|
کدخبر: 74633

گزارش ویژه گسترش‌نیوز از همایش ملی صادرات:

وزیر صمت: صادرات به کشورهای همسایه باید ۲ برابر شود

وزیر صمت در بیست‌و‌سومین همایش سالروز ملی صادرات بر رفع موانع توسعه صادرات و افزایش صادرات به کشورهای همسایه تاکید کرد.

گسترش‌نیوز: رضا رحمانی، وزیر صمت گفت: روز ملی صادرات با تاخیر برگزار شد که یکی از دلایل این بود ک در دهه اخر صفر قرار داشت و برخی در سفر بودند. دلیل دیگر این بود ماه‌های قبل سازمان توسعه تجارت اتاق باید متولی شود. در آن مواقع احساس کردم این مورد جدی گرفته نشده است. امروز نیز تا ۷۰ الی ۸۰ درصد از خواسته بنده محقق شده است.

rahmani12.jpg

وی ادامه داد: سیاست دولت و وزارت صمت این است که محور تشکل‌ها، بخش خصوصی و مردم باشند. یکی از راهبردهای مقابله با تحریم‌ها حضور مردم است. این مراسم با حضور میهمانان با شکوه برگزار شد و مراسم سال بعد به اتاق ایران تحویل داده خواهد شد.

رحمانی گفت: در مورد صادرات اولا امروز علی‌رغم همه مشکلات در صحنه عمل روزانه ۴۴ قلم کالای منتخب تولیدی را رصد می‌کنیم. ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف را نیز در بازار رصد می‌کنیم. در خانواده خودرو منهای وانت و تراکتور میزان تولید منفی بوده است. بقیه کالاها تا ۲۲ درصد رشد داشته است. در برخی موارد حداقل ۵۰ درصد ظرفیت خالی داریم. ظرفیت تولید ما در خودرو بیش از زمان حال است. ظرفیت خالی تولیدی باید فعال شوند. یکی از مشکلات عمده به ظرفیت خالی واحدها و راه فعالسازی آنها بر می‌گردد‌. در این شرایط نقدینگی تامین نمی‌شود. باید تامین مالی صورت پذیرد و نیاز به سرمایه در گردش چند برابر شده است.

وزیر صمت افزود: ما آنطور که باید نتوانستیم از تغییرات نرخ ارز استفاده کنیم. نرخ ارز چندین برابر شد اما صادرات جهشی نشد که علت آن به اشکالات ساختاری مربوط می‌شود‌ باید به زنجیره‌ها از تولید تا مصرف توجه کنیم.

وزیر صمت در پایان اظهار کرد: مشکل قانونی نداریم اما باید اراده در زمینه صادرات وجود داشته باشد‌. منابع ما کم نیست و کشورمان در همین شرایط تمام امکانات را دارد. صادرات ۱۷ درصد وزنی افزایش داشته است اما از لحاظ ارزش منفی بود. اولویت صادرات کشورهای همسایه هستند. تا سال ۱۴۰۰ میزان صادرات باید به کشورهای همسایه افزایش پیدا کند و ۲برابر شود. این میزان ۲۴ میلیارد دلار بوده که باید به ۴۸ میلیارد دلار برسد.

ارسال نظر