|
کدخبر: 280526

آخرین جزئیات درباره پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان

زمانی که صحبت از پاداش خدمت و پرداخت آن می شود اولین چیزی که به ذهن برخی افراد خطور می کند این است که اصلا پاداش خدمت چیست و چگونه محاسبه می شود؟

پاداش پایان خدمت کارکنان یک ماه پاداش به ازای هر سال خدمت خواهد بود و به سال‌های اضافه بر ۳۰ سال پاداشی تعلق نمی‌گیرد طبق قانون مدیریت خدمات کشوری و تغییرات صورت گرفته در ماده ۱۰۷ این قانون، پیش‌بینی شده که به کارکنان مشمول این قانون به ازای هر سال خدمت یک ماه پاداش بدهند و سقف در نظر گرفته شده برای محاسبه و پرداخت پاداش ۳۰ سال است.

این در حالی است که اگر کسانی بر اساس قانون تأمین اجتماعی در دستگاهی شاغل بوده و بازخرید و وجه بازخریدی خود را دریافت کرده‌اند، سنوات آنها محاسبه می‌شود، اما پاداشی بابت مدت بازخریدی دریافت نمی‌کنند. فردی که ۳۵ سال سابقه خدمت داشته باشد حقوق بازنشستگی وی براساس ۳۰ سال تعیین شده و به ازای ۵ سال اضافه ۵/۱۲ درصد به حقوق وی اضافه می‌شود.

فرهنگی بودن بیش از ۷۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات

در قانون استخدام کشوری، افزایش سنواتی سالانه حقوق وجود داشت، به طوری که اگر کارمندی بیش از ۳۰ سال سابقه داشت، ضریب سه، چهار و یا پنج درصدی افزایش سنواتی حقوقش به صورت دو برابر یعنی ۶، ۸ و ۱۰ درصد محاسبه می‌شد و این افزایش سنواتی در زمان محاسبه حقوق بازنشستگی عیناً در محاسبه میانگین حقوق دو سال آخر خدمت افراد منظور می‌شد، بنابراین حقوق این افراد افزایش می‌یافت.

در قانون مدیریت خدمات کشوری این امتیاز به شکل دیگری منظور شده است، به طوری که به ازای هر یک سال سابقه خدمت بیشتر از ۳۰ سال، ۵/۲ درصد به حقوقی که به عنوان حقوق بازنشستگی‌شان محاسبه شده، افزوده می‌شود. ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر فردی ۳۵ سال سابقه خدمت داشته باشد، حقوق بازنشستگی وی بر اساس ۳۰ سال سابقه تعیین می‌شود، این در حالی است که پنج تا ۵/۲ درصد یعنی ۵/۱۲ درصد بابت پنج سال خدمت بیشتر به حقوق محاسبه شده وی اضافه می‌شود.

در واقع پاداش بازنشستگی ۱۴۰۱ ، در حقیقت نوعی حمایت مالی است از جانب دولت برای کارکنان دستگاه های دولتی که پس از دوره کاری وبازنشسته شدن شدن آن ها به آنان تعلق می گیرد. براساس ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران باید به این نکته اشاره کرد که دولت وظیفه دارد تا سامانه ای به نام ثبت حقوق و مزایا راه اندازی کند که در این سامانه امکان نمایش تمام پرداختی های دولت از جمله پاداش سنوات پایان خدمت بازنشستگان مشخص باشد. پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان به کجا رسید؟

اما در این میان معلمان و فرهنگیانی که سال گذشته بازنشست شده‌اند، هنوز در انتظار دریافت پاداش پایان خدمت خود هستند. تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان موجب تذکر چند نماینده مجلس شده است؛ برای نمونه، حسین میرزایی نماینده اصفهان در تذکری به وزیر آموزش، لزوم تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان را یادآوری کرده است؛

محسن فتحی نماینده سنندج نیز در ارتباط با لزوم تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده است.نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان شد.میزان و نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت فرهنگیانبرای محاسبه پاداش بازنشستگی فرهنگیان مبلغ بندهای زیر را با هم جمع کنید و در عدد ۳۰ ضرب کنید تا پاداش بازنشستگی به‌دست آید. بندها به قرار زیر است:

۱.حق شغل۲.حق شاغل۳.فوق العاده مدیریت۴.تفاوت تطبیق۵.ایثارگری۶.سختی کار۷.فوق العاده شغل۸.فوق العاده ویژه۹.تفاوت بند ی تبصره ۱۲ ق.ب سال۹۸۱۰.تفاوت جز ۱ بند الف تبصره۱۲ ق.ب سال۹۷باید توجه داشت که بدی آب و هوا، کمتر توسعه یافته، حق اولاد، عائله مندی و بند سایر در محاسبه پاداش بازنشستگی موثر نیستند.موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده ۶۸ قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین موضوع جز (۲) این بند، در ازای هر سال خدمت در سال نود و نه حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون ۴.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰ریال خواهد بود.مرخصی ذخیره بازنشستگان چگونه محاسبه می شود؟جمع کل آخرین حکم کارگزینی قبل از بازنشستگی را بر ۳۰ روز تقسیم می کنیم. عدد حاصل را بر تعداد روزهای مرخصی استفاده نشده کرده عدد حاصل مبلغ مرخصی استفاده نشده می باشد که بعد از پایان بازنشستگی به همکاران پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است مرخصی استفاده نشده شامل پست‌های اداری ادارات آموزش و پرورش هر منطقه، سرایدار مدارس است. حداکثر هر سال ۳۰ روز قابل محاسبه است.پاداش پایان خدمت فرهنگیان چه زمانی واریز می شود؟تخصیص کامل پاداش پایان خدمت همکاران فرهنگی که در سال ۱۴۰۰ بازنشسته شدند، یک خبر قطعی است؛

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز در تمام استان‌های کشور خبر داده است.تاکنون ۲۰ درصد از پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ به حساب ایشان واریز شده که با تخصیص کامل انجام شده، ظرف چند روز آینده با همکاری خزانه‌داری کل کشور، تسویه کامل پاداش پایان خدمت برای ۷۲ هزار بازنشسته فرهنگی انجام می‌شود.

صادق ستاری فرد  معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: با حمایت و همراهی سازمان برنامه و بودجه خوشبختانه تخصیص کامل پاداش پایان خدمت معلمان انجام شده است.وی افزود: تاکنون ۲۰ درصد از پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ به حساب ایشان واریز شده بود که با تخصیص کامل انجام شده، ظرف چند روز آینده با همکاری خزانه‌داری کل کشور، تسویه کامل پاداش پایان خدمت این عزیزان انجام خواهد شد.سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: این پاداش پایان خدمت برای حدود ۷۲ هزار بازنشسته فرهنگی خواهد بود.

منبع: افکار نیوز
  • امیری ارسالی در

    هرروز بگویید چند روز آینده تا یک سال هم اینجوری ادامه بدید کسی نیست که اعتراضی ک ند و شما هم به طور سوری از سر خود رفع کر ده و زیر بار مسوولیت شانه خالی میکنید کل اه شرعی هم سر فرهنگیان میگذارید بعد دو س ال هروز بگویید چندروز آینده ...

  • علی ارسالی در

    آقای محترم بجای برگزاری کلاس ضمن خدمت پاداش پایان خدمت رابه موقع پرداخت ن ماید تا دینی برگردن مبارک تان نباشد

ارسال نظر