|
کدخبر: 324859

قیمت بیت کوین / بازار رمز ارز / ارز دیجیتال

قیمت جدید پادشاه ارزهای دیجیتال / بیت کوین به آرامش می رسد؟

هر واحد بیت کوین در این لحظه با نرخ ۶۴،۰۴۶.۰۰ $، معادل ۴،۲۳۷،۸۵۹،۷۷۴ تومان معامله می‌شود. درحال‌حاضر ارزش کل بازار ارز دیجیتال بیت کوین، معادل $ ۱،۲۶۱،۴۸۸،۱۹۳،۱۵۹ است. حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر این ارز دیجیتال نیز $ ۳۸،۰۱۸،۴۷۲،۴۰۰ بوده است. همچنین باتوجه به نوسانات این رمزارز در ۲۴ ساعت گذشته، نرخ این ارز نسبت به روز گذشته ۰.۹۶% کاهش یافته است.

اقتصاد قیمت جدید پادشاه ارزهای دیجیتال / بیت کوین به آرامش می رسد؟

قیمت بیت کوین، امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶۴,۲۳۸.۲۲ دلار معادل ۴۲,۸۵۳,۳۱۷,۰۰۰ ریال اعلام شد.

نوسانات و اطلاعات نرخ بیت کوین

بسیاری از تحلیلگران و متخصصین فعال در بازارهای مالی بر این باورند که می‌توان از اطلاعات گذشتۀ نرخ بیت کوین یا هر دارایی دیگری برای پیش‌بینی آینده قیمتی آن استفاده نمود.

برای استفاده از اطلاعات گذشته قیمتی این رمزارز می‌توانید از نمودار موجود در این صفحه استفاده نمایید.

درباره بیت کوین

بیت‌ کوین (BTC) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که نخستین بار در سال ۲۰۰۸ به‌دست فرد یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در یک وایت پیپر شرح داده شد. این ارز دیجیتال در مدت کمی پس از آن، در ژانویه ۲۰۰۹ راه‌اندازی گردید.

بیت‌ کوین یک ارز آنلاین همتا به همتا است؛ به این معنی که تمام تراکنش‌ها به صورت مستقیم بین شرکت‌کنندگان شبکه، بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای برای تأیید یا تسهیل آنها انجام می‌شود. بیت‌ کوین، طبق گفته‌های خود ناکاموتو، برای این ایجاد شد که «پرداخت‌های آنلاین مستقیماً از یک طرف به طرف دیگر، بدون نیاز به عبور از یک مؤسسه مالی، ارسال شود». اگرچه ایده‌هایی برای نوع مشابهی از ارز دیجیتال غیرمتمرکز پیش از بیت‌ کوین وجود داشته است، اما BTC نخستین ارز دیجیتالی بود که به طور واقعی مورد استفاده قرار گرفت.

ناکاموتو در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد و در آن به طور جزئی نحوه پیاده‌سازی یک ارز دیجیتال همتا به همتا را شرح داد. او یا آنها پیشنهاد کردند که از یک دفتر کل غیرمتمرکز تراکنش‌ها که در بسته‌هایی به نام «بلاک» دسته‌بندی و با الگوریتم‌های رمزنگاری تأمین می‌شد، استفاده کنند. کل این سیستم بعداً با عنوان بلاکچین شناخته شد.

فقط دو ماه بعد، در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹، ناکاموتو نخستین بلاک را در شبکه بیت کوین استخراج کرد که به عنوان بلاک جنسیس یا پیدایش (Genesis Block) شناخته می‌شود و بدین ترتیب نخستین ارز دیجیتال جهان را راه‌اندازی کرد. نرخ بیت کوین در زمان معرفی، صفر دلار بود و بیشتر بیت‌کوین‌ها از طریق استخراج به‌دست می‌آمدند.

نخستین تراکنش رسمی بیت کوین در ۲۲ مه ۲۰۱۰ زمانی رخ داد که لاسلو هانیچ، یک برنامه‌نویس، ۱۰ هزار بیت کوین را با دو پیتزا معامله کرد. این رویداد اکنون با عنوان «روز پیتزای بیت‌ کوین» شناخته می‌شود. در جولای ۲۰۱۰، بیت کوین برای نخستین بار معامله شد و نرخ آن در آن زمان از ۰.۰۰۰۸ تا ۰.۰۸ دلار متغیر بود.

به لطف ماهیت پیشرو بودن، بیت کوین حتی پس از گذشت بیش از یک دهه، همچنان در صدر این بازار پرهیجان باقی مانده که تا حد زیادی به دلیل افزایش علاقه مؤسسات به بیت کوین و فراگیر شدن بسترهایی است که موارد استفاده بیت کوین را فراهم می‌کنند؛ بسترهایی همچون: کیف پول‌ها، صرافی‌ها، خدمات پرداخت، بازی‌های آنلاین و موارد دیگر.

کل عرضه بیت‌ کوین‌ محدود است و هرگز از ۲۱ میلیون بیشتر نخواهد شد. BTCهای جدید در فرآیندی به نام «استخراج» ساخته می‌شوند: زمانی که تراکنش‌ها در شبکه ارسال می‌شوند، استخراج‌کنندگان (ماینرها) آنها را دریافت و در بلاک‌هایی بسته‌بندی می‌کنند. این بلاک‌ها با محاسبات پیچیده رمزنگاری محافظت می‌شوند.

استخراج‌کنندگان به‌ عنوان جبران هزینه‌ منابع محاسباتی خود، برای هر بلاکی که با موفقیت به بلاکچین اضافه می‌کنند، پاداش می‌گیرند. در زمان راه‌اندازی بیت‌ کوین، این پاداش ۵۰ BTC برای هر بلاک بود. این عدد پس از هر ۲۱۰ هزار بلاک جدید استخراج‌شده (که استخراج آنها تقریباً چهار سال طول می‌کشد) نصف می‌شود. بر اساس برخی تخمین‌ها، ساتوشی ناکاموتو به‌تنهایی مالک بیش از یک میلیون بیت ‌کوین است. درباره بیت کوین (BTC) کوچک‌ترین واحد بیت کوین، ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ BTC، به افتخار سازنده مستعار این ارز دیجیتال، ساتوشی (یا به اختصار سات) نامیده می‌شود. بسیاری بر این باورند که این ارز دیجیتال پیشرو، همانند طلا، بیشتر به عنوان ذخیره ارزش عمل می‌کند تا یک روش پرداخت. این دیدگاه که بیت کوین به جای روش پرداخت، جایگزینی برای طلای دیجیتال و ابزاری برای نگهداری بلندمدت دارایی است، باعث شده که بسیاری به جای خرج کردن BTC برای خریدهای روزمره، آن را برای مدت طولانی نگه دارند یا به اصطلاح هودل (HODL) کنند.

بیت کوین با گذشت زمان، به ویژه پس از پذیرش آن به عنوان ارز رسمی در السالوادور، هر روز بیشتر از قبل جنبه سیاسی پیدا می‌کند. نایب بوکله، رئیس‌جمهوری السالوادور، این تصمیم را تقریباً به طور یک‌جانبه اعلام و اجرا کرد و انتقادات شهروندان خود، بانک مرکزی انگلستان، صندوق بین‌المللی پول، ویتالیک بوترین و بسیاری دیگر را نادیده گرفت.

در مقابل، کشورهایی مانند چین اقدامات شدیدی برای سرکوب فعالیت‌های استخراج و معامله بیت کوین انجام داده‌اند. در ماه مه ۲۰۲۱، دولت چین اعلام کرد که تمام تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند. این امر با سرکوب شدید عملیات استخراج بیت کوین همراه بود و بسیاری از کسب‌و‌کارهای مرتبط با رمزارزها را مجبور به فرار کرد.

 

منبع: رمز ارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها