|
کدخبر: 90860

بالا رفتن نرخ مصالح ساختمانی توجیهی ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: درحال‌حاضر حجم بالایی از مصالح ساختمانی در داخل کشورمان تولید و عرضه می‌شود بنابراین افزایش سرسام‌آور این محصولات آن هم به دلیل نوسان نرخ ارز به هیچ عنوان توجیه ندارد.

گسترش‌‌نیوز: حسن خسته‌بند، تلاش صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی برای تولید انواع مصالح ساختمانی و برآوردن نیازهای این بخش را مورد تأکید قرار داد و اظهارکرد: اینکه دلالان و افراد دخیل در سطح بازار، نوسانات نرخ ارز را دلیل افزایش نرخ مصالح ساختمانی اعلام می‌کنند قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه حجم بالایی از مصالح ساختمانی در کشور تولید داخل بوده و نباید نرخ این محصول به علت افزایش نرخ ارز گران شود عنوان کرد: مقام معظم رهبری امسال را به نام سال جهش تولید نامگذاری کردند بنابراین باید از ادامه چنین مشکلاتی در کشور حتماً جلوگیری به عمل آید.

خسته‌بند تأثیرگذاری عامل مهم مصالح ساختمانی در تعیین نرخ نهایی و تمام شده مسکن در کشورمان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در صورت سروسامان دادن به اوضاع آشفته بازار مصالح ساختمانی و تثبیت قیمت‌ها، اگر بتوانیم سازوکارهای موجود را مدیریت کنیم علاوه بر ایجاد رونق در ساخت‌وسازها نرخ مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس ایجاد تعادل در سطح بازار مصالح ساختمانی را بهترین اقدام دولت و دستگاه‌های نظارتی برای حمایت از تولید داخلی و اقشار کم‌درآمد دانست و ابرازکرد: اگر مسکن با نرخ تمام شده بالاتری تولید و عرضه شود خانواده‌ها به ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه توان خرید و حتی اجاره آن را نخواهند داشت.

وی مدیریت بازار مصالح ساختمانی را با هدف حمایت از تولید داخلی، سازندگان مسکن و مردم ضروری تلقی کرد و افزود: توزیع عادلانه مصالح ساختمانی میان سازندگان نیز از دیگر موضوعاتی است که باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی شود زیرا این عمل یکی از ضروریات اصلی جهت ایجاد ثبات در بازار مسکن محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس نوسانات نرخ ارز در سال ۹۷، ادامه بحران آن در سال ۹۸ و افزایش چند برابری مصالح ساختمانی را نگران‌کننده تلقی کرد و گفت: مشکلات اقتصادی آسیب‌های فراوانی به مردم وارد کرده و در صورت عدم تعادل در زنجیره تولید و عرضه مسکن، خانواده‌ها قدرت خرید مسکن و حتی اجاره‌بها دادن را کاملاً از دست می‌دهند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس از وجود تعداد بسیار زیاد خانه‌های خالی و فروش نرفته در بیشتر شهرهای کشور به ویژه در کلانشهرها سخن گفت و خاطرنشان کرد: اغلب این منازل و واحدهای مسکونی ساخته شده به علت زیربنای زیاد، واقع شدن در محله‌های گران‌قیمت شهر و نرخ بسیار بالایشان مشتری ندارند.

خسته‌بند ساخت خانه‌هایی با زیربنای ۶۰ تا ۸۰ متری ویژه قشرهای متوسط روبه‌پایین را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: کارگر و کارمندی که حقوق و دستمزد دریافتی ماهانه آن از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه تجاوز نمی‌کند به هیچ عنوان نمی‌تواند نسبت به بازپرداخت اقساط بالای طرح‌هایی نظیر مسکن ملی اقدام کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر