|
کدخبر: 324385

سامانه خودنویس / بازار مسکن / قیمت خانه

خانه ارزان می شود اما به یک شرط

مجید گودرزی، تحلیلگر بازار مسکن مدعی شد: در حال حاضر، قیمت دلار به بیش از ۶۴ هزار تومان در سال جدید رسیده است. با توجه به اینکه در آغاز سال و در ماه مبارک رمضان قرار داریم، شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت دلار هنوز تأثیر قابل ملاحظه‌ای در بازار مسکن نداشته است.

اقتصاد خانه ارزان می شود اما به یک شرط

آغاز سال جدید همراه با افزایش قیمت دلار، موج جدیدی از نگرانی را در میان مردم و صاحبان صنایع در بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده است. نرخ ارز در روزهای اخیر به گونه‌ای بوده که اثرگذاری قابل توجهی را بر اقتصاد و اجتماع این کشور به همراه داشته است.

در سال گذشته رکود بازار مسکن و قیمت‌های سرسام آور در بازار خرید و اجاره خانه، نتیجه‌ای جز کاهش شدید تعداد معاملات مسکن و از بین رفتن رونق در این بازار نداشت. حال با ورود به سال نو و شوک افزایش قیمت دلار، این سوال پیش می‌آید که آیا بالا رفتن نرخ ارز، بازار مسکن را آشفته تر از قبل کرده و توان مردم در خرید و فروش مسکن را به صفر می‌رساند؟

در همین زمینه در ابتدا به مصاحبه با کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پرداختیم.

گودرزی در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار بر بازار مسکن در سال جدید گفت: قیمت دلار درحال‌حاضر به بیش از ۶۴ هزار تومان در سال جدید رسیده است. با توجه به اینکه در آغاز سال و در ماه مبارک رمضان هستیم و فروردین ماه هنوز به اتمام نرسیده است، شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت دلار هنوز بر بازار مسکن اثرگذار نبوده است. شاید یکی از دلایل عدم تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن این است که قیمت مسکن آنقدر بالا رفته است که امکان افزایش بیش از حد آن وجود نداشته و مردم هم دیگر توان خرید ندارند.

تاثیر قطره چکانی قیمت دلار بر بازار مسکن

وی در ادامه افزود: جدا از آن قشر خاص جامعه که فارغ از مسائل و مشکلات مالی هستند، عموم مردم توان خرید مسکن را نداشته و نمی‌توانند از پس هزینه‌های مربوط به مسکن که نیاز مهم جامعه است بر آیند. تا پیش از این افزایش قیمت دلار در یک دوره زمانی مشخص اثر خود را به مرور بر بازار مسکن نشان داده است، اما این اثرگذاری به شکلی ناگهانی و محسوس نبوده است.

روشن شدن تکلیف قیمت مسکن تا یک ماه آینده

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در رابطه با پیش‌بینی بازار مسکن عنوان کرد: برای پیش‌بینی در رابطه با تاثیر کنونی افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن باید منتظر ماند تا تاثیر آن بر بازارهای موازی مانند طلا و سکه مشخص شود و میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز تا حدودی به آماری دقیق برسد. به احتمال زیاد در اردیبهشت ماه مشخص می‌شود چه آینده‌ای در انتظار بازار مسکن است. هر افزایش قیمتی در هر زمینه مانند افزایش دستمزد، نرخ انرژی و کالاهای اساسی اثرگذار است و بازار مسکن نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمی‌ماند، اما خوشبختانه درحال‌حاضر تغییرات قیمت دلار بر بازار مسکن آنقدر تاثیر نداشته است که منجر به نگرانی شود.

کیانوش گودرزی در مورد شرایط کنونی بازار اجاره مسکن توضیح داد: همیشه بازار اجاره مسکن تابعی از قدرت خرید مردم بوده است. زمانی که قیمت‌ها در هر زمینه‌ای افزایشی می‌شود، برخی از مردم که تنها منبع درآمدشان، اجاره ملک است، به افزایش نرخ اجاره املاک خود روی می‌آورند. از طرفی هم اگر هزینه‌های اجاره مسکن به صورت افسار گسیخته افزایش یابد، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، دیگر متقاضی برای اجاره ملک وجود ندارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در سال جدید شاهد افزایش نرخ اجاره مسکن نسبت به سال گذشته نباشیم.

خودنویس-املاک

شرط کاهش قیمت مسکن به کمک سامانه خودنویس

وی درباره بر تاثیر سامانه خودنویس بر کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن و تبعات احتمالی آن گفت: صنف مشاوران املاک در زمینه اجرای موارد مربوط به سامانه خودنویس تابع قانون است. این سامانه نیز ممکن است تبعات و اثرات خاص خود را داشته باشد. بنابراین بهترین راه این است که سامانه خودنویس در چارچوب قانون عمل کرده، ساماندهی شده و قانون مدار باشد و در نتیجه می‌توان قیمت‌ها را در بازار مسکن از همین طریق کنترل و رصد کرد. در هر سامانه‌ای امکان فریب مردم و کلاهبرداری وجود دارد، زیرا اطلاعاتی که در این سامانه‌ها ثبت می‌شود می‌تواند مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار گیرد. بنابراین لازم است تا قواعدی مشخص برای استفاده از این نوع سامانه‌ها در نظر گرفته شود.

مسکن دنباله رو دلار

در ادامه فرهاد بیضایی کارشناس مسکن نیز در مصاحبه با تیتر کوتاه در رابطه با تاثیرپذیری بازار مسکن از افزایس نرخ ارز بیان کرد: مسکن و تمامی بازارهای سرمایه‌ای مسلما از افزایش قیمت دلار پیروی می‌کنند و این موضوع منجبر به افزایش قیمت مسکن در بازار هم می‌شود، اما ممکن است عوامل تشدید کننده‌ای که در این بازار منجر به ایجاد حباب قیمت می‌شوند نیز حذف شوند.

این کارشناس مسکن در پایان اضافه کرد: بنابریان اگر افزایش قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم فقط با هماهنگی بازار مسکن با قیمت ارز خواهد بود. به این معنا که بازار مسکن سعی بر این دارد که در چنین شرایطی بتواند قیمت‌ها را با بازار ارز تطابق دهد. این موضوع احتمالا منجر به افزایش تعداد معاملات و همینطور ایجاد حباب تورمی در بازار مسکن نمی‌شود. به این علت که بحث رشد نقدینگی درحال‌حاضر تا حدودی کنترل شده است و می‌توان امیدورا بود که مسئله قیمت‌ها نیز در بازار مسکن کنترل شود.

منبع: تیترکوتاه
  • ناشناس ارسالی در

    بیشتراز نیاز بازار شاید خیلی بیشترآپارتم ان خالی داریم اصلا ساخت مسکن مهرددرپردیس وپرند اشتباه بود چرا ببینید توپردیس وپر ند چقدرآپارتمان خالی داریم تحقیق کنید آم اربگیرید خیلی راحت یا سرمایه گذاری شده ی ااحتکارشده یا مافیا داردتوخودتهران مناطق 22گانه تحقیق کنید چقدرآپارتمان خالی دار یم به امید گران ترشدن احتکارمیشوداینها ب اید تععین تکلیف شود وزارت مسکن شهرداری و زارت کشورووودست به دست هم داده این آپارت مان های خالی تعیین تکلیف شودبااین جمعیت کاهشی ساخت مسکن صددرصداشتباه است تحقیق ک نید نسازید مسکن دردسرمیشود فکرکنید یابفر وش یااجاره بده یا مصادره والله زورباشد س ریع تعیین تکلیف میشود

  • ناشناس ارسالی در

    سلام خسته نباشید قیمت مسکن را به شرطی که پایین آورد‌که این دلالان راجمع‌کنندو به ‌خانه هاسندتک‌برگ دا ده‌شودوکسانی‌که‌ازی ک‌مسکن نداشته باشند‌مالیات گرفته شود‌

  • ناشناس ارسالی در

    درصورت نابودی مافیای مسکن مسکن ارزان میش ود...ازدولت آبی برای مردم گرم نمیشود ..م ردم باید زرنگ باشندسخت هست ولی تحمل کنند گول دولت را نخورند

  • شهروند ارسالی در

    دولت باسامانه خودنویس می‌تواند دست بانک‌ها ومهاجران و سوداگران راازبازارمسکن ودلالی قطع کند، مهاجران غیرقانونی افغان درشهرمشهدمقدس علیرغم ممنوعیت خانه خودرو طلادلارو..خریدوفروش میکنند و بدون پرداخت مالیات باعث تورم وفلاکت مردم می‌شوند دولت باید فوری ۲۰ میلیون مهاجر افغان رابه کشورشان دیپورت کندتابحران مسکن آب بنزین دارونان تورم گاز اشتغال و..برطرف گردد وگرنه هرچه دولت خانه بسازد باهجوم وزادوولدوحشتناک مهاجران افغان مشکل برطرف نمی‌شود

  • شهروند ارسالی در

    دولت باید فورا بنگاه‌های املاک و مردم را ملزم به ثبت قراردادهای خریدوفروش خانه زمین باغ ويلا درسامانه خودنویس کندتا۱-هرسال مالیات زيادی نصیب کشور شود ۲- سوداگران و سودجوها ازترس مالیات فرارودست از بحران سازی بردارند ۳-باکاهشی شدن قیمت مسکن مردم‌ خوشحال میشوند۴-بی قانونی وندادن مالیات باعث فعالیت میلیون هاسودجو ومودیان مالیاتی دراین بخش شده که توسطسامانه شناسایی میشوند اقدام فوری فوری فوری فوری فوری فوری فوری فوری فوری

  • ایرانی ارسالی در

    خانه خيلي خيلي گران می‌شود آهن آجر سیمان کارگر بنا ب این گرانی خانه‌ گران می‌شود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها