|
کدخبر: 209295

تغییرات جدید در شبکه شاد از اول آبان ماه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از پیش‌بینی نرم افزار گویاساز در سامانه شاد خبر داد و افزود: در حال ظرفیت‌سازی گویاساز هستیم که از آبان ظرفیت نرم‌افزار گویاساز آماده می‌شود‌. همچنین یک ظرفیت امکان صوتی کلاس‌های گروهی در سامانه شاد پیش‌بینی شده است.

آموزشی تغییرات جدید در شبکه شاد از اول آبان ماه

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در مراسم روز جهانی عصای سفید که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا عصای سفید برای تردد نابینایان استفاده می‌شد و بعداً برای درک بیشتر نابینایان تبدیل شد و باید روز عصای سفید به عنوان رعایت قانون نابینایان از سوی افراد بینا مورد توجه باشد.

وی ادامه دارد: ۷ گروه را تحت پوشش داریم که یک گروه آسیب بینایی است اخیرا سه گروه طیف اوتیسم، نقص توجه و بیش فعالی و اختلال گفتار و زبان را مجوز گرفتیم که به این گروه اضافه شود.

حسینی درباره تعداد دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی گفت: یک گروه بسیار مهم است که شامل ۷۰۹۹ دانش‌آموز است و از این تعداد ۲۱۳۵ در مدارس خاص نابینایان و ۴۹۶۴ نفر در مدارس تلفیقی و فراگیر هستند؛ همچنین ۴۶۶ کلاس از ۱۷۰۰ مدرسه و ۲۵ مدرسه نابینایان برای این گروه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد:۵۹۷ معلم کار تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان را بر عهده دارند که ۲۴۴ نفر آسیب بینایی دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حوزه محتوا، اظهار کرد: کتاب‌های درسی را برای استفاده از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید درشت خط و به صورت بریل درآوریم که ۴۱ کتاب درشت خط در ابتدایی، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۱۰۳ عنوان کتاب با خط بریل تهیه شد؛ همچنین بیش از ۳۰ عنوان راهنمای معلم آماده شد و در عصر کرونا ۷۰۰ عنوان محتواهای تدریس پیشرفته پیش‌بینی شد.

وی از پیش‌بینی نرم افزار گویاساز  در سامانه شاد خبر داد و افزود: در حال ظرفیت‌سازی گویاساز هستیم که از آبان ظرفیت نرم‌افزار گویاساز آماده می‌شود‌. همچنین یک ظرفیت امکان صوتی کلاس‌های گروهی در سامانه شاد پیش‌بینی شده است.

حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل کیفیت بخش در عملکرد تحصیلی، معلم باکیفیت است، اظهار کرد: بر همین اساس بنابراین در انتصاب و انتخاب و توانمندی معلمان باید همت گماریم و متناسب سازی کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته یکی از برنامه‌های انطباقی ما نهضت خط بریل و زبان اشاره بود و پیش‌بینی کرده بودیم که ۵ هزار نفر آموزش ببینند؛ جای خوشبختی است که بیش از ۲۲۸ کارگاه برگزار شد و  ۸۲۳۵ نفر آموزش دیدند و در این بین ۲ هزار معلم، والدین و کارمندان ادارات آموزش خط بریل دیدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آموزش مهارت‌های چندگانه، اضافه کرد: ۱۴۰۹ معلم در این دوره آموزش‌های لازم را دیدند؛ همچنین ۵۲ مدرس کشوری آموزش خط بریل و ۵۰ مدرس ریاضی نابینایان و آموزش مربی پیش‌دبستانی پیش‌بینی شد.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین منابع انسانی ۱۰ درصد از نیروهای استخدامی ادارات آموزش و پرورش به بخش استثنایی تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: تلاش کردیم رشته‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار دهیم که  ۸ رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش پیش‌بینی شد؛ همچنین رشته موسیقی را در همه دبیرستان‌های نابینایان وارد شد و رشته کامپیوتر در خراسان رضوی و تهران اجرا شد.

حسینی با بیان اینکه در هر استان نمایشگاه دایمی دستاوردهای دانش‌آموزان استثنایی را داریم و برندسازی می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ای به نام نهضت مشارکت ملی توان افزایی داشتیم و معتقدیم دانش‌آموزان یک سری آموزشی و کمک آموزشی برای استاندارد شدن تعلیم و تربیت آنها نیاز دارند.

وی ادامه داد: ۱۰۵ قلم وسیله در گروه های هفت‌گانه نیاز دارند که بیش از ۳۶ قلم به گروه آسیب بینایی مربوط می‌شود. ۷۲ هزار دانش‌آموز استثنایی به این ۱۰۵ قلم نیاز دارند.

حسینی به بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: بودجه سازمان ۹۹ میلیارد تومان بود که اکنون بالای ۳۰۰ میلیارد تومان است؛ در طرح توان‌‌افزایی ۱۴۵ میلیارد تومان کمک های مردمی در قالب ۱۰۵ قلم داشتیم. ۱۲ هزار قلم را در حوزه آسیب بینایی تهیه کنیم و در بودجه امسال ردیف توان افزایی ۵۰ میلیارد تومان است.

حسینی تصریح کرد:  فعالیت‌های خودمان را با توسعه مشارکت‌ها گسترش دادیم و معتقدیم بدون مشارکت اولیا و جامعه نظام تعلیم و تربیت ارتقا پیدا نخواهد کرد و با سازمان‌ها و نهادها ارتباط برقرار کردیم نتیجه این نگاه به تعلیم و تربیت بچه‌ها، چشمگیر بوده است.

وی به قبولی دانش‌آموزان در کنکور اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۱۱ نفر در کنکور قبول شدند که ۱۲۶ نفر آسیب بینایی داشتند.

وی به نهضت جهت ‌یابی و حرکت اشاره کرد و از ایجاد پارک جهت یابی و حرکت  در استان‌ها خبر داد.

 

 

منبع: فارس
  • ناشناس ارسالی در

    نه به مدارس حضوری!

    • ب ارسالی در

      #نه_به_تنبلی‌شما¡

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها