|
کدخبر: 185464

۴۰ سؤال اشتباه و مشکل‌دار در کنکور ۱۴۰۰

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معتقد است که ۴۰ سؤال کنکور سراسری ۱۴۰۰ یا خارج از کتاب طرح شده یا خارج از اهداف کتاب درسی و یا اشتباه است.

کنکور سراسری ۱۴۰۰ به رغم اعتراض برخی داوطلبان کنکور سراسری مبنی بر اینکه شرایط کشور کرونایی بوده، فاصله بین کنکور سراسری سال گذشته و کنکور سراسری امسال کمتر از یکسال است، فرصت مطالعه کم بوده و کنکور کارشناسی ارشد بعد از کنکور سراسری پیش‌بینی شده است، طی ۴ روز از نهم تا دوازدهم تیر برگزار شد.

برگزاری کنکور با حواشی هم همراه بود که اولین حواشی، ماجرا کلاهبرداری برخی افراد جهت فروش سؤالات کنکور و تقلب بعضی داوطلبان بود؛ این موضوع تا جایی پیش رفت که متقلبانی دستگیر شدند و کلاهبردارانی به دام افتادند.

اما حاشیه دوم کنکور سراسری ۱۴۰۰، موضوع سختی سؤالات بود؛ به‌گونه‌ای که برخی داوطلبان عنوان کردند که سؤالات به قدری سخت بود که امکان پاسخگویی نبود؛ برخی داوطلبان آنقدر از طراحی سؤالات سخت کنکور گلایه‌مند بودند که با ایجاد کمپین‌هایی، خواستار پیگیری مسؤولان شدند.

گلایه‌های داوطلبان به سؤالات سخت کنکور

داوطلبان کنکور سراسری عنوان می‌کردند که در طراحی سؤالات کنکور، عدالت در نظر گرفته نشده است.

یکی از داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۰ به خبرنگار فارس گفت: سؤالات به قدری سخت بود که اصلا باور نکردنی بود؛ احساس می‌کردم سؤالات از کتاب‌هایی به غیر از کتاب درسی طرح شده است.

وی ادامه داد: طراحی سؤالات سخت در شرایطی بود که ما نیمی از سال تحصیلی ۹۹ـ۹۸ و تمام سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ۱۳۹۹ را به صورت مجازی درس خواندیم و حق‌مان اینگونه سؤال طرح کردن نبود.

ورود آموزش و پرورش به کنکور سراسری ۱۴۰۰

گلایه‌های داوطلبان کنکور سراسری، موجب شد که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ورود کرد و سؤالات کنکور را رصدی کند و طی نامه‌هایی به وزیر آموزش و پرورش و سازمان سنجش، گلایه‌های خود را مطرح کند.

در نامه حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آمده است: «با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی‌های انجام شده بر روی سؤالات آزمون سراسری سال جاری با اینکه انتظار می‌رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانواده‌های آنان وارد شده، کاسته شود، متاسفانه نه تنها در برخی از دروس ( خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی بودیم، تاحدی که برخی از سوالات صراحتا ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب‌های درسی هیچ اشاره‌ای بدان نشده است».

همان روز رئیس سازمان سنجش کشور خطاب به حسن ملکی خواست که به طور دقیق بگوید که کدام سؤال خارج از محتوا و اهداف کتاب درسی طرح شده است؛ وی گفت: «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به لحاظ تخصصی اعلام کند که کدام سؤال خارج از کتاب درسی طرح شده و کدام سؤال خارج از اهداف آموزشی بوده است».

سازمان سنجش: کنکور ۱۴۰۰ آسان‌تر شده است!

داستان به اینجا ختم نشد و سازمان سنجش، اطلاعیه‌ای را صادر کرد که در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «در کنکور سراسری ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که بر اساس برآورد اولیه این سازمان، به‌غیر از درس ریاضی، بقیه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسان‌تر بوده است. برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسان‌تر شده است.

لازم به توضیح است دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستم‌محور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کمااینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسأله سختی و آسانی سؤال‌ها حل خواهد شد».

توضیح سازمان سنجش این بود که اگر سؤالی سخت باشد برای همه سخت است و با تراز کردن نمرات، حق هیچکس ضایع نمی‌شود در حالی که داوطلبان عنوان می‌کردند که این کار موجب می‌شود که بین فرد درس خوانده و درس نخوانده تفاوتی نباشد.

در پی اطلاعیه سازمان سنجش، سازمان پژوهش که عنوان کرده بود، سؤالات کنکور را رصد کرده است و به ذکر آمار درباره مشکلات و اشتباهات سؤالات کنکور پرداخت.

به عبارت دیگر این بار رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ارائه آمار پرداخت و گفت: تعداد سؤالات خارج از کتاب در رشته ریاضی هشت سؤال، در رشته تجربی دو سؤال و در رشته انسانی هم ۶ سؤال بوده است. تعداد سؤالات خارج از اهداف کتاب درسی نیز در درس ریاضی و رشته ریاضی ۱۲ سؤال و در رشته تجربی ۹ سؤال بوده است.

ملکی همچنین در خصوص تعداد سؤالات اشتباه اظهار کرد: در درس ریاضی رشته ریاضی یک سؤال، در رشته تجربی دو سؤال بوده است.

وی خطاب به مسؤولان سازمان سنجش گفت: اگر می‌خواهید اثبات شود ما اعلام کردیم که کارگروه تشکیل دهید تا کارشناسان ذیربط در آنجا حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کنند.

داوطلبان کنکوری که نسبت به زمان برگزاری کنکور گلایه‌مند بودند، حالا معتقدند که حق‌شان نیز ضایع شده است و خواستار پیگیری مسؤولان هستند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها