|
کدخبر: 271435

مشکل کمبود معلم با ورود دستگاه ها حل می شود

رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس با تاکید بر دستورات صریح مقام معظم رهبری پیرامون جبران کمبود معلم در کشور از طریق دانشگاه فرهنگیان بر ورود جدی همه دستگاه‌ها به میدان جهت رفع مشکلات جدی این دانشگاه در حوزه کمبود فضاهای آموزشی و خوابگاهی تاکید کرد.

کوروش زارع‌شیبانی اظهار داشت: مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم به عنوان مرکز تربیت معلم سراسر کشور در سال ۹۱ تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد و براساس نیاز شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: در ابتدای انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر با راه‌اندازی مرکز تربیت معلم نسبت به تربیت ۱۰۰ هزار معلم اقدام کردند و علاوه‌بر تامین معلم مدارس نیروی محرکه‌ای برای اکثر دستگاه‌های اجرایی کشور شدند و فضای تربیتی موثری را در دانشگاه‌های کشور ایجاد کردند.

غلبه نگاه مادی منجر به بی‌توجهی به تربیت معلم شد

او در ادامه با بیان اینکه غلبه نگاه مادی در کشور سبب شد به نیروی انسانی و تربیت معلم توجهی نشود، اظهار داشت: این بی‌توجهی به نیروی انسانی سبب شد وضعیتی پیش آید که در سال ۹۶ در حالی که جمعیت دانش‌آموزی ما در کشور ۱۳ میلیون نفر بود، تعداد پذیرش دانشجومعلمان به سه هزار نفر تنزل پیدا کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس افزود: این بی‌مهری‌ها در حالی رخ داد که رهبر معظم انقلاب از بدو تاسیس دانشگاه قرهنگیان تا به امروز حداقل ۳۴ بار موضوع دانشگاه فرهنگیان و اهمیت آن را در سخنرانی‌هایشان مطرح کرده‌اند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در این راستا مسئولین را به اهمیت بی‌بدیل بحث تربیت معلم توجه داده‌اند و در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۹۷ به این موضوع اشاره می‌کنند که کشور با بحران کمبود معلم مواجه می‌شود.

زارع‌شیبانی خاطرنشان کرد: لذا مقام معظم رهبری بر این مبنا بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تاکید کردند اما متاسفانه در مورد دانشگاه فرهنگیان اتفاق خوبی رخ نداد، بنابراین وزارت علوم، سازمان مدیریت برنامه و بودجه، سازمان امور اقتصادی و وزارت آموزش و پرورش در کنار همه دستگاه‌ها موظف به رفع مشکلات این دانشگاه هستند.

موضوع تربیت معلم اولویت اول کشور است

او بیان داشت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که هرجا لازم بود شخصا وارد کمک می‌شوند، چراکه از نظر ایشان بحث تربیت معلم و آموزش فرهنگیان اولویت اول کشور است.

این مقام دانشگاهی با اشاره به اهمیت شغل معلمی در دنیا گفت: دنیای امروز آنقدر به حرفه معلمی اهمیت می‌دهد که امکانات مختلفی را در راستای تربیت معلمان بسیج می‌کند و حتی در دوران کرونا هم مدارس را تقریبا حضوری برگزار کردند که این نشان از اهمیت کلاس‌های حضوری است که کشورهای در حال توسعه نسبت به ان آگاهی دارند.

غلبه مواردی چون مافیای کنکور بر غایت تربیت

وی در ادامه به سند تحول بنیادین اشاره‌ای کرد و گفت: در سند تحول ما مواردی تحت عنوان «ساحت تربیت ۶ گانه» مطرح شده است که شامل ساحت تربیتی اعتقادی، اقتصادی حرفه ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی بدنی و زیبایی‌شناختی هنری می‌شود، اما در کشور ما بسیاری از مسائل همچون مافیای کنکور و مواردی از این دست به غلط شکل می‌یابد که غایت و هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که غایت تربیت است!

وی تاکید کرد: آموزش باید ابزاری جهت تربیت باشد و شکوفایی استعدادها را در ابعاد مختلف رقم بزند.

زارع‌شیبانی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: امروز در کشور به صورت تعمدی یا سهوی با بحران کمبود معلم مواجهیم که این بحران در فارس هم بسیار جدی است.

وی با بیان اینکه برخی آمارها حکایت از کمبود ۸ هزار معلم در استان دارد، گفت: عدد واقعی بیش از  این است و حداقل به ۲۰ هزار نفر می‌رسد، به‌گونه‌ای که ما ۶۵ هزار معلم داریم در حالی‌که باید ۸۵ هزار معلم داشته باشیم‌. نکته قابل توجه این است که این رقم با به کارگیری نیروهای شرکتی و بازنشتگان و معلم‌های غیر حرفه‌ای عنوان شده است که یک آسیب مهم برای آموزش و پرورش به حساب می‌آید.

این مقام دانشگاهی با تاکید بر اینکه نباید از این آسیب قافل شویم گفت: علت این کمبود این است که دانشجومعلم به اندازه کافی وارد دانشگاه فرهنگیان نمی‌شود.

دستورات صریح مقام معظم رهبری درباره دانشگاه فرهنگیان بر زمین مانده است

وی با تاکید بر اینکه دستورات مقام‌معظم رهبری در خصوص دانشگاه فرهنگیان صریح و روشن است، گفت: بر این مبنا همه دستگاه‌ها باید برای حمایت از دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت معلم وارد میدان شوند اما متاسفانه در فارس شاهد این اتفاق نیستیم.

او با اشاره به اینکه استاندار فارس در حد توان خود پیگیر این موضوع بوده و مدیرکل اموزش و پرورش نیز در حد توان فضاهایی را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار داده است، افزود: نیاز تربیت معلم بسیار بیش از اینهاست چراکه ما به اندازه هزار نفر در کلاس درس و خوابگاه کمبود داریم.

زارع‌شیبانی ادامه داد: حدود ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل داریم که تحت عنوان مهارت‌آموز، آموزش معلمی می‌بینند و حدود ۶ هزار دانشجوی شبانه‌روزی داریم که در ایام کرونا به‌صورت مجازی تحصیل می‌کردند و نیازی به فضا نداشتند اما بعد از کرونا با دانشجویانی مواجه شدیم که برای آموزش از فضای آموزشی و خوابگاهی محرومند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اهمیت این دانشگاه اظهار داشت: دستگاه‌ها باید توجه کنند که این مشکل مربوط به همه دستگاه‌ها است؛ چراکه هیچ یک از مسئولان نیستند که فرزند دانش‌آموز نداشته باشند؛ لذا همانگونه که دانشگاه فرهنگیان دغدغه خاص مقام معظم رهبری است باید دغدغه همه دستگاه‌ها و نهادهای استان هم باشد.

او همچنین از عنایت خاص امام جمعه شیراز نیز یاد کرد و باز هم بر همراهی همه دستگاه‌ها جهت رفع مشکل این دانشگاه تاکید کرد تا امر خطیر تربیت معلم به بهترین شکل انجام شده و کمبودها جبران شود.

نگاه رقابتی مانع از همکاری دانشگاه‌ها با دانشگاه فرهنگیان شده است

وی ادامه داد: شاهد هستیم‌که برخی دانشگاه‌ها فضاهایی مازاد در اختیار دارند اما حاضر نیستند حتی به صورت استیجاری هم در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهند.

او نگاهِ بخشی و رقابتی را مهم‌ترین عامل در این ماجرا دانست و افزود: در قرآن کریم تعابیر مختلفی درباره بی‌توجهی به بحث تربیت مطرح شده است اما بازهم دستگاه‌ها به این موضوع بی‌توجهند!

عدالت اجتماعی در پی عدالت آموزشی محقق می‌شود

هادی زندوی، فعال فرهنگی نیز در ادامه درباره اهمیت توجه به دانشگاه فرهنگیان به خبرنگار فارس گفت: برای رعایت عدالت در اجتماع نیازمند عدالت آموزش هستیم و تحقق این مهم نیز نیازمند تربیت معلم است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع رتبه‌های برتر کنکور به دانشگاه‌های خوب می‌روند و در آینده مسئولان کشور می‌شوند، گفت: اینها اکثرا طعم فقر را نچشیده‌امد و لذا نمی‌توانند انگونه که باید درد مردم را بفهمند.

زندوی افزود: حضرت آقا ۳۴ بار به طور مستقیم در سخنرانی‌هایشان به دانشگاه فرهنگیان اشاره کرده‌اند که ۹ بار آن در آخرین سخنرانی ایشان با معلمان در سال ۱۴۰۱ بود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار معلم کمبود داریم، افزود: مقام معظم رهبری فرموند که کمبود معلم در کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جبران شود در حالی که ما امکانات لازم را برای جذب دانشجو نداریم.

زندوی تاکید کرد: ۱۹۹۴ نفر از دانشجویان ما در فارس فضای خوابگاهی ندارند و لذا نیاز است بنا به فرموده مقام معظم رهبری در باب اهمیت این موضوع، همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و این مشکل را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۱ تا کنون به مدت ۱۰ سال، هر بار که مقام معظم رهبری برای پاسداشت کرامت معلمان با آنها دیدار کرده‌اند اسم دانشگاه فرهنگیان را آورده و به اهمیت آن اشاره کرده‌اند، اظهار داشت: این به معنای رعایت عدالت آموزشی است و لذا اگر به این موضوع نگاه ویژه نشود اتفاقات خوبی را شاهد نخواهیم بود.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها