|
کدخبر: 321172

خودرو برقی/بازار خودرو/قیمت خودرو

واردات تاکسی برقی در سال آینده / تعداد مشخص شد

شنیده ها حکایت از آن دارد که تعداد ۵۰۰ هزار تاکسی و موتور برقی در سال آینده وارد کشور خواهد شد.

اقتصاد واردات تاکسی برقی در سال آینده / تعداد مشخص شد

وسایل حمل و نقل برقی، یکی از بهترین راهکارهای موجود برای کاهش آلودگی هوا است و قرار است با واردات تاکسی های برقی، شاهد کاهش آلودگی هوا در کلانشهر ها باشیم.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: حدود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی، ۴۰۰۰ اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله وارد کشور می شود.

حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: وزارت صمت برنامه‌ریزی کرد که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را بتواند در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله وارد کشور کرده و گسترش دهد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، ضمن تاکید و اصرار این وزارتخانه برای واردات این وسایل نقلیه برقی توسط خودروسازان گفت: علت نیز این است که بحث انتقال فناوری اتفاق بیفتد. قرار نیست ما همیشه واردکننده باشیم؛ بنابراین ضرورت دارد که انتقال فناوری صورت گیرد. شرکت خودروساز، برای واردات خودروی برقی اقدام می‌کند و پس از مدتی به‌تدریج وارد فاز ساخت داخل خواهد شد.

به گفته مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکسی‌های برقی که اخیراً در یکی از ایستگاه‌های مرکز شهر، رونمایی شدند، به زودی پلاک «ت» خود را دریافت می‌کنند و در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار خواهند گرفت و آماده تردد در سطح شهر هستند. به‌محض اینکه خودروهای مربوط به ایستگاه مذکور، پلاک خود را از وزارت کشور دریافت کنند، فعالیت آن ایستگاه آغاز خواهد شد که احتمالاً این اتفاق طی هفته‌ای پیش‌رو (در اسفند ماه) رخ خواهد داد.

با توجه به موضوع مصرف بالای سوخت در کشور توسط وسایل نقلیه با تکنولوژی قدیمی و کیفیت سوخت پایین که یکی از بزرگ‌ترین عوامل تولید آلایندگی است، باید این مسئله را در نظر گرفت که برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور بتواند از مسائل جلوگیری کند.

با توجه به موضوع مصرف بالای سوخت در کشور توسط وسایل نقلیه با تکنولوژی قدیمی و کیفیت سوخت پایین که یکی از بزرگ‌ترین عوامل تولید آلایندگی است، باید این مسئله را در نظر گرفت که برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور بتواند از مسائل جلوگیری کند. اما در وهله اول باید زیرساخت‌های آن را توسعه داد تا به بهترین شکل ممکن توانست از برقی‌سازی ناوگان خودرویی استفاده کرد. در همین راستا حسن کریمی‌سنجری؛ مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، در نشستی با موضوع خودروهای برقی، گفت: در طراحی و تولید موتورهایی که مصرف سوخت فسیلی آن‌ها پایین است، سطح استاندارد بالاست و بنابراین تولید آن‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد زیرا در تولید این موتور‌ها ساختار موتور از نظر فناوری باید تغییر کند و این کار به قالب‌ریزی‌های زیادی نیاز دارد و فرآیند تولید و طراحی سرمایه‌بر است. وی افزود: علاوه بر این در خودروهای کم‌مصرف باز هم از سوخت فسیلی استفاده و آلایندگی تولید می‌شود، حتی گاز هم که یک سوخت گاز سبز به شمار می‌آید آلاینده بوده، اما حجم آلایندگی آن کمتر است.

بنابراین تأکید می‌کنم برقی‌سازی تنها راه‌حل به ویژه برای کلانشهری مانند تهران است که آلایندگی آن بسیار بالاست. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، گفت: گروه مکنزی که یکی از مراکز پژوهشی معتبر دنیاست، پیش‌بینی کرده بود تا سال ۲۰۳۰ مارکت دنیا به سمت خودروهای برقی، اشتراکی و خویش‌ران پیش می‌رود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها