|
کدخبر: 328110

هدفون پشت باز یا هدفون پشت بسته؛ کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟

کسب و کار هدفون پشت باز یا هدفون پشت بسته؛ کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟

 

اگر با اصطلاحات مربوط به تجهیزات صوتی آشنایی نداشته باشید، در زمان تحقیق و خرید این دسته از لوازم سردرگم خواهید شد. اما پیچیدگی مباحث این عرصه بدان معنا نیست که می‌توان از کنار اصطلاحات فنی آن بی‌تفاوت عبور کرد. به‌طور مثال، اگر قصد دارید مبلغ قابل توجهی را برای خرید هدفون استودیویی هزینه کنید، قطعاً باید با برخی از اصطلاحات مربوط به آن آشنا باشید. دو اصطلاح در زمینه هدفون که مکرراً با آنها مواجه می‌شویم، «پشت باز» و «پشت بسته» است. البته درک مفهوم پشت باز (open-back) و پشت بسته (closed-back) دشوار نیست؛ اما انتخاب از میان این دو نوع هدفون چندان ساده نیست.

هدفون پشت باز

در یک هدفون پشت باز، هوا به‌صورت آزادانه داخل ایرکاپ‌ها (گوشی‌‌ها) جریان دارد و این یعنی فشار هوای جمع‌شده در ایرکاپ، تأثیری روی صدا نخواهد گذاشت. همچنین این دسته از هدفون‌ها مشکل بازگشت‌های بسیار سریع صدا از داخل ایرکاپ‌ را نیز برطرف می‌کنند. بسیاری از هدفون‌های باکیفیت و گران‌قیمت، پشت باز هستند؛ زیرا این طراحی کمک می‌کند که صدایی طبیعی، وسیع و متوازن و راحتی بسیار خوبی داشته باشند.

اما این مزایا فقط زمانی خود را نشان می‌دهند که آلودگی صوتی چندانی در محیط اطراف شما وجود نداشته باشد؛ زیرا مدل‌های پشت باز نمی‌توانند جلوی ورود صداهای خارجی به گوش را بگیرند و تقریباً هر صدایی که در اطرافتان ایجاد شود را خواهید شنید. به‌علاوه، این هدفون‌ها مشکل نشت صدا از داخل به بیرون را هم دارند. اگر در محیط کار از یک هدفون پشت باز استفاده کنید، همکاران شما می‌توانند موسیقی مورد علاقه شما را بشنوند و سلیقه شنیداری شما را نقد کنند! در نتیجه، با اینکه مدل‌های پشت باز معمولاً بسیار باکیفیت و راحت هستند، اما بهتر است صرفاً در محیط استودیو یا خانه استفاده شوند.

به‌علاوه، این هدفون‌ها معمولاً کمی حساس‌تر از هدفون‌های پشت بسته هستند و نسبت به ورود رطوبت، گرد و غبار و موارد مشابه، مقاومت کمتری دارند. پس باید همواره مراقب آنها باشید.

 

هدفون‌های پشت باز برای موارد زیر مناسب هستند:

  • شنیدن دقیق صدا
  • شنیدن صدای فایل‌های ویدیویی و فیلم‌های سینمایی باکیفیت
  • شنیدن موسیقی در منزل
  • میکس و مسترینگ موسیقی

 

هدفون‌های پشت باز برای موارد زیر مناسب نیستند:

  • جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به گوش
  • ضبط صدا به وسیله میکروفون
  • گوش کردن به موسیقی در هواپیما، مترو و وسایل نقلیه
  • گوش کردن به موسیقی در دفتر کار، باشگاه و محیط‌های عمومی

 

هدفون پشت بسته

در هدفون‌های پشت بسته، قسمت پشت ایرکاپ به‌طور کامل پوشیده شده و تنها مسیر خروج صدا از آنها، در داخل ایرکاپ و رو به گوش شنونده است. با اینکه در این دسته از هدفون‌ها صدای موسیقی به اندازه مدل‌های پشت باز طبیعی نیست، اما بسیار بهتر می‌توانند جلوی ورود صداهای خارجی به گوش را بگیرند.

در یک هدفون پشت بسته ممکن است بازگشت‌های بسیار کوتاه صدا در فرکانس‌های بم اتفاق بیفتد که می‌تواند بر کیفیت صدا تأثیری منفی بگذارد؛ اما به‌طور کلی، این مدل‌ها گزینه بسیار مناسبی برای گوش کردن به موسیقی در حین حرکت و در مکان‌های عمومی هستند.

اگر در هواپیما، مترو و وسایل نقلیه عمومی به موسیقی گوش می‌دهید، هدفون‌های پشت بسته مناسب شما هستند. همچنین اگر در استودیو به ضبط موسیقی می‌پردازید، این دسته از هدفون‌‌ها به شما اجازه می‌دهند که در حین شنیدن صدای خود، بدون خطر نشتی صدا و دریافت آن توسط میکروفون، به ضبط موسیقی بپردازید.

 

هدفون‌های پشت بسته برای موارد زیر مناسب هستند:

  • گوش کردن به موسیقی در مکان‌های عمومی
  • گوش کردن به موسیقی در حین حرکت
  • ضبط صدا به وسیله میکروفون

 

هدفون‌های پشت بسته برای موارد زیر مناسب نیستند:

  • استفاده طولانی‌مدت
  • استفاده به‌عنوان مرجع برای میکس و مستر

 

هدفون نیمه-باز

دسته سوم هدفون‌ها که تنوع کمتری از دو نوع دیگر دارند، مدل‌های نیمه‌ باز (semi-open) هستند. یک هدفون نیمه باز را می‌توان کمابیش یک هدفون پشت بسته محسوب کرد که پشت درایور آن به‌طور کامل پوشیده نشده است و لذا هوا می‌تواند تا حدی در ایرکاپ جریان داشته باشد.

این شاخصه موجب می‌شود که هدفون‌های نیمه‌ باز، برخی از نقاط قوت و البته برخی از نقاط ضعف هدفون‌های پشت باز را داشته باشند. نشتی صدای این دسته از هدفون‌ها می‌تواند برای برخی از کاربران ناخوشایند باشد؛ اما باز هم نشتی صدای آنها از یک مدل پشت باز کمتر است.

 

هدفون‌های نیمه باز برای موارد زیر مناسب هستند:

  • شنیدن موسیقی به‌طور روزمره
  • گوش کردن به موسیقی در منزل

 

هدفون‌های نیمه باز برای موارد زیر مناسب نیستند:

  • گوش کردن به موسیقی در مکان‌های عمومی و شلوغ
  • ضبط صدا به وسیله میکروفون

 

امیدواریم که این راهنمای کوتاه برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از آن، یک هدفون استودیویی مناسب برای خود تهیه کنید. همچنین اگر برای خرید هدفون مانیتورینگ و یا سایر تجهیزات استودیویی به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می‌توانید روی کمک مشاوران خبره گیتار ایران حساب کنید و پرسش‌های خود را با آنها در میان بگذارید.

 

برچسب ها : میکروفون,هدفون,هدفون استودیویی,گیتار ایران

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها