|
کدخبر: 300452

همراه داشتن چه غذاهایی در هواپیما ممنوع است؟

سفر با هواپیما به دلیل سرعت مخصوصاً در مسافت های طولانی بسیار جذاب است. با این حال ممکن است برخی افراد قصد داشته باشند محموله مواد غذایی با خود در هواپیما حمل کنند. برخی از غذاها ممکن است برای سایر مسافران و هواپیما دچار اشکال کنند. از طرف شرکت های هواپیمایی این غذاها برای حمل توسط هواپیما ممنوع است و مسافران نمی توانند این غذاها را وارد هواپیما کنند. در مقاله حاضر انواع غذاهایی که از طریق هواپیما نمی توان حمل کرد و دلیل این موضوع می پردازیم.

غذا-هواپیما

غذاهایی که به دلیل خرابی و فساد ممنوع هستند

استفاده و همراه داشتن غذاهایی که قابلیت فاسد شدن دارند در پرواز های طولانی ممنوع است دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

1. عفونت های روده ای: غذاهایی که خراب شده و فاسد هستند معمولاً دارای باکتری هایی مانند سالمونلا، شیگلا و اشریشیا هستند که در صورت مصرف باعث ایجاد عفونت در روده می شوند. این عفونت ها همراه با اسهال و استفراغ بوده و با توجه به در دسترس نبودن پزشک و داروی کافی در هواپیما سلامت فرد را به صورت جدی تهدید می کند. 

3. تهوع و استفراغ: مصرف غذاهای ناسالم خراب شده باعث ایجاد تهوع و اسهال در فرد شده و ایجاد ابهام و سردرگمی در سایر مسافران پرواز می کند.

4. حساسیت های غذایی: غذاهای فاسد ممکن است باعث ایجاد حساسیت های غذایی در فرد شود و احتمالاً با درد، خارش و تورم بدن همراه است.

ورود چه غذاهایی به هواپیما ممنوع است؟

برخی از غذاها به دلیل اینکه باید در دمایی پایین نگهداری شوند قابل ورود به هواپیما نیستند. این غذاها با توجه به دمای داخل هواپیما که بالاست احتمال خراب شدن دارند و از این رو همراه داشتن آنها در هواپیما ممنوع است.

 از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماهی و تن ماهی: ماهی و تن ماهی در صورتی که در دمای بالا نگهداری شوند در خود تولید سم می کنند که برای سلامتی فرد مضر است. این سموم باعث عفونت های روده ای خواهد شد. کنسرو ماهی تن و کیلکا 120 و 180 گرمی از جمله محصولاتی هستند که ورود آنها به هواپیما ممنوع است.

میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات تازه به علت حضور در دمای بالای داخل هواپیما احتمال فاسد شدن دارند از این رو قابل ورود به هواپیما نیستند. فاسد شدن این غذاها تولید باکتری و سم کرده و باعث عفونت در دستگاه گوارش فرد می شوند. 

دسر ها: انواع دسر ها باید در دمای پایین نگهداری شوند و به علت بالا بودن دمای داخل هواپیما بهتر است آنها را وارد هواپیما نکنیم و اصولا ورود هر گونه دسر به داخل هواپیما ممنوع است. 

محصولات لبنی:محصولات لبنی مانند شیر و بستنی با قرار گرفتن در محیط گرم هواپیما در خود تولید مواد سمی می کنند که در صورت طولانی بودن مسافت و خراب شدن باعث ایجاد مشکل در سلامت فرد می شوند. نگهداری از انواع لبنیات در هواپیما ممنوع است.

غذاهای پخته شده با تخم مرغ: غذاهایی که با تخم مرغ پخته تهیه می شوند حساسیت زیادی به دمای هوا داشته و احتمال خراب شدن آنها در پرواز های طولانی بسیار بالاست. بنابراین غذاهای شامل تخم مرغ نیز نباید در هواپیما مصرف شوند. 

غذاهایی که به دمای خاصی نیاز دارند: غذاهایی وجود دارند که برای سالم ماندن باید در دمایی زیر صفر درجه نگه داشته شوند. این امکان در هواپیما وجود ندارد از این رو ورود آنها به هواپیما ممنوع است.

غذا-هواپیما۱

غذاهایی که به دلیل نیاز به گرم شدن ممنوع هستند

برخی از غذاها برای مصرف نیاز به گرم شدن یا داغ شدن دارند. این امکان در هواپیما وجود ندارد از این ورود این غذاها به هواپیما کاملاً ممنوع است. این غذاها به دلیل بافت و ساختار خود باید گرم مصرف شوند و مصرف سرد آنها باعث ایجاد اختلال در سلامت فرد می شود.

 در ادامه برخی از مهمترین غذاهایی که به خاطر نیاز به گرم شدن نباید وارد هواپیما شوند را معرفی می کنیم:

1. استیک و گوشت قرمز: استیک و گوشت قرمز برای مصرف باید در دمایی بالا پخته شوند. این امکان در هواپیما وجود ندارد از این رو برای پیشگیری از این مشکلات نباید این مواد غذایی را وارد هواپیما کرد.

2. غذاهای دریایی: برخی از غذاهای دریایی مانند تن ماهی و میگو به گرما برای مصرف و پختن و آماده شدن برای مصرف نیاز دارند از این رو ورود این غذاها نیز به داخل هواپیما ممنوع است.

3. غذاهایی که باید داغ مصرف شوند: بعضی از غذا ها مانند پیتزا ها و ساندویچ های حاوی گوشت برای مصرف درست باید گرم شوند و به دلیل عدم امکان حرارت دادن نباید وارد هواپیما شوند.

این غذاها در صورتی که به این شکل سرد مصرف شوند باعث عفونت های دستگاه گوارش و اسهال و استفراغ می شوند از این رو نباید از آنها در هواپیما استفاده کرد. 

در کل، این لیست ممنوعیت ها برای حفظ سلامتی مسافران و جلوگیری از بروز ریسک سلامتی تدوین شده است. بهتر است که در صورت نیاز به مصرف غذایی در هواپیما، از غذاهای تازه که در دمای اتاق قابل نگهداری اند استفاده شود. استفاده از مایعات سالم در هواپیما بی مشکل است. از میان نوشیدنی هایی که در هواپیما قابل استفاده هستند نوشابه انرژی زا، بدون قند یا زیرو و رژیمی جایگاه ویژه ای دارد.

در پایان

برخی از غذاها به دلایل مختلف نباید در هواپیما مصرف شوند و ورود آنها به هواپیما ممنوع است. غذاهای فاسد شدنی را که در پروازهای طولانی احتمال خرابی و نیاز به گرم کردن دارند نباید وارد هواپیما کرد. فرد در صورت عدم رعایت نکات ایمنی دچار بهم خوردگی سیستم گوارشی شده و در نهایت پرواز نامطبوعی را برای سایر مسافران ایجاد می کند. همچنین عفونت های احتمالی در اثر مصرف این غذاها نیازمند درمان سریع و مراجعه به پزشک معالج است که در هواپیما عموماً این امکان وجود ندارد. 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها