|
کدخبر: 73568

اخلاق و انسانیت کلید واژه‌های طلایی تعالی جامعه

بهروز راعی - عضو شورای سیاست‌گذاری گسترش نیوز

«الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم»

دین مبین اسلام و شریعت کهن مورد اقبال در اعصار مختلف، دو شاخصه ی امنیت و سلامت را از بزرگترین موهبت‌های الهی دانسته و انسانها با انسانیت و اخلاق مداری مجری تحقق این دو ضرورت هستند.

جامعه برای تحقق عدالت و سلامت نیازمند ساختار مدون و مشارکت آحاد ملت است که در نهایت به قدرت یک کشور در زمامداری و حکمرانی خوب تلقی خواهد شد.

رشد، توسعه و تعالی کشور در گرو اخلاق و مهربانی، محبت و مودت، گذشت و مشارکت شهروندان آن جامعه و پاسخگویی و خدمتگزاری صادقانه و دلسوزانه حاکمان بوده و در این راه از طریق مطالبه گری قانونمند شاهد بسترهای بنیادین ترقی و پیشرفت خواهیم بود.

قانون ابزار و یگانه راه تحقق آرامش و آسایش جوامع و احترام به قانون شاخص جوامع برای توسعه و آبادانی است.

در گذر زمان بدلیل برخی ناملایمات تاریخی، خودخواهی‌ها و تبعیض‌ها شاهد فراز و نشیب‌های منحنی رضایت مردم در زندگی می‌باشیم که موجب نقطه‌های خاکستری بر کارنامه و کالبد حکومتها و کشور‌ها گشته است.

در برخی اعصار این نقاط خاکستری تا انجا زیاد شده که هیچ نقطه ی اتکال و امیدی در جامعه نمایان نگشته است.

و اما امروز نیز، با پیشرفت علم و فناوری بیش از هر چیز نیازمند اخلاق و مبانی ارزشمند اخلاقی هستیم چرا که گویی فشارهای اقتصادی در تامین سبد کالای خانواده‌ها موجب گشته برخی از اخلاقیات دور شده و موجبات خسر و زیان خود و جامعه را ایجاد کنند.

امروزه هیچ چیز به اندازه دین و اخلاق از مفهوم واقعی خودش تهی نشده گویی که این دو واژه مهم ساختاری، تعابیری وارونه به خود گرفته‌اند.

البته در این میان نباید از فشارهای خارجی همزمان با فشارهای اقتصادی به جامعه غافل شد چرا که استکبار جهانی با تکیه بر جهل ذاتی خود، همگام با بد اخلاقی‌ها و تبعیض‌ها و فسادها که از آن به مثابه استکبار داخلی میتوان یاد کرد موجبات دلسردی مردم در امید به آینده، امنیت و سلامت را فراهم ساخته‌اند.

در هفته‌ای که گذشت شاهد یک تصمیم بزرگ در ساختار اقتصادی کشور بودیم که پس از تصمیم مسوولان کشور مبنی بر سهمیه‌بندی و تغییر نرخ بنزین به منظور اصلاح الگوی مصرف ناسالم و غیرعقلانی برخی مردم کشور پا به اعتراض خیابانی گذاشتند اما برخی که مترصد بهره گیری از این فضا به کام خود بودند با تخریب اموال عمومی و خصوصی و وارد آوردنِ خسارت‌‌های بی‌شمار به تاسیسات شهری و اداری مشکلات فراوانی را برای مردم و مسوولان ایجاد کردند که به تبع آن حاکمیت در صدد کنترل اوضاع از طریق قطع شبکه ارتباطی اینترنت برآمد که این تصمیم نیز مشکلات و خسارت‌های زیادی را به اقتصاد ملی وارد کرد.

نکته مهم در این میان، این است که حساب مردم از آشوبگران و برهم‌ زنندگانِ امنیت و آرامش عمومی جدا است و همگان شدیدا اینگونه لشگرکشی‌های خیابانی را محکوم می‌کنند و از این جماعت نااهل و نادان اعلام برائت می‌کنند.

ولی در مقابل نیز مردم که ابزار مطالبه گری شان گاها محدود گشته، و خواستار توجه مسوولان به مشکلاتشان هستند، چشم انتظار برخورد عاقلانه و حکیمانه حاکمیت هستند.

در دین مبین اسلام بسیار بر نحوه رفتار حاکمیت بر مردم تاکید شده است. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در عهدنامه‌ٔ مالک اشتر پیرامون روش برخورد با اعتراض مردم می‌گوید: ... وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِیةُ بِک حَیفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِک وَ اعْدِلْ عَنْک ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِک فَإِنَّ فِی ذَلِک رِیاضَةً مِنْک لِنَفْسِک وَ رِفْقاً بِرَعِیتِک وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَک مِنْ تَقْوِیمِهِمْ عَلَى الْحَقِّ...

یعنی... هرگاه مردم (به‌درست یا غلط) بر تو گمان ستمکارى داشتند، آشکارا عذرت را برایشان توضیح بده و با شفافیت و روشنگری ذهنیت آنان را اصلاح کن؛ چرا که این پاسخگو بودن، نفس تو را تربیت و رام می‌کند و سبب مهربانى و نرمى با مردم می‌شود و راهی است برای آنکه به هدفت در واداشتن آنها بر حق برسی.

گفتمان متمدنانه ما بر عدالت و گستردگی اعتماد مردم استوار بوده و گواه آن ؛ «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم» می‌باشد که گویی امروز هیچ چیز به اندازه دین و اخلاق از مفهوم واقعی خودش دور نشده است.

پس از فروکش کردن برخی شعله‌های اعتراض و آشوب، امروز دستگاه ناظر بر امنیت عمومی کشور، اتصال اینترنت را با شیب ملایم آغاز نمود و مردم در بکگراند و پس زمینه ی ذهن خود رفتارهای جامعه و حاکمیت را مرور می‌کنند. انچه موجب قوت قلب و امید می‌گردد، مبانی اخلاقی و انسانی است و انچه موجب نارضایتی و دلسردی و ناامیدی می‌شود، سوء رفتارها و هنجار شکنی‌ها می‌باشد.

امید آنکه با وحدت رویه در بین مردم و مشارکت همه جانبه در مدیریت بهینه مصرف به‌ویژه مصرف انرژی و همچنین اخلاق مداری و رعایت قانون و احترام به ارزش‌ها بستر یک جامعه روشن، پرامید و مترقی را فراهم سازیم که این مهم دور از دسترس نیست و خداوند این موهبت را به ما در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد نوید داده است که می‌فرماید: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»، یعنی خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند.

ارسال نظر