|
کدخبر: 321600

امکانات رفاهی و تفریحی در قطار؛ سفری لذت‌بخش برای تمامی سنین

اگر می‌خواهید سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید، خوب است پیش‌از آغاز سفر به تمام جوانب آن بیندیشید و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید. تنها با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید با نهایت آسایش و راحتی سفر کنید. به‌عنوان مثال، انتخاب وسیله نقلیه مناسب، از آن دست مواردی است که پیش‌از سفر باید به‌خوبی به آن فکر شود. از میان انواع وسایل نقلیه، قطار می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر باشد. برای آشنایی بیشتر با مزایای سفر با قطار، به امکاناتی که با تهیه بلیط قطار در اختیارتان قرار خواهد گرفت، می‌پردازیم.

انواع امکانات رفاهی در قطارها

یکی از مهم‌ترین نکات درباره قطارها که به‌عنوان مزیت نیز تلقی می‌شود، تنوع قابل توجه آن‌ها است. زمانی که برای رزرو بلیط به وبسایت مراجعه می‌کنید، خواهید دید که انواع گوناگونی از قطارهای مسافربری در مسیرهای ریلی در‌حال تردد هستند و هرکدام نوع خاصی از امکانات را ارائه می‌دهند. طبیعتاً هرقدر هزینه بیشتری بابت بلیط بپردازید، به امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری نیز دسترسی خواهید داشت.

برخی از امکانات موجود در قطارها، از نوع رفاهی هستند؛ یعنی شرایط را برای سفری آرام و آسوده فراهم کرده و سطح رفاه را بالا می‌برند. وجود برخی از این امکانات ضروری است و برخی دیگر، به‌عنوان امکانات لوکس در نظر گرفته می‌شوند که برای فراهم کردن آسایش بیشتر ارائه می‌شوند. چند مورد از امکانات رفاهی قطارها به شرح زیر هستند.

سرویس خواب اختصاصی مسافر

زمانی که با قطار کوپه‌ای سفر می‌کنید، این امکان را خواهید داشت که از تخت برای استراحت استفاده کنید. در‌حقیقت، در این قطارها هر مسافر یک تخت دارد و می‌تواند سفری فوق‌العاده راحت را تجربه کند. برای آن‌که بتوانید بی‌هیچ نگرانی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی از تخت استفاده کنید، سرویس خوابی شامل روتختی، ملحفه و روبالشی به شما داده می‌شود. این سرویس‌ها یا از نوع یک‌بارمصرف هستند و یا بعد‌از هر بار استفاده، به‌خوبی ضدعفونی می‌شوند.

سیستم سرمایشی و گرمایشی با امکان تنظیم

از دیگر امکانات رفاهی که در تمام قطارها ارائه می‌شود،‌ سیستم سرمایشی و گرمایشی است. معمولاً قطارهای باکیفیت، دیواره دوجداره‌ای دارند که از نفوذ سرما و گرما در فصول مختلف سال جلوگیری می‌کند. بااین‌حال، برای رفاه حال مسافران بسیار مهم است که سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز وجود داشته باشد. مسافران می‌توانند دمای هوای هر کوپه را بسته به نیاز، تنظیم کنند. امکان تنظیم دما توسط مسافر در قطارهای اتوبوسی به این شکل وجود نخواهد داشت.

رستوران یا بوفه برای سفارش غذا

این آیتم در انواع خاصی از قطارها ارائه می‌شود و باید پیش‌از تهیه بلیط قطار، آن را چک کنید.‌ برای صرف غذا در‌ طول مسیر سفر با قطار، رستوران یا بوفه‌ای در برخی از قطارها تعبیه شده‌ است. در بعضی از این بوفه‌ها، تنها امکان خرید انواع ساندویچ سرد و چند غذای محدود وجود دارد؛ اما در رستوران‌ها، معمولاً می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را سفارش دهید. با توجه به اینکه سفر با قطار عمدتاً طولانی و زمان‌بر است، این امکانات می‌تواند در آسایش و راحتی شما بسیار مؤثر باشد.

سیستم احضار مهماندار

یکی از کاربردی‌ترین امکانات رفاهی که در قطارها ارائه می‌شود، سیستم احضار مهماندار است. کافی است یک دکمه را فشار دهید تا مهماندار برای رسیدگی به خواسته شما، نزدتان بیاید. اگر به خدمات خاصی نیاز دارید، می‌توانید از مهماندار کمک بگیرید.

سرویس بهداشتی

زمانی که سفری طولانی پیش رو داشته باشید، دسترسی به سرویس بهداشتی اهمیت پیدا می‌کند. در سفرهای جاده‌ای گاهی تا کیلومترها به هیچ سرویس بهداشتی دسترسی نخواهید داشت. این در‌حالی است که در قطارها همواره سرویس ایرانی و فرنگی در هر واگن وجود دارد.

کوپه اختصاصی بانوان یا آقایان

اگر به‌تنهایی سفر می‌کنید و می‌خواهید در طول مسیر کاملاً راحت باشید، امکان خرید بلیط قطار ویژه آقایان یا بانوان برایتان فراهم شده است. برخی از کوپه‌های قطار تنها به آقایان یا خانم‌ها اختصاص داده می‌شود تا بدون نگرانی، سفری آرام را تجربه کنند. البته در هنگام خرید بلیط باید حتماً بلیط مخصوص را تهیه کنید.

چه امکانات تفریحی در قطارها ارائه می‌شوند؟

علاوه‌بر امکانات رفاهی که چند مورد از آن‌ها را بررسی کردیم، امکانات تفریحی نیز در قطارها ارائه می‌شوند تا بتوانید تا زمان رسیدن به مقصد، از مسیر لذت ببرید. سفر با قطار فرصت خوبی است تا با خانواده یا دوستانی که هم‌سفران شما هستند، هم‌صحبت شوید و حتی به انجام بازی‌های مختلف بپردازید. چند مورد از امکانات تفریحی قطارها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

سیستم صوتی و تصویری

یکی از امکانات تفریحی قطار که باعث می‌شود تا زمان رسیدن به مقصد سرگرم شده و نهایت لذت را از مسیر ببرید، سیستم صوتی و تصویری کوپه‌هاست. در قطارهای کوپه‌ای، مسافران هر کوپه به سیستم صوتی و تصویری دسترسی دارند و می‌توانند بسته به سلیقه، از محتواهای مختلف بهره‌مند شوند. می‌توانید تا رسیدن به مقصد فیلم ببینید یا موسیقی مد نظرتان را پخش کنید. البته توافق با سایر هم‌سفرها در کوپه نیز مهم است و باید رعایت شود.

کتابخانه و ارائه انواع مجلات

علاوه‌بر سیستم صوتی و تصویری، برای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی نیز آیتمی در نظر گرفته شده تا رضایت آن‌ها نیز جلب شود. اگر دوست دارید بخشی از زمان سفر را به مطالعه اختصاص دهید، می‌توانید از کتابخانه موجود در برخی قطارها استفاده نمایید. البته این امکانات در انواع خاصی از قطارها ارائه می‌شود که پیش‌از سفر با مطالعه امکانات قطار، می‌توانید از وجود آن آگاه شوید.

بلیط قطار شهرهای مختلف را از فلای تودی بخرید

علاوه‌بر آنچه که گفته شد، قطارهای مختلف سیستم حمل‌ونقل ریلی، امکانات متفاوت دیگری نیز دارند که باید به‌صورت اختصاصی آن‌ها را بررسی کنید. با توجه به این امکانات، قطار می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر باشد. برای تهیه بلیط، خوب است با سایت فلای تودی به‌عنوان مرجعی معتبر آشنا شوید. این پلتفرم در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در حوزه خدمات گردشگری آغاز کرد. این روزها فلای تودی به نامی آشنا تبدیل شده که فروش آنلاین بلیط قطار و هواپیما، رزرو آنلاین هتل، اخذ ویزای توریستی و … را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت، انجام می‌دهد. همین‌حالا سری به اپلیکیشن یا سایت فلای تودی بزنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها