|
کدخبر: 274992

اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش مجازی/ افزایش بودجه این بخش

نوری، وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت امسال، بودجه آموزش و پرورش را ۱۳ و یک دهم درصد افزایش داد که این بودجه در سال قبل ۹ و شش دهم درصد بودجه عمومی بود.

آموزشی اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش مجازی/ افزایش بودجه این بخش

 یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۲ میلیون دانش آموز در سال ۱۳۹۰ داشتیم که الان به ۱۶ میلیون دانش آموز رسید که با توجه به محدودیت اعتبارات، افزایش نرخ تورم در این ۱۰ ساله، در معرض تخریب قرار گرفتن برخی مدارس، نیاز برخی مدارس به مقاوم سازی و همچنین افزایش مهاجرت از روستا به شهر، عملاً تراکم کلاس‌ها را در پی داریم.

وی گفت: برای رفع این مشکل با کمک خیران مدرسه ساز و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان، تعدادی مدرسه غیردولتی به مجموعه آموزش و پرورش اضافه شد همچنین با اعتبار مالی آموزش و پرورش که حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است اختصاص اعتبار اخیر ۱۰۰ میلیون یوروی و دوبرابر شدن تعهد خیران، کمک خوبی به آموزش و پرورش شد در سفرهای دور اول استانی رئیس جمهور هم، ۲۱ هزار میلیارد تومان به تکمیل طرح‌های نیمه تمام تعلق گرفت.

نوری در ادامه گفت: حدود ۱۳ هزار مدرسه نیاز به آب خوری و چشمه‌های سرویس بهداشتی داشت که در پنج هزار و ۸۰۰ مدرسه این نیاز برطرف شد و حدود هشت هزار مدرسه کانکسی و سنگ دستشویی یا خشکه چین داشتیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، مدارس بیش از ۲۰ دانش آموز نیز ساخته و برای سال آینده تحصیلی آماده می‌شوند و در این مدارس سعی کنیم از سازه‌هایی استفاده کنیم که سبک، ارزان، سریع و متناسب با زیست بوم محل زندگی و بوم آن اماکن یا موقعیت جغرافیایی باشند.

وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در مهر گفت: برنامه‌های بازگشایی مدارس در قالب پروژه‌های مهر از ابتدای سال تقویمی در شش کارگروه شروع شد که مهمترین کارگروهش تأمین نیروی انسانی بود که خوشبختانه امسال با همکاری دولت و مجلس، نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش تأمین شد. با وجود این که ۴۵ هزار بازنشسته در سال ۹۹ و سال گذشته هم ۷۲ هزار نفر و امسال هم شمار زیادی بازنشسته داریم، اما با استخدام حدود ۳۵ هزار معلم و استفاده از ظرفیت دانشجویان سال چهارم و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کمبود معلم برطرف شد و تاکنون حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند که البته تعدادی هم هنوز ثبت نام نشده اند. برآورد ما این است که حدود ۱۶ میلیون دانش آموز واجب التعلیم داریم که مهد کودکی‌ها و پیش دبستانی‌های یک، دو و سه نیز شامل این افراد هستند.

نوری درباره جذب بازماندگان از تحصیل هم گفت: در مدت شیوع کرونا تقریباً ۹۸۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل و تارک تحصیل داشتیم که بخشی از این عده در حوزه‌های علمیه یا مدارس مسجد محور درس می‌خوانند، بخشی از معلولان حسی- حرکتی و بخشی هم در مناطق دور افتاده هستند.

در یک و نیم ماه از سال تحصیلی گذشته که مدارس حضوری شدند، ۱۶۴ هزار نفر از این دانش آموزان را به تحصیل برگرداندیم که تجربه خوبی بود با تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و شناسایی این دانش آموزان، از طریق آموزش از راه دور و با استفاده از مدرسه مجازی ایران در شبکه آموزشی شاد و همچنین دادن تبلت با محتواهای آموزشی، آموزش این افراد را شروع و تلاش کردیم کسی از تحصیل باز نماند.

وزیر آموزش و پرورش درباره ساعت کار معلمان دوره ابتدایی گفت: روزهای کاری دوره ابتدایی پنج روز است، اما از ساعت کار همکاران بالای ۲۰ سال خدمت، چهار ساعت کاسته می‌شود، ولی در برخی مناطق مانند استان کرمان معلمان خواستند که این چهار ساعت را را بدون دریافت وجهی برای دانش آموزان کار کنند.

نوری درباره به کار گیری معلمان حق التدریسی هم گفت: ظرفیت‌های خالی آموزش و پرورش را با بکارگیری حق التدریسان یا اضافه تدریس شاغلان و بازنشستگان پر می‌کنیم، اما با توجه به اینکه اضافه تدریس بازنشستگان بر اساس ماده ۹۳ قانون مدیریت خدمات کشوری یک سوم است پس به این منظور باید یک کلاس بین سه معلم تقسیم شود، اما با توجه به این که دانش آموز دوره ابتدایی باید یک معلم داشته باشد این کار امکان پذیر نیست و برای رفع این مشکل پیشنهاد کرده ایم که که در مرحله اجراست.

وزیر آموزش و پرورش درباره شناور بودن ساعت شروع به کار مدارس گفت: درباره زمان آموزش، استان‌ها مختارند که برنامه ریزی کنند در تهران به منظور توزیع بار ترافیکی و تسهیل رفت و آمد، مدارس دوره ابتدایی از ساعت هشت و نیم و دوره‌های اول و دوم متوسطه از ساعت هفت و نیم صبح آموزش خود را آغاز می‌کنند که در استان‌ها این ساعت متفاوت است، قرار است استان‌هایی که بار ترافیکی ندارند یک ماه ساعت آغاز مدارس از ساعت هشت صبح باشد و بعد از آن بازنگری شود.

نوری درباره فرایند طراحی و چاپ و همچنین محتوای کتاب‌های درسی گفت: امسال حدود ۱۴۹ میلیون کتاب با ۹۸۷ عنوان کتاب درسی چاپ شد که برای جذاب شدن کتاب‌های درسی، حدود شش هزار رمزینه سریع پاسخ در کتاب‌های درسی استفاده شده تا باعث تنوع بخشی به محتوای آموزشی شود و همچنین در شبکه رشد و شبکه شاد هم استادان برتر آموزشی، محتواهای تکمیلی و محتواهای کتاب‌های درسی را تدریس می‌کنند امسال با ایجاد قرارگاه حکمرانی فضای مجازی، الگوی آموزش ترکیبی طراحی شده که این هفته رونمایی خواهد شد تا معلمان از این فضای دوگانه آموزشی یعنی روش تدریس حضوری و مجازی، بهتر استفاده کنند.

نوری درباره تغییرات کتاب‌های درسی گفت: تقریباً از ۹۸۷ عنوان کتاب، در حدود ۲۰۰ عنوان کتاب تغییراتی انجام شده که برخی از این تغییرات کلی و بعضی جزئی است که برای اصلاح متون در راستای علم نافع است. در سازمان پژوهش و برنامه ریزی هم گروهی شکل گرفته تا تغییرات اساسی را در کتاب‌های درسی سال‌های آتی بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری در اردیبهشت، اعمال کنند و یکی از کارهای خوبی که امسال انجام شد خرید کاغذ کتاب از شرکت‌های داخلی بود. ما تا سال گذشته فقط پنج هزار تن از ۴۷ هزار تن از تولیدات داخلی استفاده می‌کردیم که امسال ۳۴ هزار و ۳۰۰ تن قرارداد بستیم که بیش از ۷۰ درصد است که بنا داریم کل تأمین کاغذ از تولیدات داخلی باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات آموزش و پرورش گفت: اگرچه به علت بحث نقدینگی و دلایل دیگر، پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با تأخیر مواجه شد، اما در حوزه معلمان چند اتفاق خیلی خوب افتاده از قبیل تربیت حدود ۴۵۰۰ ارزیاب حرفه‌ای برای رتبه بندی و حدود ۱۷۰۰ نفر رهیار تحول در تابستان برای تحول بنیادین مدرسه‌ای و شناسایی مدارس، انجام بیمه تکمیلی معلمان و همچنین رتبه بندی معلمان برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی که تاکنون ۸۴۰ هزار معلم اطلاعات خود را در سامانه رتبه بندی بارگذاری کرده اند تا از دوم مهر مدیران این اطلاعات را تأیید کنند و پس از بررسی ارزیابان حرفه‌ای به هیئت ممیزه ارجاع و احکامشان صادر شود احتمالاً تعدادی از احکام همین مهر صادر می‌شود. اگر همکاران فرهنگی ما سرعت کار را بیشتر کنند این کار زودتر انجام می‌شود در حال پیگیری رفع مشکل همکاران طرح مهرآفرین هم هستیم.

نوری درباره نقش فضای مجازی در پی شروع تحصیلی حضوری گفت: فضای مجازی همیشه مکمل آموزش عمومی است و ممکن است در آموزش دانشگاهی از آن به عنوان روش اصلی استفاده شود، ولی روش تدریس اصلی در آموزش عمومی؛ حضوری است. این مکمل می‌تواند به عمق یادگیری، سرعت یادگیری و دانش فرد کمک کند. با شروع سال تحصیلی، برنامه دانش آموزان را در برنامه شاد هم خواهیم داشت و از این پس از هر دو آموزش مجازی و حضوری به صورت ترکیبی استفاده خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره علم نافع در متون کتاب‌های درسی و آشنایی دانش آموزان با فرهنگ و زیست بوم کشور گفت: سند تحول بنیادین یک راهکاری دارد برای اینکه ۱۰ تا ۲۰ درصد از۹۰۰ ساعت دروس دانش آموزان دوره ابتدایی به تحکیم و ارتقای هویت دانش آموزان اختصاص یابد به این منظور توصیه شده برخی برنامه‌های درسی دانش آموزان در اماکن بیرون از کلاس یا حتی مدرسه به صورت سفرهای میدانی، هدفمند و تربیتی برگزار شود امسال تابستان هم سالن‌های ورزشی اردوگاه‌ها را آخر هفته برای خانواده‌ها رایگان کردیم که پدر و پسرها و دختر و مادرها از این اماکن استفاده کنند و حدود ۲۶ میلیون نفر از این اماکن استفاده کردند.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها