|
کدخبر: 304903 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

عضویت ایران در بریکس لطف خدا بود/ احتمال سقوط قیمت دلار

اکبری تالارپشتی گفت: افزایش اعضای بریکس به معنای این نیست که اعضای جدید عضو بریکس پلاس هستند و عضو بریکس نیستند، بنابراین اعضای جدید عضو همان بریکس هستند اما با حضور آنها نام بریکس دیگر تغییر نکرد چراکه نمی‌شود حرف اول همه کشورها را اضافه کرد بنابراین می‌گویند بریکس پلاس یعنی بریکس به همراه اعضای جدید.

سیاست عضویت ایران در بریکس لطف خدا بود/ احتمال سقوط قیمت دلار

روز پنجشنبه آفریقای جنوبی خبر رسمی موافقت اعضای بریکس با پیوستن ایران به این مجموعه را اعلام کرد و با اشاره به جزئیات این خبر گفت که ایران رسماً از ۱۱ دی ماه به عنوان عضو بریکس شناخته می‌شود. همزمان با انتشار خبر پیوستن ایران به همراه ۵ کشور دیگر به بریکس، بسیاری از کارشناسان اهداف این گعده بین‌المللی را در بوته ارزیابی قرار داده و دست‌یابی به اهدافی نظیر ایجاد ارز بریکس و حذف دلار را مسیری دشوار قلمداد کردند.

کما اینکه کریس ویفر، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در شرکت مشاوره استراتژیک ماکرو ادوایزری که بر روی روسیه و اوراسیا متمرکز است ایده ارز بریکس را غیرقابل تحقق دانست. البته نگاه این کارشناس سرمایه‌گذاری واکنش سایر تحلیل‌گران حوزه ارز را به همراه داشت کما اینکه «یو» معتقد است دست‌یابی به ارز مشترک دشوار است اما غیرممکن نیست.

اظهارنظرات مختلف پیرامون ارز بریکس در نهایت واکنش آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در بریکس را همراه داشت، چنانچه او با تاکید بر اینکه بریکس غرب‌ستیز و به دنبال حذف دلار نیست گفت «هدف کم‌تر ارائه جایگزین برای دلار و بیش‌تر ارائه انتخاب‌های متنوع‌تر به جهان است. بریکس ضد غرب نیست. ما در برابر دلار نیستیم. ما در رقابت نیستیم. با این وجود، آن چه با آن مخالف هستیم تداوم تسلط دلار در معاملات مالی جهانی است.»

بنابراین با توجه به تاکید کارشناسان مبنی بر دشواری راه‌اندازی ارز بریکس و از طرفی ادعای سفیر آفریقا مبنی بر اینکه این گروه برای مقابله با دلار تشکیل نشده و هدف آن تنوع ارزی است، این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران و از طرفی اذعان نمایندگان مجلس مبنی بر دست خالی دولت در حوزه دلار، عضویت در بریکس چه عایدی برای تهران دارد؟

بریکس جوان است

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره اینکه بریکس ارزa خاصی برای تبادلات تجاری ندارد، گفت:  بریکس جوان است و اینکه یک سال بعد از درخواست ایران را به عضویت پذیرفته،  لطف خدا بوده است. در مجموع عضویت ایران در بریکس اقدام مهمی بود. دولت دیپلماسی قوی به کارگیری کرد که جای تشکر دارد چراکه عضویت ایران در مجامع بین‌المللی نظیر بریکس از نظر خنثی‌سازی جنگ اقتصادی و روانی که آمریکا به راه انداخته، بسیار اهمیت دارد، لذا عضویت ایران بسیار مفید بود.

او افزود: بریکس متشکل از کشورهای قدرتمند با جمعیت بالا است و با اضافه شده اعضای جدید نظیر ایران و عربستان می‌‎توان گفت که دارندگان عمده انرژی جهان در بریکس هستند. علاوه بر این در جهان باید ساز و کار جدید بین‌المللی راه‌اندازی شود چراکه در حال حاضر ایران تحریم سازمان ملل نیست بلکه آمریکا با قلدری قوانین داخلی خود را به همه کشورها تحمیل می‌کند، به این معنی که اگر کشوری بخواهد روابط تجاری با ایران برقرار کند، آمریکا به واسطه قدرت اقتصادی و هژمونی سیاسی که دارد، واشنگتن به آن کشور می‌گوید یا من یا ایران.

تالار پشتی

آمریکا گرفتار رهبران نادان شده است

اکبری تالار پشتی در ادامه تصریح کرد: بنابراین آمریکا بر خلاف همه قوانین بین‌المللی زورگویی می‌کند و به نظر بنده واشنگتن گرفتار سیاستمداران و رهبران نادان شده است چراکه علاوه بر اینکه به دیگران آسیب وارد می‌کند، تیشه به ریشه خود می‌زند. بنابراین از دیدگاه ما با توجه به این حجم از جنایاتی که آمریکا در سراسر جهان انجام می‌دهد، خدا وجود دارد و یکی از سنت‌های پروردگار این است که ظالم متلاشی می‌شود، بر همین اساس آمریکا در شرایط فعلی نیز در مسیر افول گام برمی‌دارد به این ترتیب که گرفتار رهبران نادان شده و از طرفی آلت دست لابی صهیونیست شدند، تا جایی که کشوری مانند آمریکا همه ملت خود را به لابی صهیونیست‌ها فروخته است.

دلار سقوط می‌کند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به رقبای هژمونی آمریکا در جهان اظهار کرد:  نکته حائز اهمیت درباره سیاست‌‎های آمریکا این است که دنیا این اقدامات ظالمانه را تحمل نمی‌کند کما اینکه چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه که از جمله کشورهای بزرگ محسوب می‌شوند، مقابله با هژمونی آمریکا را آغاز کردند. اینکه آمریکا از طریق دلارش در جنگ اقتصادی علیه ملت‌ها استفاده کند، طبق سنت‌های خدا این کشور نمی‌تواند چنین وضعی را ادامه دهد. به این معنی که همان دلاری که به عنوان ابزار جنگ بهره می‌برد، سقوط می‌کند.

اکبری تالارپشتی همچنین متذکر شد: در هر صورت بریکس جوان و در حال حرکت به این سمت است که روابط مالی خود را از طریق تاسیس بانک و مواردی از این قبیل راه‌اندازی می‌کند. بر همین اساس به نظر می‌رسد بریکس بسیار زود به نتیجه برسد و حتی کشورهایی نظیر عربستان که همراهان آمریکا ترجیح دادند، از آمریکا تبعیت نکنند و به سمتی حرکت کنند که منافع خودشان تأمین می‌شود.

در بریکس قلدربازی جایگاهی ندارد

او درباره ظرفیت‌های بریکس خاطرنشان کرد: بریکس محلی است که این قلدربازی‌ها و اقدامات خلاق قوانین بین‌المللی در آن جایگاهی ندارد. در حقیقت در بریکس چارچوب خوبی پایه‌گذاری شده و عضویت ایران در این گروه بسیار مهم است چراکه با این اقدام کشورهای به پوز آمریکا زدند، لذا در مجموع نظام مالی بریکس سریع به سرانجام می‌رسد.

اکبری تالارپشتی در واکنش به اینکه گفته می‌شود ایران عضو بریکس پلاس شده و این با بریکس اصلی تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: بریکس و بریکس پلاس یکی هستند. در حقیقت بریکس در ابتدا بریک بود که شامل برزیل،روسیه، هند و چین می‌شد، سپس آفریقای جنوبی به این جمع اضافه شد بعد از این نام بریک به بریکس تغییر کرد، اینکه گفته می‌شود بریکس پلاس به این معنی است که همان ۵ نفر در بریکس باقی نمی‌مانند بلکه اعضای خود را افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: افزایش اعضای بریکس به معنای این نیست که اعضای جدید عضو بریکس پلاس هستند و عضو بریکس نیستند، بنابراین اعضای جدید عضو همان بریکس هستند اما با حضور آنها نام بریکس دیگر تغییر نکرد چراکه نمی‌شود حرف اول همه کشورها را اضافه کرد بنابراین می‌گویند بریکس پلاس یعنی بریکس به همراه اعضای جدید. در مجموع انشاالله ایران بتواند از ظرفیت‌های بریکس و شانگهای حداکثر استفاده را داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها