|
کدخبر: 33260

گفتگوی گسترش با دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور؛

همچنان مجبوریم خودرو قدیمی سوار شویم

در اواخر دهه ۶۰ با افزایش نرخ ارز و کمبود آن در کشور صنعت خودرو با استفاده از توانمندی‌های خود و ظرفیت موجود در کشور حماسه‌ای خلق کرد که به‌موجب آن دوره طلایی دهه ۷۰ رقم خورد.

گسترش نیوز: وقتی برجام به سرانجام رسید و تلاش گروه امور خارجه کشور نتیجه داد، بازار بکر ایران پس از سال‌ها فشار تحریمی اوایل دهه ۹۰ انگیزه حضور شرکت‌های فعال صنعتی خارجی را برای حضور در این بازار افزایش داد.

طبیعی است در دنیای صنعتی تولید انبوه، بازار وسیع می‌خواهد و تولیدکنندگان نیز با برنامه‌ریزی به دنبال بازارهای بیشتر برای محصولات خود هستند. در این راستا خودروسازان بین‌المللی و همکاران قدیمی صنعت خودرو کشور پا پیش نهادند و برای ادامه همکاری‌ها پاسخ مثبت دادند. از همان ابتدا پرسش اصحاب رسانه در نشست‌های خبری از مدیرعامل و مدیران بخش‌های مختلف پژو و پژو سیتروئن این بود که در شرایط مشابه تحریمی آینده، این شرکت‌ها در مقابل شریک خود چه تصمیمی خواهند گرفت؟ پاسخ‌ها به‌طور کلی این بود که می‌مانیم.

امروز فعالیت‌ها به حالت تعلیق درآمده تا با رای زنی این شرکت‌ها با دولت خود و نیز امریکا درباره ادامه همکاری با ایران تصمیم گیری شود.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در پاسخ به این پرسش گسترش نیوز که پیشامد قطع همکاری شرکای فرانسوی برای صنعت خودرو کشور چیست، گفت: مهم‌ترین پیشامد، استمرار تولید خودروهای قدیمی خواهد بود و شاید افت تیراژ خودرو داشته باشیم. وی افزود: به این ترتیب ممکن است به برنامه یک میلیون و هشتصد هزار تولید امسال نرسیم.

MOHEBINEZHAD.jpg

وی افزود: صنعتگران این حوزه چه در بخش خودروسازی و چه در بخش قطعه‌سازی باید جدا از هر تصمیمی که از سوی شرکای خارجی گرفته می‌شود به سوی خودکفایی بیشتر گام بردارند و تولید پلتفرم‌های ملی و بومی را هر چند ساده در دستورکار خود قرار دهند.

جدا از هر تصمیمی که گرفته شود به قول منصور معظمی، مدیر هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار نیست پس از خروج امریکا از برجام، ایران عزا بگیرد.

انتظار این است که با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته به ویژه آنچه از سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ به‌دست آمد امروز صنعت خودرو با اتخاذ راهکارهای نو اجازه ندهد دیگران درباره فعالیتش تصمیم بگیرند. همان گونه که در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ توانست با استفاده از توانمندی‌های خود و ظرفیت موجود داخل بسیاری از قطعات را داخلی‌سازی کند و از شدت وابستگی‌های خود به خارج کم کند یکبار دیگر این حماسه را رقم بزند.

در دوران پس از جنگ تحمیلی و به دلیل بازسازی کشور پس از ۸ سال مقاومت کشور با کمبود منابع ارزی رو به رو شد و افزایش نرخ آن باعث شد تا صنعتگران دست بر زانوی خود زده و با همتی بلند دوران طلایی صنعت به ویژه صنعت خودرو را در دهه ۷۰ رقم بزنند.

در این شرابط به نظر می رسد مدیران دولتی باید با واکاوی چالش‌های موجود داخلی و به قول صنعتگران تحریم‌های داخلی را از سر راه آنها بردارند تا شاهد رشد و شکوفایی خوداتکایی این صنعت یکبار دیگر در دهه ۹۰ باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها