|
کدخبر: 32023

رئیس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با گسترش نیوز:

رقابت منفی کارگزاران بر سر تخفیفات کارمزدی

دود تخفیفات بی مرز شرکت های کارگزاری، در چشم شرکت‌هایی می‌رود که چارچوب‌های قانونی را رعایت می‌کنند.

گسترش نیوز: باوجود این که صنعت کارگزاری به عنوان نهاد کلیدی و یکی از شالوده‌های مهم بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ محدودیت بازار و تلاش برای رقابتی نفس گیر موجب شده که اغلب شرکت‌های کارگزاری نتوانند آن طور که باید سودآور باشند. این امر کارگزاران را بر آن داشته تا با به کارگیری استراتژی‌های مختلف از جمله تخفیف کارمزد به جذب مشتری و دستیابی به حجم بیشتری از معاملات اقدام کنند.

درحال‌حاضر نیز فضای محدود کسب و کار، کنترل ناکارآمد سازمان بورس و نداشتن ابزارهای کنترلی لازم از جمله وضع ضوابط موجب رقابت منفی فی‌مابین شرکت‌های کارگزاری شده است؛ حتی با تصویب ضوابط اعطای تخفیفات و بازاریابی نیز بسیاری از کارگزاران نه تنها آن را رعایت نکردند بلکه سقف‌های موجود را شکستند و از آن فراتر رفتند. تاجایی که به جای ۲۵ درصد تا ۹۰ درصد تخفیف اعطا داشتند. البته درحال‌حاضر این امر به یک الگوی رفتاری در صنعت کارگزاری تبدیل شده و رقابت منفی میان کارگزاران را به‌وجود آورده است.

طبق آمار و نقطه نظرات کارشناسان در سال گذشته کل سرمایه شرکت‌های کارگزاری ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ بدان معنا که ۱۰ درصد میزان سرمایه شرکت‌ها در یک سال تخفیف داده شده است. در نتیجه هر کارگزاری به طور متوسط حدود ۱ میلیارد تومان تخفیف ارائه داده است که این رقم بسیار قابل توجهی به شمار می‌آید.

رئیس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با گسترش نیوز بیان کرد: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس کارمزد معاملات کارگزاران مشخص کرده است اما مستند قانونی که بتوان به وسیله آن کف کارمزد را هم مشخص ساخت وجود ندارد. بنابراین کانون کارگزاران بر اساس اختیارات تشکلات خود انتظام، حدودی را به عنوان تخفیف مشخص کرده که از ۲۵درصد بیشتر نمی‌تواند تجاوز کند.

بهنام چاوشی اظهار کرد: گذاشتن این الزامات در ظاهر کار درست و اجتناب ناپذیری است؛ اما بسیاری از شرکت‌های کارگزاری از این الزامات فراتررفته و تخلف می‌کنند.

behnamchavoshi.jpg

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل تخلف از الزامات این است که در ضمانت اجرای آن قانون دقت نمی‌شود و یا ابزار کافی برای اجرای آن وجود ندارد. این در حالیست که تبعات نقض هر مقررات، باید آنقدر سنگین باشد تا کسی جرأت نقض آن را نکند؛ زیرا این امر موجب میدان دادن به مجموعه‌های متخلف و غیرفعال شدن مجموعه‌های نظام مند و افزایش ریسک بازار است.

مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا اذعان داشت: براساس آمار؛ شرکت‌های کارگزاری زیادی با هدفی غیر از سودآوری، تخفیفات قابل توجهی ارا‌ئه می‌دهند تا حجم معاملات خود را افزایش و به هر دلیلی در بازار فعال‌تر باشند. البته دود این کار در چشم شرکت‌هایی می‌رود که چارچوب‌های قانونی را رعایت می‌کنند.

چاوشی تأکید کرد: این گونه نیست که کارگزارهایی که تخفیف زیادی می‌دهند بایدبتوانند سود بالایی هم کسب کنند؛ بلکه این تخفیف باعث می‌شود که از یک طرف مشتری‌هایی را جذب کنند که لزوماً خوش حساب نیستند و از طرف دیگر با این تخفیفاتی که ارائه می‌دهند ممکن است هزینه‌هایشان پوشش داده نشود.

رئیس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: مقررات باید به گونه‌ای باشد که بر طبق آن نرخ ۲۵ درصد افرایش پیدا کند زیرا تا وقتی این نرخ ۲۵ درصد باشد؛ افزایش تخفیف از ۲۵ درصد برای شرکت‌ها جذاب تر می‌شود؛ اما اگر رقم ۲۵ درصد بالاتر برود، دیگر نرخی از آن رقم بالاتر جذابیت ندارد.

وی یادآور شد: اعضای قبلی و جدید کانون باید در خصوص مشکلات مطرح شده تجدیدنظر و این موضوع را به صورت جدی تری پیگیری کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها