|
کدخبر: 240351

پشت پرده اجرا نشدن رتبه بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته رتبه بندی در دستورکار دولت قرار گرفت و به مجلس رفت، اما منابع پایدار برای آن پیش بینی نشده و از محل فروش اموال درنظر گرفته بودند و رقمی برای امسال تعیین نکرده بودند و فروش اموال هم نداشتیم، لذا رتبه بندی اجرا نشد.

آموزشی پشت پرده اجرا نشدن رتبه بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش

یوسف نوری در برنامه به‌وقت‌ایران که شب گذشته از شبکه هفتم سیما پخش شد اظهار کرد: معلمان همه زحمت‌کش هستند و در ایام کرونا بسیار خوب کار کردند، جا دارد که از اولیا نیز که همراه معلمان بودند قدردانی کنیم.

وی درباره چشم‌انداز آموزش‌وپرورش در دوران پساکرونا گفت: به‌طورقطع و طبق مطالعات به نظر می‌آید که دوران پساکرونا بدون وجود کرونا ترسیم نشده و آینده با کرونا همراه است. دنیا دارد با کرونا زندگی می‌کند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: مطالعات سازمان جهانی بهداشت و بررسی‌های میدانی ما از ۳۶ کشور نشان می‌دهد که آموزش در هیچ کشوری تعطیل نبوده است و تنها مدارس یکی از کشور‌های همسایه، دو هفته تعطیل بوده‌اند. این درحالی است که وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان ما هم خوب بوده است و تقریباً بیش از ۹۴ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال، دز اول را دریافت کرده‌اند.

نوری با اشاره به دلایلی، چون نگرانی اولیا و جوی که درباره بازگشایی مدارس در اوایل شیوع کرونا ایجاد شده بود گفت: در آن زمان مدرسه‌ها تعطیل شدند و شبکه آموزش با مدرسه تلویزیونی به کمک آمد و شبکه شاد نیز راه اندازی شد که جا دارد از نهاد‌هایی که به آموزش‌وپرورش در این راستا کمک کردند تشکر کنیم. این‌ها کمک کردند که بچه‌ها از تحصیل بازنمانند.

وی تاکید کرد که باید با هدایت ستاد ملی مقابله با کرونا به تدریج بازگشایی مدارس را جدی بگیریم. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید مدرسه آخرین جایی است که بسته می‌شود. ما باید مراقب همدیگر باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره بازماندگی از تحصیل در دانش آموزان گفت: آمار افراد واجب التعلیم ما ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزارنفر است که بیش از نیمی از این دانش آموزان در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل‌اند. یک علت آمار متفاوت دانش آموزان در دوره ابتدایی با متوسطه و بازماندگی و ترک تحصیل حرکت سینوسی جمعیت دانش آموزی است، به عنوان مثال تا سال ۹۰ جمعیت دانش آموزی ما در حال کاهش بود، اما از سال ۹۰ به بعد افزایش یافت. با این حال در ایام کرونا میزان بازماندگی از تحصیل مقداری افزایش یافت و در پایه اول این تعداد نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. اکنون استان‌ها مشغول شناسایی و بازگرداندن آن‌ها به چرخه آموزش هستند.

نوری ادامه داد: ممکن است برخی خودشان از روش‌های مختلف استفاده و خودخوان تحصیل کنند و امتحان بدهند. اما در مجموع در دوران کرونا شمار بازماندگان و تارکان تحصیل بیش از دوره قبل از کرونا بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش برخی دستاورد‌های انقلاب در نظام تعلیم و تربیت را برشمرد و گفت: سرانه فضای هر دانش‌آموز در دوران قبل از انقلاب ۱.۴ متر بود که اکنون به ۵.۲ متر رسیده است. مدارس کشور ما ۵۲ هزار مورد بوده که به ۱۱۳ هزار رسیده و مدارس از نظر تعداد کلاس‌ها رشد بیشتری داشته‌اند. آمار ۱۰۰ هزار به ۵۴۰ هزار کلاس درس رسیده است. همچنین ۸۳ اردوگاه و کانون فرهنگی داشتیم که اکنون به ۱۳۹۴ مورد رسیده است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: شمار اماکن ورزشی ما دو برابر شده است. ۱۶۲ واحد آموزشی برای دانش آموزان استثنایی داشته‌ایم که اکنون به ۱۶۸۷ رسیده است. همچنین شمار مدارس استعداد‌های درخشان از پنج مرکز به ۷۰۸ مرکز رسیده و ۱۴۱ برابر شده است. این‌ها دستاورد‌های انقلاب اسلامی هستند. با این وجود باز هم مدارس دونوبته داریم یکی از علل آن افزایش مهاجرت به شهر‌ها و حاشیه کلانشهر‌ها است.

نوری با بیان اینکه یکی از دستاور‌های مهم انقلاب، تأسیس نهاد امور تربیتی در هشتم اسفندماه سال ۱۳۵۸ به همت شهیدان رجایی و باهنر بود گفت: اتفاق مهم دیگر تشکیل جامعه خیرین مدرسه ساز بوده که همپای اعتبارات دولتی، بودجه صرف کرده و بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس ساخته و تحویل دانش آموزان داده‌اند. یک اتفاق مهم دیگر تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۹۰ است که البته اجرای آن در سنوات گذشته با تأخیر رو به رو بوده است. ما قرارگاهی برای اجرای سند تحول ایجاد کرده‌ایم. سند تحول به برنامه اجرایی نیاز دارد. زیرنظام‌های سند تحول مشخص و تدوین شده‌اند که باید نقشه راه برای آن‌ها ترسیم شود، این امر در قرارگاه سند تحول بنیادین در دست انجام است.

وی در ادامه از افتتاح ۲۹۵۰ پروژه آموزشی با ۱۳ هزار و ۴۵۰ کلاس درس در روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: طی ماه‌های گذشته مشکلاتی پیرامون ساعات تدریس و بیمه معلمان خرید خدمات به وجود آمده بود که با توجه به پیگیری‌های انجام شده، موانع پیش رو برداشته شده است. ساعت کار معلمان ۴۴ ساعت است که ۲۴ ساعت در مدرسه و مابقی خارج از ساعت آموزشی است، اما درباره حقوق خرید خدمات عنوان می‌کردند که باید ۴۴ ساعت باشد و ۲۴ ساعت کافی نیست و بیمه آن‌ها نیز کامل رد نمی‌شد. بر این اساس خرید خدماتی‌ها به طور کامل و به میزان ۴۴ ساعت، حقوق کامل دریافت و بیمه آن‌ها نیز به طور کامل محاسبه می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره آخرین روند تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان نیز توضیح داد و گفت: رتبه بندی همزاد خود سند تحول بنیادین است و یکی از دلایل اجرایی نشدن آن، عدم اجرای سند تحول بنیادین بوده است. هدف اصلی رتبه بندی ارتقای صلاحیت‌ها و آماده نگه داشتن معلمان برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی است. یک مرتبه در سال ۹۴ و دو مرتبه در سال ۹۸ افزایش‌هایی به نام رتبه بندی اتفاق افتاد، در حالی که همسان سازی حقوق بود و رتبه بندی را در اذهان مخدوش کرد.

نوری افزود: سال گذشته رتبه بندی در دستورکار دولت قرار گرفت و به مجلس رفت، اما منابع پایدار برای آن پیش بینی نشده و از محل فروش اموال درنظر گرفته بودند و رقمی برای امسال تعیین نکرده بودند و فروش اموال هم نداشتیم، لذا رتبه بندی اجرا نشد. مجلس مصوبه‌ای درباره رتبه بندی داشت که باید تأمین اعتبار می‌کردیم. ایراد شورای نگهبان، ایراد اصل صدو هفتاد و پنجمی قانون اساسی بود و باید تأمین اعتبار می‌کردیم که اکنون به جد دنبال آن هستیم و دولت برای این کار مصمم است که رتبه بندی اجرا شود.

وی ادامه داد: برای سال آینده نیز منابع پایدار پیش بینی شده و ۲۵ هزار میلیارد تومان است. پیگیر رفع ایرادات هستیم و جلسات را پیش بردیم. روز سه‌شنبه هم یک جلسه بسیار مهم در این باره داریم که ایراد تأمین مالی‌اش برای شش ماهه دوم سال جاری برطرف شود و امید است به نتیجه برسد. هر روز حداقل دومرتبه برای رتبه بندی پیگیری و مذاکره داشته‌ام. جلسه امروز، جلسه مهمی است و امیدواریم این موضوع در راستای تکریم مقام معلم و در ایام جشن پیروزی انقلاب به نتیجه برسد.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۲۹۰ میلیارد تومان سرانه میان مدارس توزیع کرده‌ایم که البته باید تقویت شود گفت: اگر آموزش‌وپرورش دغدغه‌ای ملی نباشد و به عزم ملی تبدیل نشود امکان اینکه بتواند خودش به‌صورت یک جزیره، برنامه سند تحول را پیش ببرد و به اهداف عالیه انقلاب اسلامی برسند محال است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر