|
کدخبر: 217296

جزییاتی از لایحه رتبه بندی و نحوه پرداخت حقوق فرهنگیان

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توضیحاتی تازه ای درباره لایحه رتبه بندی ارائه داد.

آموزشی جزییاتی از لایحه رتبه بندی و نحوه پرداخت حقوق فرهنگیان

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دیدار با تعدادی از متخصصان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت کشور، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور، اظهار کرد: در یک برهه تاریخی خاص هستیم و حرکت در گام دوم انقلاب است؛ یعنی در عین اینکه یک نگاه کوتاه مدت به آموزش و پرورش باید داشته باشیم، یک نگاه و تصویر بزرگ از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز باید داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی، چون معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی، افزود: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آن‌ها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسأله در این وزارتخانه، بزرگترین مسأله است، چون حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش است. گویی خودش یک دولت است پس مسائل آن، کلان و اصلی است.

فیاضی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان، تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی که برای معلمان در نظر گرفته شده است، باید با هر راه و روشی که هست، اتفاق بیفتد؛ زیرا این مسأله می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و نیاز به توجه اساسی دارد.

وی تصریح کرد: این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان است؛ اگر درست انجام شود، کار بزرگی می‌شود؛ اعتبار رتبه‌بندی هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده جور شود، چون سرمایه‌گذاری برای آینده است.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا برای اجرای رتبه‌بندی متناسب با ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها منابع مالی لازم وجود دارد؟ متذکر شد: کمیسیون آموزش مجلس می‌خواست، فرهنگیان بازنشسته را هم لحاظ کند که منابع مورد نیاز زیاد بود اما بدون در نظر گرفتن بازنشستگان می‌توانستند این شکل از رتبه‌بندی را اجرا می‌کنند به‌گونه‌ای که رتبه‌بندی را برای سال ۱۴۰۰ متناسب با بودجه مدنظر دولت اجرا و برای سال ۱۴۰۱ رقم ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان به آن اختصاص می‌دادند و از سال ۱۴۰۲ اعتبار مورد نیاز افزایش چندانی نخواهد داشت چون ارتقای رتبه‌ها ۵ سال طول می‌کشد و ارتقای معلمان بستگی به تلاش‌ها و کسب صلاحیت‌ها دارد و فرآیند رشد ارتقای رتبه محدود است.

قابل ذکر است؛ در این میان، برخی پیشنهاد اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و برقراری نظام پرداخت حقوق عادلانه میان تمام کارکنان قوه مجریه را بهترین راه­ حل مشکلات معیشتی معلمان می‌دانند.

پیش از این مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تسنیم گفته بود: براساس اصلاحات انجام شده در این کمیسیون، معلمان در رتبه‌های یک تا پنج قرار گرفته و ارتباط با دانشگاه‌ها را حذف کردند. برابر نظر اعضای کمیسیون برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق فعلی آنها اضافه می‌شود.

وی گفت: توقف در رتبه‌ها برای نخبگان به جای ۵ سال، ۳ سال و برای معلمان شاغل در مناطق محروم، مرزی و عشایری ۴ سال خواهد بود. همچنین حقوق معلمان نباید از ۸۰ درصد حداقل حقوق آموزشیاران دانشگاه‌ها کمتر باشد.

در جدول زیر آمار مشمولان لایحه رتبه­‌بندی معلمان به تفکیک مدارک تحصیلی مشمولان برای معلمان و شاغلان سایر سِمَت­‌ها ارائه شده است.

  دیپلم فوق دیپلم کارشناسی کارشناسی ارشد دکترا جمع ردیف
معلمان 9.731 53.787 319.615 114.449 3.000 500.582
سایر سمت­‌ها 53.213 12.522 160.385 71.551 1.551 299.222
جمع ستون 62.944 66.309 480.000 186.000 4.551 799.804
منبع: تسنیم

ارسال نظر