|
کدخبر: 217453

معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد/ نقشه تحول در دست بنده است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یک مدیر تحول گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است.

آموزشی معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد/ نقشه تحول در دست بنده است

مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) ضمن تشکر از مخالفت و موافقانش گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این نهاد آیینه تمام نمای آینده ان کشور است، گفت: اندیشمندان معتقدند که اگر می‌خواهید آینده نه چندان دور کشوری را ببینید، به آموزش و پرورش آن نگاه کنید. نباید به این دستگاه هزینه‌ای نگاه کنیم. هر اتفاقی که در این دستگاه بیفتد سرمایه گذاری است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران ماهیت عقیدتی داشت. بنابراین، نیرو، تفکر   و اندیشه قلب این نیرو است. وزارت آموزش و پرورش باید محوری‌ترین کانون هر اتفاقی در کشور باشد. این دستگاه نیروهای انسانی زبده را برای بقیه دستگاه‌ها پرروش می‌دهد. در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار معلم شهید داریم. علی لندی و شهید حججی برای همین مدارس و همین نظام تعلیم و تربیت هستند.

یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه آموزش و پروش داشتیم

فیاضی با بیان اینکه قلب نهاد آموزش و پرورش معلم است، اظهار کرد: معلم یعنی اندیشه و، خلاقیت و ابتکار. وقتی معلم درگیر معیشت باشد، استعدادها به فعلیت نمی‌رسد. وقتی به رتبه‌بندی می‌رسیم به هر طریقی هست باید آن را اجرا کنیم. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است و امسال ۸.۸ درصد بودجه است. یعنی در یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه داشتیم. کشورهای پیشرفته دنیا در این مورد شوخی نمی‌کنند. در هیچ کشور پیشرفته‌ای سهم آموزش و پرورش از ۲۰ درصد بودجه کل کشور کاهش پیدا نکرده است.

وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدد بودجه آموزش و پرورش بالا رفته اما نسبت پایین آمده است. اگر نسبت پایین نمی‌آید بحث امروز ما این نبود که نمی‌توانیم رتبه‌بندی را اجرایی کنیم. رتبه بندی قانون امروز و دیروز نیست. بحث رتبه‌بندی در سال ۱۳۹۰ در سند تحول، در ۱۳۹۲ در سیاست‌های ابلاغی رهبری و در برنامه پنجم توسعه سال ۹۵ به آن اشاره شده است. ما رتبه بندی معلمان را عقب انداختیم. باید این مسئله را از اساس حل کنیم. معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. اگر قرار است معلم روی فکر و شخصیت کودک و نوجوان کار کند نباید دغدغه معیشت داشته باشد.

وی افزود:‌دانش‌آموزان نخبه این نظام که علاقه‌مند به معلمی هستند، ساختار ندارند. پرنسل آموزش و پرورش که ۴۰ درصد دولت را به خود اختصاص می‌دهند تنها بخشی از دولت هستند که فیش حقوقی‌شان از حکم کارگزینی آنها کمتر است. اگر این نگاه وجود نداشت، دانشگاه فرهنگیان دست چندم نبود. سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۴۰ درصد دانشگاه تهران نیست. تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان از همه جا مهم تر است و به لحاظ بودجه و هیئت علمی ضعیف است. نسبت استاد به دانشجو نزدیک ۸۰ به یک است. انتظا دارید چه اتفاقی بیفتد؟ سهمیه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باید از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار برسد. این یعنی ساختار.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه یک مدیر تحول گرا هستم، گفت: نقشه تحول در دست بنده است. آموزش در کنار پرورش در عرض هم هستند. آموزش فدای پرورش نخواهد شد. موظفم سند تحول را اجرا کنم. مجلس باید سال به سال از من سوال کند. وقتی در مرکز پژوهش‌ها بودم، ۲۵ گزارش سیاستی در مورد آموزش و پرورش منتشر کردم.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها