|
کدخبر: 50400

در گفت‌وگو‌ی اختصاصی سلطانی‌نژاد با گسترش‌نیوز مطرح شد؛

نوسانات نرخ ارز و عرضه سنگ‌آهن در بورس

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال ۹۷ سعی شد تا سنگ‌آهن در بازار داخلی عرضه شود و در هیات پذیرش نیز قرار گرفت و چند عرضه نیز با موفقیت صورت گرفت بعد از این اقدام، ما شاهد تحولات گسترده ارزی در کشور بودیم، عرضه‌کننده‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز اقدام به صادرات کردند.

گسترش‌نیوز : بورس کالای ایران به عنوان محلی برای خرید فروش مواد معدنی که بیش از یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد، یکی از سردمداران موفق در زمینه معدن و مواد معدنی است، نوسانات نرخ ارز تاثیر بسزایی در تحولات مواد معدنی در طول یک سال گذشته داشته است، صادرات مواد معدنی در تحولات کنونی یکی از جذاب‌ترین موضوعات برای معدنی‌هاست از طرفی صنایع داخلی نیاز به مواد معدنی دارند، ابزار شفافیتی که در بورس وجود دارد می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به صادرات و میزان مصرف صنایع پایین‌دستی را مشخص کند.

مصاحبه اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیر برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته کیفیت، مهمترین ویژگی STONE2019

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به قدمت حضور مواد معدنی در بورس کالای ایران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: نخستین محصولاتی که در بورس کالای ایران وارد شد مربوط به حوزه معدن و محصولاتی همچون سنگ‌آهن، خاک، روی و سرب است و درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین حوزه‌‌هایی که بورس کالای ایران در آن فعالیت‌ می‌کند، مواد معدنی است.

bors.jpg

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلاطمات ارزی، اوضاع کنونی مواد معدنی در بورس کالای ایران چگونه است، گفت: تلاطمات ارزی سبب شد تا برخی از محصولات معدنی از بورس خارج شوند و یا در برخی حوزه‌ها محصولات کمتری نسبت به پیش عرضه شود.

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با گسترش‌‌نیوز مطرح کرد؛

STONE 2019؛ فرصتی برای توسعه صادرات

تاثیر نوسانان نرخ ارز بر عرضه سنگ‌آهن در بورس

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سال ۹۷ دلیل نوسانات عرضه برخی از انواع سنگ‌ها در بورس به چه دلیل بود، بیان کرد: حضور نداشتن بخش عمده‌ای از صنایع در بازار بورس کالای ایران سبب بروز مشکلاتی در بازار بورس شده است. در سال ۹۷ سعی شد تا سنگ‌آهن در بازار داخلی عرضه شود و در هیات پذیرش نیز قرار گرفت و چند عرضه نیز با موفقیت صورت گرفت بعد از این اقدام، ما شاهد تحولات گسترده ارز ی در کشور بودیم، عرضه‌کننده‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز اقدام به صادرات کردند که همین امر موجب شد تا سیاست‌گذاری‌ها با مشکل مواجه شود.

برنامه بورس کالای ایران برای صادرات

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس کالای ایران برنامه‌ای برای صادرات به خارج از کشور دارد یا خیر، گفت: ما در رینگ صادرات ی نیز با وجود موانع موجود حاضر به همکاری با تولیدکنندگان هستیم تا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود. درحال‌حاضر برخی از کالاها در رینگ صادراتی عرضه می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به قیر و فرآورده‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه اختصاصی گسترش‌نیوز مطرح شد؛ معاون وزیر صمت: به نظر من بورس در مدیریت تحریم‌ها به معدن کمک کرد

مشخص نبودن آمار جدید در میزان صادرات

سلطانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که اوضاع صادرات محصولات معدنی همچون سنگ در کشور چگونه است، گفت: اکنون آمار مشخص و دقیقی از میزان محصولا‌تی که در بازار عرضه می‌شود و میزان ذخایر و همچنین صادرات، وجود ندارد تا در این زمینه سیاست‌‌گذاری شود.

بهترین راهکار برای توازن در بازار صنایع معدنی

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توازن در بازار صنایع معدنی اظهار کرد: بهترین راه برای توازن در بازار صنایع معدنی و صادرات آن، عرضه محصولات معدنی در بازار بورس است، عرضه مستمر محصولات در بازار و پیدا شدن مشتری و تامین نیاز داخلی بر مبنای نیاز صنایع پایین دستی اولویت است و تولید‌‌کنند‌گان می‌‌توانند مازاد بر آن را صادر کنند. این موضوع بحثی است که در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید هم در نظر گرفته‌‌شده است و دوستان معدنی مصوب کردند که اگر محصولی در بورس عرضه شد و مشتری نداشت آن موقع امکان صادرات آن محصول فراهم باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به تاثیر مثبت عرضه محصولات معدنی در بورس گفت: عرضه مواد معدنی در بورس کالای ایران این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا از میزان تولید و عرضه آن در بازار داخل اطلاع یابیم و همچنین مشخص خواهد شد که تولید‌‌کنند‌گان به چه میزان مجاز به صادرات هستند.

namayeshgahsang.jpg

گفتنی است پایگاه خبری گسترش‌نیوز و روزنامه صمت به عنوان حامی رسانه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان ( STONE 2019) انتشار دهنده اخبار این رویداد بین‌المللی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها