|
کدخبر: 161100

مجلس برای معلمان سنگ تمام می‌گذارد؟ / آینده طرح رتبه بندی

یکی از جمله مسائل بحث برانگیز در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور مسئله رتبه‌بندی معلمان است طرحی که از سال ۹۱ کلیدخورده و معلمان را چشم انتظار گذاشته است.

آموزشی مجلس برای معلمان سنگ تمام می‌گذارد؟ / آینده طرح رتبه بندی

چند سالی است که زمزمه‌هایی برای سروسامان دادن به حقوق معلمان در قالب طرح رتبه‌بندی مطرح می‌شود. طرحی که می‌خواهد تفاوت حقوق معلمان را با سایر کارمندان دولت کم کند و در سوی دیگر انگیزه‌ای باشد برای ارتقای توانمندی‌های معلمان در مدارس. با این حال اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان برای مسئولان آموزش و پرورش چندان آسان هم نیست. از اجرای این طرح سال‌هاست که می‌گذرد، اما مسولان دلایل اجرایی نشدن هرساله این نظام را کمبود اعتبار و بودجه می‌دانستند.

رتبه‌بندی معلمان یا همان نظام رتبه‌بندی معلمان اواخر سال ۹۸در دولت تصویب و بودجه مشخصی برای آن در نظر گرفته شده بود ولی  مجلسیان معتقد بودند این طرح باید در مجلس تصویب شود. طرحی که حداقل از سال ۹۱، کلیدواژه‌ای آشنا برای معلمان بوده است و بارها درباره اجرایی شدن آن وعده‌هایی داده شد و نحوه اجرایی ‌شدن آن و تأخیر در آن مورد نقد بسیاری قرار گرفت اما محسن حاجی میرزایی از روزی که با رفتن ناگهانی سید محمد بطحائی و پس از دو ماه سرپرستی سید جواد حسینی سکان این وزارتخانه را به عهده گرفت،  صحبت از اجرایی کردن این طرح می‌کرد و بالاخره نیز به حرفش عمل کرد؛ افزایش حقوق ۲۰۰ تا ۷۰۰ ‌هزار تومانی حقوق معلمان به دنبال اجرای این طرح کورسوی امیدی برای فرهنگیان بود تا وضع معیشت آنها تکانی بخورد. ولی معادله پیچیده حل شد و بارها و بارها وزیر آموزش و پرورش در صدا و سیما و در جمع خبرنگاران درباره چند و چون آن مورد پرسش قرار گرفت، ساعت‌ها کار کارشناسی شد تا بالاخره در دی ماه ۹۸ ««شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان» ابلاغ شد» اما ظاهراً این همه ماجرا نبود. ابلاغی که عملاً در اسفند ۹۸ پس گرفته شد و رتبه‌بندی با آنهمه کار تبلیغاتی ملغی شد.

در اسفندماه ۹۹ و در روزهایی که کرونا مدارس را به تعطیلی کشاند و معلمان به دنبال راه‌های جایگزین برای جلوگیری از افت آموزشی دانش آموزان بودند، خبر رسید که تغییراتی در احکام حقوقی معلمان در راه است و عملاً رتبه‌بندی متوقف شده و حرف از افزایش حقوق معلمان بر اساس فصل دهم قانون مدیریت کشوری شد که سال‌ها پیش برای بیشتر کارکنان دولت اجرایی شده بود ولی نقطه اعتراض فرهنگیان آنجا بود که الهیار ترکمن افزایش حقوق ناشی از این قانون را که ظاهراً دولت اجازه اجرای آن به آموزش و پرورش را داده بود، یک میلیون و نیم تا دو میلیون تومان ذکر کرد.

الهیار با اشاره به اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ۱۰ فوق‌العاده حقوق پیش‌بینی شده است و دولت هم به‌تازگی مصوبه‌ای داشته است که دستگاه‌هایی که این فوق‌العاده‌ها را افزایش نداده‌اند این کار را انجام دهند. معلمان چون در سال ۹۴ و ۹۸ که قانون رتبه‌بندی برایشان اعلام شد از همین ظرفیت فصل دهم استفاده کردند. ستادی از قبل برای بحث رتبه‌بندی بین وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان امور استخدامی تشکیل‌شده بود و اکنون این موضوع بررسی می‌شود که با لحاظ فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، چه اتفاقی برای رتبه‌بندی باید بیافتد. وزارت آموزش و پرورش با تمام وجود تلاش می‌کنیم تا عدالت در پرداخت‌ها وجود داشته باشد و این موضوع نیز مورد تأکید رئیس‌جمهور نیز است.

مجلس یازدهم دست به کار شد

مجلس یازدهم بهبود وضعیت فرهنگیان و طرح رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار خود قرار داد و مردادماه امسال با طرح سوال از وزیر آموزش و پروش کمیته‌ای برای رفع ایرادات این طرح تشکیل دادند.

این جلسات نتیجه داد تا اینکه وزیر آموزش و پرورش نهم آبان ماه ۹۹ در توئیتی نوشت: «با تلاش همکارانم در وزارتخانه و هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه لایحه رتبه‌بندی معلمان تهیه و به دولت تقدیم شد. معاون اول محترم رئیس‌جمهور دستور دادند تا در کمیسیون امور اجتماعی دولت با قید فوریت بررسی شود.»

پس از بررسی کمیسیون امور اجتماعی دولت این طرح در بهمن ماه به تصویب هیات وزیران درآمد و در روزهای پایانی سال تقدیم مجلس شد.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: پس از تعطیلات نوروزی مجلس و با ارجاع این لایحه در کمیسیون آن را بررسی خواهیم کرد.

نماینده همدان در مجلس تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز بودجه‌ای برای طرح رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده که دولت در سال آینده بهانه‌ای برای اجرای آن نخواهد داشت و باید این موضوع اجرایی شود.

مجلس شورای اسلامی مصمم است در سال ۱۴۰۰ تقریبا به یک دهه انتظار معلمان پایان دهد و با تشکیل کمیته‌های ارزیابی معلمان اجرای بهینه طرح رتبه‌بندی را رقم بزند. تصویب نهایی این لایحه در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به تقویت انگیزه شغلی معلمان و افزایش راندمان فعالیت آنان منجر می‌شود.

نقش معلمان در برنامه‌های توسعه کشور راهبردی و عملیاتی است در نتیجه ارتقای منزلت فرهنگیان برای توسعه و تعالی کشور ضرورت دارد. امید است که مجلس برای طرح رتبه‌بندی معلمان سنگ تمام بگذارد این طرح در همان ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • فرهنگی ارسالی در

    با سلام خدمت شما آقایان وزیر و نوبخت
    تورا بخدا لطف کنید پرونده این رتبه بندی را ببندید
    که این رتبه بندی با آبرو و حیثیت معلمان بازی می کند
    رسانه ها همه تیتر کارشان شده رتبه بندی
    انکار فقط در این مملکت فقط معلمان حقوق بگیرند

  • عرفان ارسالی در

    دولت تدبیر و تزویر و امید واهی بنظر نمی رسد که افزایش حقوق معلمان یا همان رتبه ب ندی را اجرا کند چون ۸سال وقت داشت واهمیت ی به وضع معشیتی معلمان نداد و دولت بعدی مشکلات اقتصادی بسیاری از دست اوردهای جنا ب روحانی به ارمغان خواهد برد کلا ما معلم هاگرفتار دولتمردان دروغگو مثل نوبخت افت ادیم بیخودی دلخوشی کاذب جهت گذران قضیه ا نتخابات و رای مردم ایحاد نکنید به معلم ا حتیاج پیدا کردند وعده دروغ می دهند دوبار ه بعداز انتخابات قضیه معلم ها فراموش می شوندحالاببنید!!!!😕🙄😑😔

  • دکتر معلم ارسالی در

    کافیه، نمیشه ننویسید یا اگر می نویسید در وغ نگویید، اگر دنبال حقیقت هستید حقوق یک سرایدار با مدرک سیکل در دانشگاه ملی را با حقوق یک دکتر معلم در آموزش و پرورش در سایت قرار دهید. وعده های دروغین وزیر به درد خودش میس خوره. هرچند زمان زیادی برا ی خداحافظی با پستی که عاشقش هستی نداری ب ه خاطر وجدانت زودتر آموزش و پرورش را رها کن.

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام اول باید حقوق معلمان مانند دیگر ادارات وسازمان ها همسان سازی شود وبعد رابه بندی صورت بگیرد چون معلمان بجز حقوق هیچ گونه مزایای دیگری ندارند به نظر من یک معلم باید بالاترین حقوق را در سطح جامعه بگیرید چون سرمایه انسانی تحویل جامعه می دهد دکتر خلبان مهندس ورزشکار وپلیس قاضی .و.........

ارسال نظر