم خود را اجرا کنند.

وی بیان کرد: در استان خراسان رضوی ۱۸ هزار بی سواد مورد شناسایی قرار گرفته اند که ۱۳ هزار نفر آنها با خون دل جذب نهضت سوادآموزی شدند.

عبدی افزود: ما به استقلال فرهنگی نخواهیم رسید مگر از مسیر دانایی و آن زمانی می‌توانیم از تمدن و شکوفایی سخن بگوییم.

اقدامات فرهنگی شهید سلیمانی تبیین شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی را فقط به مبارزه با مستکبران می‌شناسیم ولی اقدامات فرهنگی او کمتر شناخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد افزود: شهید سلیمانی کتاب‌های بسیاری را مطالعه و یادداشت ها و نظرات خود را بر روی آن کتاب‌ها تقریظ کرده بود ولی در این خصوص کمتر سخن به میان می آید.

وی ادامه داد: امروز ۴۳ سال از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی در موضوع سوادآموزی می‌گذرد که نشان از توجه امامین انقلاب و تلاش‌های حجت الاسلام قرائتی در کنار توده مردم و آموزشیاران دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: راهی که طی شده است نسبت به مسیر پیش رو قابل مقایسه نیست و این در حالی است که بر اساس روحیات ملی، مذهبی، اخلاقی و رضوی بی‌سوادی، در جامعه ما سازگار نیست و حل این موضوع با برنامه ریزی و تلاش بسیار به نتیجه خواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به موضوع جذب سوادآموز گفت: بیش از ۲۰ هزار نفر در سه مقطع نوسواد، انتقال و تحکیم در استان خراسان رضوی جذب سوادآموزی شده اند که آموزش آنها توسط بیش از ۲ هزار نفر در نهضت سوادآموزی استان خراسان رضوی در حال انجام است.

سید امیر شوشتری افزود: نهضت سوادآموزی یادگاری از امام راحل است که وظیفه افراد باسواد را آموزش به افراد بی سواد اعلام کردند.

وی با اشاره به اینکه برای افراد بازمانده از تحصیل نیز برنامه های خوبی در دست اقدام است که باید اجرایی شود، ادامه داد: خراسان رضوی با ۲۶ هزارو ۵۸۰ نفر بعد از استان خوزستان در رتبه دوم کشوری جذب سوادآموزان در سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بیان کرد: از دیگر اقدامات خوب نهضت سواد آموزی در استان ایجاد دبیرخانه سوادهای ۱۲ گانه مورد تایید یونسکو در استان است که با به دست آمدن نتایج مثبت آن، امکان گسترش آن در سراسر کشور نیز وجود دارد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها