|
کدخبر: 178147

ارتقای صلاحیت معلمان، هدف اصلی طرح رتبه‌بندی

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، ارتقای صلاحیت و توانمندی معلمان است و افزایش دستمزد معلمان به تبع افزایش صلاحیت اتفاق می‌افتند، اما از اهداف این طرح نیست.

آموزشی ارتقای صلاحیت معلمان، هدف اصلی طرح رتبه‌بندی

محسن حاجی‌میرزایی روز پنجشنبه در دیدار با فرهنگیان استان سمنان در سالن شهید مطهری این شهر ابرازکرد: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اولویت مطالبات فرهنگیان و از مهم‌ترین مولفه‌های سندتحول بنیادین است.

وی افزود: براساس این طرح، معلمان بر اساس توانمندی و تلاش خود ارتقای رتبه می‌گیرند و میزان تحصیلات یا سابقه خدمت در افزایش رتبه موثر نیست.

حاجی‌میرزایی معلمی را شغلی غنی دانست و گفت: احراز صلاحیت‌های طرح رتبه‌بندی مستلزم شرایط ویژه است و همه نمی‌توانند به این رتبه‌دست یابد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: به محض تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی این طرح اجرایی می‌شود و تلاش بر این است که تا پایان دولت تدبیر و امید به مرحله اجرا برسد.

ساماندهی نیروهای انسانی از اولویت‌های آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش، نیروی انسانی آموزش و پرورش را قصه پرغصه قدیمی که رنج زیادی ایجاد کرده است عنوان کرد و گفت: از سویی افرادی در انتظار استخدام هستند و از سویی فشاری زیادی به وزارت آموزش و پرورش وارد می‌شود، همه این جوانب این مسئله را بغرنج کرده است.

وی افزود: در درجه اول لازم است دسترسی به نیروی انسانی با کیفیت محقق شود، زیرا معلم صالح، توانمد و باانگیزه حق دانش‌آموزان است.

حاجی‌میرزایی گفت: همچنین لازم است کارکنان آموزش و پرورش امنیت شغلی داشته باشند اما در سال‌های گذشته به دلیل بی‌انضباطی و ضعف قانون این وضعیت آشفته ایجاد شده است.

وی گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر افرادی که سال‌های گذشته با آموزش و پرورش به شیوه‌های گوناگون همکاری کردند انتظار استخدام دارند و در بین آنان افرادی با ۶۰ سال سن و یا افرادی که رشته تحصیلی آنان ارتباطی با ماموریت‌های آموزش و پرورش ندارد نیز حضور دارند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تقریبا تمامی افرادی که بر اساس قانون باید به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آمدند استخدام شدند و یا به زودی استخدام می‌شوند.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: در راستای دفاع از حقوق معلم و دانش‌آموز، لازم است معلمان از بین تمامی متقاضیان انتخاب شوند که بدین ترتیب بهترین معلم‌ها در نظام تعلیم و تربیت حضور یابند.

وی افزود: بر اساس قانون، از این پس تنها افرادی با جنسیت، رشته تحصیلی و منطقه مورد نیاز که در آزمون دانشگاه شهید رجایی و یا دانشگاه‌های تربیت معلم پذیرفته شوند به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند.

وی با بیان اینکه اجرای این قانون نیروی انسانیِ آموزش و پرورش را ساماندهی و تخصصی می‌کند گفت: سال گذشته ۲۵ هزار نفر از این طریق جذب آموزش و پرورش شدند و امسال نیز جذب ۲۰ هزار نفر در آزمون اسخدامی تیرماه پیش‌بینی شده است.

متوسط حقوق فرهنگیان با متوسط سایر کارکنان دولت هماهنگ است

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی هشت سال اخیر هیچ مصوبه‌ای در خصوص فوق‌العاده ویژه در هیچ دستگاهی وجود ندارد و فقط دستگاه‌ها مجاز هستند به ۲۵ درصد مشاغل، ویژه فوق العاده تا سقف ۳۵ درصد بپردازند به شرطی که متوسط پرداخت از ۲۱ درصد فراتر نرود.

حاجی‌میرزایی افزود: درحال‌حاضر متوسط حقوق فرهنگیان با متوسط کارکنان دولت که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شوند، هماهنگی دارد.

وی بیان کرد: برای ارتقای تجهیزات هنرستان‌ها از راه‌های مختلف تلاش شد اما هنوز از نظر تجهیزات و نیروی انسانی کمبود وجود دارد.

حاجی‌میرزایی در خصوص بیمه فرهنگیان گفت: خدماتی که در بیمه فرهنگیان ارائه می‌شود نسبت به حق بیمه‌ای که این افراد می‌پردازند بسیار بالاتر است.

وی بیان کرد: درحال‌حاضر خدمات بیمه‌ها به روز شده و مراکز خدماتی نیز افزایش یافته است و برای ارتقای بیشتر خدمات باید حق بیمه پرداختی افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: افرادی که تا پیش از سال ۹۲ در دارالقرآن‌ها فعالیت می‌کردند می‌توانند با قبولی در آزمونی که چند ماه آتی برگزار می‌شود، با شروط مشخص استخدام شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۵۰ درصد از دانش‌آموزان استان سمنان جذب هنرستان‌ها می‌شوند و این آمار ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

استفاده از بستر شبکه شاد در کنار آموزش حضوری ادامه می‌یابد

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه سال تحصیلی پیچیده‌ای پشت سر گذاشته شد گفت: هر رویدادی، صرف نظر از شاد یا مصیبت‌بار بودن، درون خود عناصری مانند بیداری، هوشیاری و حواس‌جمعی به همراه دارد.

وی کرونا را فرصتی طلایی در کنار مصیبت‌ها دانست و افزود: ترک عادت فرصتی برای مرور وضعیت گذشته و یافتن راهی برای انجام کارها به روش جدید و گستش توانمندی‌ها است.

حاجی میرزایی گفت: آسیب آموزش غیرحضوری در شخصیت، ذهن و تربیت دانش‌آموان، تاثیری گسترده و دیرپا است و از این رو تاکید این وزارت بر آموزش حضوری در کنار رعایت شیوه‌نامه‌ها است.

وی افزود: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به زودی معلمان واکسینه می‌شوند تا آماده حضور بر سر کلاس‌ها باشند.

وزیر آموزش و پرورش ابرازکرد: کلاس‌های حضوی مانع بهره‌بری از ظرفیت ویژه شبکه شاد نمی‌شود و استفاده از این فضا در کنار آموزش حضوری ادامه می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش در این سفر یک روزه علاوه بر دیدار با آیت الله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان و همچنین علیرضا آشناگر، استاندار سمنان در جلسه همزمان شورای اداری و شورای آموزش و پرورش استان شرکت می‌کند و در ادامه با نمایندگان معلمان استان نیز دیدار خواهد داشت.‌

حاجی میرزایی بعد از ظهر امروز پنجشنبه با نمایندگان دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش آموزی دیدار و گفت‌وگو می‌کند و سپس با شرکت در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش با مدیرکل، معاونان و روسا و مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان نیز نشست خواهد داشت.

افتتاح دبیرستان کاردانش شهید چمران و همچنین دیدار با جمعی از خیران مدرسه ساز استان، آخرین برنامه‌ سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به استان سمنان خواهد بود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر