|
کدخبر: 273324

معاون وزیر آموزش و پروش: به دنبال بسته "منزلتی و معیشتی" برای معلمان هستیم

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: بسته منزلتی و معیشتی معلمان را نیز دنبال می‌کنیم که از دغدغه‌های همکاران است و انتظار داریم با همکاری دولت و موسسان در صحن مجلس مصوبه را بگیریم.

 احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه خطیری در آموزش و پرورش برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلاب، ادبیات هشت سال دفاع مقدس و روزهای مقاومت به نسل حاضر به عهده داریم، اظهار داشت: باید از شخصیت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی الگوبرداری کنیم.

وی با اشاره به کارهای و اقدامات و روش، منش و راه حاج قاسم که تبدیل به مکتب شد، گفت: مکتب حاج قاسم در آموزش و پرورش بررسی شده است و این شهید ‌بزرگوار برای اینکه از روی اخلاص برای خدا و برای مردم کار کرد، ماندگار شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه باید این الگو و مدل مدیریتی را دنبال کنیم، افزود: در مسیر اهداف سازمانی خودمان برای رسیدن به شاخص‌های مدیریتی باید از این روش‌ها الگوبرداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش و سازمان مراکز غیردولتی بخش اول وظایف ما مربوط به حوزه مدارس و مراکز غیردولتی است، بیان کرد: نزدیک به 2 میلیون دانش‌آموز زیرپوشش ما در حدود 17 هزار مدرسه مشغول به تحصیلند و نزدیک به 20 هزار مرکز آموزشی اعم از آموزشگاه‌های زبان، کلاس‌های کنکور، تقویتی و ... داریم.

محمودزاده با بیان اینکه دو موضوع در حال رصد است، گفت: نخستین مسئله اینکه در آموزشگاه‌های زبان با همکاری موسسین و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی نظارت کامل داشته باشیم تا متناسب با بوم و فرهنگ و آداب کشور تغییر محتوا در کتاب‌های درسی حوزه آموزشگاهی داشته باشیم، به ویژه در زبان بازنگاری جدی در دستور کار است و کارگروهی تشکیل شده تا متناسب با احکام دینی و فرهنگی خود در این حوزه ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث فضای فیزیکی آموزشگاه‌ها برنامه‌ریزی جدی داریم، افزود: تلاش ما بر این است که مراکز غیرمجاز نداشته باشیم تا فرزندان خانواده‌ها با اطمینان کامل در این مراکز حضور یافته و از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در حال حاضر چیزی در حدود هزار آموزشگاه غیرمجاز و حتی بیشتر در آموزش زبان در کشور وجود داشته باشد، ادامه داد: این آموزشگاه‌ها بعضاً در فضای مجازی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه سامانه‌ای طراحی شده و همه مراکز دارای مجوز برای آموزش افراد زیر 20 سال اطلاعات خود را در سامانه قرار دهند، گفت: درخواست داریم خانواده‌ها به آموزش و پرورش اعتماد کرده و با این نهاد کار کنند تا در بحث آموزشگاه‌های غیرمجاز مشکلی به وجود نیاید.

محمودزاده با بیان اینکه برای حمایت از موسسان مراکز نیز باید تلاش کنیم، ادامه داد: 12.13 درصد دانش آموزان در مراکز غیردولتی تحصیل می‌کنند و آموزش و پرورش امر حاکمیتی است و اگر امری به بخش غیردولتی واگذار می‌شود، باید اعتماد مردم مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در مدارس را مد نظر قرار دادیم و به دنبال برش‌های مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی هستیم، بیان کرد: با اجرای مهندسی کیفیت و سند تحول در مدارس غیردولتی رویکردهای آموزشی و پرورشی ما مشخص می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه علاقمند هستیم شاخص‌های آموزشی، پرورشی، جشنواره‌ها، المپیادها و ... در سطح کشور زمینه رشد استان‌ها مهیا شود، افزود: متناسب با شاخص‌ها مدارس را رتبه بندی می‌کنیم و حتی به بحث شهریه گره می‌زنیم.

وی با اشاره به اینکه متوسط وضعیت آموزشی مدارس غیردولتی استان کرمان رضایت بخش نیست، گفت: ما شاخص‌ها را اعلام و مدارس را بازرسی و اعلام می‌کنیم و از استان برنامه می‌خواهیم.

محمودزاده با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ارتقاء توانمندی معلم‌ها هستند و یکی از برنامه‌های کلیدی، اجرای مهندسی کیفیت در مدارس است، ادامه داد: در حوزه مجوزها نمی‌خواهیم به هر کسی مجوز بدهیم، اعتماد مردم را خدشه‌دار کنیم و مدارس غیردولتی محل آزمون و خطا باشد.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی و استانداردسازی نیروی انسانی را پیگیری می‌‌کنیم و تاکنون آموزش‌های ضمن خدمت برگزار کرده‌ایم، گفت: در بخش مشارکت‌های مردمی، مناطق آزاد تجاری، شوراهای آموزش و پرورش و مدارس هیئت امنایی را داریم.

معاون وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه 61 راهکار به موضوع مشارکت آموزش و پرورش در سند تحول پرداخته شده و در دولت سیزدهم، نظام حکمرانی آموزش و پرورش قرار است مدل جدیدی را ارائه کنیم، افزود: در این مدل با استفاده از ظرفیت خیرین، واقفین، گروه‌های جهادی و مردم کار را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه احیاء ظرفیت‌های نهفته و تاریخی وقف در ایران را دنبال می‌کنیم، بیان کرد: واسپاری تعدادی از مدارس دولتی به گروه‌های جهادی از مصادیق مردمی سازی است و تقویت کیفی و توسعه کمی مدارس غیردولتی را دنبال می‌کنیم و تفاهمنامه‌ای با مناطق آزاد تجاری داریم که همکاری در زمینه سخت افزار و نرم افزار خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش به عنوان قرارگاه اجرای سند تحول بنیادین باید ایفای نقش بکند، گفت: ظرفیت‌های بلااستفاده آموزش و پرورش در استان‌ها باید تغییر کاربری یافته و با ارزش افزوده بیشتر به فروش برسد زیرا ساختمان‌های بلاتکلیف و نیمه ساخته زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه یک دو قانون در دست تغییر داریم که یکی بازنگری در شوراهای آموزش و پرورش است و قاعده‌گذاری و نظارت محلی را تقویت می‌کند، افزود: نظام جامع مشارکت را برای مردمی سازی در دست طراحی داریم که قانونمند خواهد شد.

محمودزاده با بیان اینکه قانون تاسیس مدارس غیردولتی را در دست بازنگری داریم، ادامه داد: بسته منزلتی و معیشتی معلمان را نیز دنبال می‌کنیم که از دغدغه‌های همکاران است و انتظار داریم با همکاری دولت و موسسان در صحن مجلس مصوبه را بگیریم؛ قرار است معلمان دوره ابتدایی 25 ساعته بیمه کامل بشوند.

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا روزهای خوبی نداشتیم و کاهش پوشش تحصیلی، تهدید سلامتی دانش آموزان، آسیب‌های روحی و روانی دانش آموزان، کاهش یادگیری و ... را داشتیم، گفت: در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری مسائل مبتلا به استان‌ها است.

معاون وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه 31 شهریورماه حضور کلاس اولی‌ها، جشن شکوفه‌ها و دوم مهرماه حضور دانش آموزان در همه دوره‌های تحصیلی را خواهیم داشت و به نظر می‌رسد مشکلی در بازگشایی مدارس نداشته باشیم، افزود: رتبه استان کرمان در جذب دانش آموز در مدارس غیردولتی رتبه پنجم و بالاتر از متوسط کشور است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر