|
کدخبر: 325248

صعود قیمت نفت / ذخایر آمریکا تمام شد؟

بازار نفت در معاملات امروز، نسبت به روز گذشته، تغییر و تحولات اساسی را تجربه کرد.

اقتصاد صعود قیمت نفت / ذخایر آمریکا تمام شد؟

شواهد نشان می دهد که قیمت طلای سیاه، همزمان با کاهش ذخایر نفت آمریکا، با افزایش قیمت همراه شده است.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا در پی کاهش ذخایر نفت آمریکا که نشانه مثبتی برای تقاضا بود، اندکی افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت ۵ سنت معادل ۰.۰۶ درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید.

منابع بازار با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل، ۳.۲۳۷ میلیون بشکه کاهش یافت. این آمار برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز است که افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت را برآورد کرده بودند.

معامله‌گران برای تائید این کاهش بزرگ، منتظر انتشار آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا در بعدازظهر روز جاری هستند.

فعالیت تجاری آمریکا در آوریل، به پایین‌ترین رکورد چهار ماهه رسید. شرکت «اس اند پی گلوبال» روز سه شنبه اعلام کرد شاخص تولید «کامپوزیت پی ام آی» که بخش‌های تولید و خدمات را رصد می‌کند، از ۵۲.۱ واحد در مارس، به ۵۰.۹ واحد در آوریل کاهش یافت.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: این آمار می‌تواند سیاستگذاران را متقاعد کند که کاهش نرخ بهره، برای حمایت از اقتصاد، ضروری است.

کاهش نرخ بهره آمریکا می‌تواند از رشد اقتصادی این کشور پشتیبانی کند و به نوبه خود، تقاضا برای نفت در بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان را تقویت کند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران همچنان جدیدترین تحولات در عرصه ژئوپلیتیکی خاورمیانه را زیرنظر دارند. با این حال، تحولات جاری تاثیری بر عرضه نفت از این منطقه نداشته‌اند.

بلومبرگ در گزارشی نوشت در حالی که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدید، تاثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد.                                 

در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تشدید محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران است اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تمایلی به انجام اقدامی ندارد که قیمت نفت خام یا بنزین را برای شهروندان آمریکایی افزایش دهد. به گفته کارشناسان سیاست تحریم، رئیس جمهور آمریکا احتمالا از اختیارات خود در خصوص تحریم‌ها استفاده کرده و از اجرای سخت‌گیرانه آنها خودداری می‌کند.

این وضعیت، تا حدودی مشابه برخورد دولت بایدن در قبال روسیه و جنگ اوکراین است. اگرچه کاخ سفید، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده، اما تلاش کرده است درآمدهای این کشور را محدود کند و در عین حال، اجازه دهد صادرات نفت روسیه ادامه پیدا کند تا از محدودتر شدن عرضه در بازار جهانی و برانگیختن تورم در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اجتناب شود. دولت آمریکا همچنین با وجود تجدید تحریم‌های که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را هدف گرفته اند، هفته گذشته اجازه داد صادرات نفت ونزوئلا ادامه پیدا کند.

جیم لوسیر، مدیرکل شرکت تحقیقاتی «کپیتال آلفا پارتنرز» به بلومبرگ گفت:‌ معامله‌گران نفت، بی‌تفاوت هستند، زیرا می‌دانند که بایدن هر گونه معافیت‌هایی را لازم باشد، امضا خواهد کرد تا جریان نفت ایران به بازار ادامه پیدا کند، درست همان‌طور که اجازه داد بشکه‌های نفت روسیه همچنان در بازار عرضه شوند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها