|
کدخبر: 324914

بورس/ بازار سرمایه/بازار سهام

پیش بینی جذاب از بورس / بازار سرمایه صعودی می ماند؟

براساس گزارش‌های منتشر شده، در معاملات دیروز بازار بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل بورس بیش از ۷۷ هزار واحد افزایش یافت. این افزایش باعث شده است تا شاخص کل بورس تا حدودی از محدوده ۲.۲ میلیون واحدی فاصله گیرد.

اقتصاد پیش بینی جذاب از بورس /  بازار سرمایه صعودی می ماند؟

در جریان معاملات دیروز بازار بورس تهران، ارزش معاملات بیش از ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود. این افزایش ارزش معاملات، به دلیل استقبال خوب از نمادهای شاخص‌ساز همچون فملی و فولاد بود که به ترتیب ۱۱ هزار و ۱۰ هزار واحد به شاخص کل بورس افزودند.

در نتیجه این روند مثبت، شاخص کل بورس تهران بیش از ۳.۵۲ درصد رشد کرد. این رشد شاخص کل، بیانگر رکوردشکنی در جهت صعودی بازار است. این در حالی است که پس از ایجاد محدودیت در بازار و در محدوده نوسان مجاز، اوضاع بازار به طور کامل مثبت شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که بازار سرمایه  با استقبال خوب سهامداران و رشد شاخص‌های اصلی مواجه بوده است.

به نظر می‌رسد سازمان بورس توانست ریسک سیاسی که بر بازار سرمایه سایه انداخته بود به خوبی مدیریت کند اما در عین حال می‌توان گلایه کرد که چرا در سال گذشته و از آن فاجعه سیاه ۱۷ اردیبهشت ماه جلوگیری نکرد یا حداقل آن را مدیریت نکرد.

گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی ۵۲۴ میلیارد تومانی برای دومین روز پیاپی در صدر برترین ارزش معاملاتی در بازار سرمایه قرار گرفت و خودرویی‌ها در جایگاه دوم قرار گرفتند، نکته جالب بازار امروز افزایش ارزش معاملاتی در بازار روز جاری، آن هم در گروه فرآورده‌های نفتی بودیم موضوعی که خیلی وقت بود شاهد انجام معاملات خیلی خاص در این گروه نبودیم. اما در روز جاری این گروه با ارزش معاملاتی بیش از ۳۱۳ میلیارد تومانی در جایگاه سوم برترین ارزش معاملاتی گروه‌های بازار سرمایه قرار گرفت.

سازمان بورس اوراق بهادار گزارش داد که در هفته گذشته تعداد کدهای فعالی در بازار سرمایه حدود ۲۴۴ هزار نفر بوده است البته که نباید به آمار هفته گذشته خیلی اکتفا کرد چرا که بازار در حالت نیمه تعطیل قرار داشت و نمادهای در صف های خرید و یا فروش قفل شده بودند.

اما در جریان بند س تبصره قانون بودجه برای سال جدید بازار خیلی نگران سرمایه گذاری برای سال ۱۴۰۳ بود و نامه نگاری‌هایی نیز از سوی کانون نهادهای سرمایه گذاری و سازمان بورس اوراق بهادار تهران انجام شده بود. به همین دلیل در بازار روز جاری شاهد تقویت تقاضا برای صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی،  بعد از انتشار اخباری مبنی بر تعدیل  بند س تبصره ۶  بودجه  سال ۱۴۰۳ بودیم که یکی از دلایل مثبت شدن بازار روز جاری نیز عنوان می‌شد.

اما خبر دیگر بازار امروز را خبرگزاری مهر بر سر زبان‌ها انداخت و از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خیلج فارس گلایه کرد و عنوان داشته است که این اقدام غیر قانونی است. همچنین خبر غیرقانونی بودن واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها دیگر خبر ورزشی بورسی بود که در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌چرخید.

جلسه کارگروه تأیید اهلیت و صلاحیت سازمان خصوصی سازی در حال برگزاری است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اتفاقات رخ داده صلاحیت خریداران پرسپولیس و استقلال امروز تأیید و همه چیز آماده برگزاری مزایده در روز دوشنبه هفته جاری شود.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ فروردین به ۲۳.۵۲ درصد رسید.

منبع: اکوایران
  • ناشناس ارسالی در

    بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر خیلی خیلی عقب مانده و حالا حالاها باید سبز ،مثبت و افزایشی باشه تا بتواند اون عقب ماندگی خودش را نسبت به بازارهای دیگه جبران کند. سال ۹۹ دلار ۲۲ هزار تومان ، سکه‌ ۸ میلیون تومان ،پراید حدود ۷۰ میلیون تومان و شاخص کل بوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد. اکنون دلار رسیده به ۶۵ هزار تومان یعنی نسبت به سال ۹۹ شده ۳ برابر . قیمت سکه ۵ برابر بیشتر شده و رسیده به ۴۵ میلیون تومان . قیمت پراید رسیده به حدود ۴۰۰ میلیون تومان یعنی حدوا" ۶ برابر . قیمت زمین و مسکن حداقل ۱۰ برابر شده نسبت به سال ۹۹ ولی شاخص کل بورس هنوز حول عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سال ۹۹ می چرخد. پس نمیشه گفت و نباید هم انتظار داشت که بورس با یک یا دو یا یک هفته سبز و مثبت شدن ، دیگه رشد آن متوقف خواهد شد. با توجه به چند برابر شدن قیمت دلار ، سکه‌، خودرو، زمین و مسکن و .... شاخص کل بورس هم باید نسبت به سال ۹۹ چند برابر شود و حالا حالاها باید سبز و مثبت باشه تا بتواند اندکی از اون عقب ماندگی را جبران کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها