|
کدخبر: 90626

اختصاصی گسترش نیوز:

راز موفقیت کسب و کارها در دوران رکود

مطالعات علمی نشان می‌دهد که بیشتر کسب‌وکارهای موفق در دوران سخت اقتصادی به اهداف خود رسیده‌اند نه در دوران شکوفایی و رونق اقتصادی.

گسترش‌نیوز: کسب‌وکار در یک کلمه خلاصه می‌شود: قاپیدن فرصت‌ها. بسیاری از کارآفرینان دوران آشوب و نابسامانی را زمانی ایده‌آل برای بروز خلاقیت و رسیدن به موفقیت می‌دانند بااین‌حال وقتی شرایط، حسابی سخت شد تعداد اندکی از آنها توان ادامه کار را دارند. بیشتر کارآفرینان نمی‌توانند از فرصت‌های باورنکردنی که در اختیارشان قرار گرفته است بهره‌برداری کنند. در این میان تعداد اندکی که به خوبی مقاومت کرده‌اند فرصت را از دست نمی‌دهند. با گسترش‌نیوز و رازهای ساده‌ای که باعث استمرار موفقیت کسب‌وکارها در دوران بد اقتصادی می‌شود همراه باشید.

kasb-kar.jpg

مطالعات علمی نشان می‌دهد که بیشتر کسب‌وکارهای موفق در دوران سخت اقتصادی به اهداف خود رسیده‌اند نه در دوران شکوفایی و رونق اقتصادی. تحقیقات انجام شده همچنین نشان می‌دهد محصولات و خدماتی که شرکت‌ها و کارآفرینان در دوران سخت اقتصادی روانه بازار می‌کنند بسیار خلاقانه‌تر و کارآمدتر از آنهایی است که در دوران ثبات عرضه می‌شود. در دوران سختی، صاحبان کسب‌وکارها به دنبال استمرار بخشیدن به موفقیت خود هستند و تصمیم‌های جسورانه‌تری می‌گیرند. به‌عنوان یک قاعده کلی، فعالیت اقتصادی در دوران رشد کم اقتصادی کاهش می‌یابد. در این شرایط بیشتر کارآفرینان صرفاً به دنبال «بقا» هستند و خلاقیت و نوآوری را به آینده موکول می‌کنند. به‌این‌ترتیب عرصه برای آنهایی که جسارت به خرج می‌دهند و روی نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کنند باز می‌شود. در ادامه سه نکته‌ای که کسب‌وکارها در شرایط اقتصادی سخت باید به آنها توجه داشته باشند تشریح می‌شود.

بین فرصت تجاری و ضرورت تجاری فرق بگذارید

سرمایه‌گذاری متاثر از الزام و ضرورت یعنی کارآفرین در شرایط بد اقتصادی مجبور می‌شوند کسب‌وکار خود را تغییر دهد یا بخش‌هایی را حذف یا اضافه کند. حالت دیگر سرمایه‌گذاری فرصت محور است. تحقیقات بازار نشان می‌دهد که احتمال بروز خلاقیت در کارآفرین فرصت گرا به مراتب بیشتر است. احتمال ماندگاری و بقای آنها در شرایط سخت اقتصادی هم بسیار بیشتر است. آنها یک فرصت بکر اقتصادی را شناسایی می‌کنند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند چون می‌دانند که شرایط بد اقتصادی، دیر یا زود تغییر می‌کند. به عبارت دیگر آنها سود بلندمدت را جایگزین سود کوتاه‌مدت و در صورت لزوم، حال را قربانی آینده می‌کنند.

از یافتن سرمایه‌گذار ناامید نباشید

برخلاف تصور بسیاری از ما، مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که در دوران رکود اقتصادی میزان سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی چندان کاهش نمی‌یابد. چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد آن است که سرمایه‌گذاران سیاست و راهبرد سرمایه‌گذاری خود را تغییر می‌دهند. آنها در این شرایط از کسب‌وکارهای جدید و خلاقی که با حوزه فعالیت آنها هم‌راستا باشند استقبال می‌کنند. بنابراین در شرایط بد اقتصادی از یافتن سرمایه‌گذار ناامید نباشید.

بحران‌های اقتصادی صاحبان کسب‌وکارها را وادار می‌کند که ارزش‌افزوده‌ای که خلاقیت‌های مختلف نصیبشان می‌کند را سبک‌سنگین کنند. تمرکز بر سودآوری بیشتر احتمال موفقیت را مضاعف می‌کند. صبور باشید و به آرامش بعد از طوفان فکر کنید.

نیازهای مشتری را در اولویت قرار دهید

یکی از فواید دوران رکود اقتصادی آن است که به شما زمان می‌دهد. در واقع شما را وادار می‌کند به روند کار خود فکر کنید. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر کسب‌وکار جدیدی، داشتن سرعت مناسب است، در واقع هر چه سرعت کار شما باید بیشتر شود احتمال رسیدن به موفقیت بیشتر می‌شود. در همین راستا باید به نکته دیگری هم توجه داشته باشید. مشتری و منافع و خواسته‌های او را در اولویت قرار دهید. شرایط دشوار اقتصادی ممکن است باعث شده باشد که فقط به چند مشتری محدود، خدمات دهید اما باید تا جایی که می‌شود نیازهای مشتری را در اولویت قرار دهید و بر دامنه مشتریان خود بیفزایید. نیازهای متنوع مشتریان باعث می‌شود از محصول اصلی خود فراتر بروید و زمینه برداشتن گام بعدی را فراهم کنید. به‌این‌ترتیب اگر وضعیت بازار ناگوار شود محصول آماده‌ای برای عرضه دارید.

مشتری را حفظ کنید

کسب‌وکارهای موفق حتی در شرایط اقتصادی بد به بقا بسنده نمی‌کنند و دنبال موفقیت بیشتر هستند. حفظ مشتری ارزان‌تر از به دست آوردن مشتری جدید است پس تحت هیچ شرایطی نباید مشتری خود را از دست داد. ادامه رشد در شرایط اقتصادی سخت مستلزم آن است که از هیچ تلاشی برای حفظ مشتریان کنونی خود دریغ نکنید.

اگر روی آینده سرمایه‌گذاری کرده باشید، دوره رکود و بی‌ثباتی اقتصادی (حتی رکودهای طولانی‌مدت) بهترین زمان برای افزودن سهم شما از بازار به شما می‌آیند. چرا؟ چون بقا و ماندن در بازار به بزرگ‌ترین هدف بسیاری از رقبای شما تبدیل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر آنها رشد و توسعه را متوقف می‌کنند چون آن را منطقی و مقرون‌به‌صرفه می‌دانند. شرایط سخت اقتصادی به‌راستی نردبان موفقیت است.

منبع: medium digest

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها