|
کدخبر: 223486

افزایش ۷۵ درصدی حقوق معلمان بعد از اجرای رتبه بندی معلمان

به گفته رئیس کمیسیون آموزش با اجرای رتبه بندی معلمان از افزایش بین ۲۵ تا ۷۵ درصدی حقوق فرهنگیان خبر داده است اما ایا این موضوع اجرایی می شود؟

 لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد. اما رتبه بندی چقدر می‌تواند روی حقوق معلمان تاثیر بگذارد؟ منادی رئیس کمیسیون آموزش از افزایش بین ۲۵ تا ۷۵ درصدی حقوق معلمان خبر داد. به طوری که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد افزایش حقوق اعمال می شود.

​اما معلمان می گویند با توضیحاتی که منادی داده است همترازی با ۸۰ درصد حداقل حقوق بعد اعمال درصد ها خواهد بود که عملا تمام معلمان کف حقوقی اعلام شده را رد میکنند. به طوری که شاید در سال اول برای نو معلمان کمی خوب به نظر بیاد اما بعد از دو سال بی اثر میشود. با توجه به این توضیحات رتبه ۴ و ۵ شامل هر معلمی نخواهد شد و دقیقا مثل طرح دولت نهایت ۱۰ درصد افزایش حقوق حتی کمتر شامل این رتبه ها شوند که آن هم قطعا با شرایط خاص مثل داشتن دکتری و مدیریت و….خواهد بود. همچنین اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت که میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. معلمان می گویند اجرای رتبه بندی فرهنگیان به هیچ وجه مشکلات معیشتی معلمان را حل نخواهد کرد.

برآورد اعتبار مورد نیاز اجرای رتبه‌ بندی معلمان

علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره رتبه بندی معلمان گفت: هیات رئیسه مجلس مأموریتی به نایب رئیس اول مجلس داد که ایشان با رایزنی با کمیسیون آموزش و تحقیقات، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش برآورد تقریبی از اعتبار مورد نیاز اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان را به هیات رئیسه دهند تا ما در صحن علنی بتوانیم آن را مطرح کنیم.

​کریمی فیروزجایی تصریح کرد: موارد خاصی از رتبه‌بندی اصلاح نشده و این موارد ذیل اعتبار مورد نیاز است که ما متناسب با اعتبار باید تصمیم بگیریم با استفاده از چه ساز و کاری آن را اجرا کنیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه اجرای این طرح مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که دولت نیز آن را پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه هنوز مجادله‌ای بین مبلغ کلی رتبه‌بندی و ۱۲.۵ میلیارد تومان امسال وجود دارد که نایب رئیس مجلس در حال رایزنی است که بتوانیم در نهایت به یک جمع‌بندی برسیم، گفت: ما از محل فروش املاک در آمدی نداریم و باید برای تأمین بودجه آن جمع بندی انجام شود.

کریمی فیروزجایی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ اجرای این طرح در قالب فروش دارایی و اموال است همچنین برای سال آینده رتبه‌ بندی معلمان وارد بودجه می‌شود و از منابع عمومی مبالغ آن تأمین می‌شود.

همفکری دولت و مجلس

سید شمس‌الدین حسینی نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به دنبال اجرایی شدن لایحه رتبه بندی معلمان با همفکری دولت هستیم.

حسینی در رابطه با حل مشکل معیشت بازنشستگان، گفت: تورم خوراکی در کشور ما ۷۲ درصد و کمرشکن است. از همین رو دو کار در مجلس در دست اقدام است که امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.

او با بیان اینکه طبق قانون اساسی مجلس هر چیزی را نمی‌تواند تصویب کند، گفت: بودجه در قالب لایحه باید مطرح شود و طرح افزایش حقوق توسط نمایندگان مجلس قابلیت اجرایی ندارد.

حسینی گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان پارسال ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد و دولت در لایحه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد کرد که تصویب نشد و کلیات آن رد شد.


 

منبع: ایسکانیوز

ارسال نظر