|
کدخبر: 324377

حقوق بازنشستگان / معوقات بازنشستگان / واریز حقوق / افزایش حقوق

حقوق پلکانی معکوس بازنشستگان / سازمان تامین اجتماعی تخلف کرده است؟

سلطانی‌کیا گفت: انتظار بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی این است که به رویه نادرست و ناحق ترمیم حقوق پلکانی معکوس و تقسیم‌بندی بازنشستگان به ۲ گروه حداقل بیمه‌پرداز و بیمه پردازان سایر سطوح و تبعیت از مصوبات شورایعالی کار خاتمه داده شود.

اقتصاد حقوق پلکانی معکوس بازنشستگان / سازمان تامین اجتماعی تخلف کرده است؟

عباسعلی سلطانی‌کیا، رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی، بیان کرد که افزایش حقوق بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی به تصمیمات شورای عالی کار وابسته نیست و باید طبق ماده ۹۶ قانون دایمی تأمین اجتماعی انجام شود. وی تأکید کرد که سازمان تأمین اجتماعی مستقل از شورای عالی کار عمل می‌کند و تابع آن نیست.

وی بیان کرد: قانونگذار در قانون تأمین اجتماعی و همچنین در اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی به استقلالِ این سازمان به عنوان یک سازمان بیمه بازنشستگی فراگیر توجه خاص داشته و هیچ وابستگی و تابعیتی به شورای عالی کار و مصوبات این شورا در رابطه با نحوه افزایش حقوق بازنشستگان مشمول سازمان تامین اجتماعی پیش بینی نکرده است.

سلطانی کیا گفت: ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، نحوه افزایش حقوق بازنشستگان مشمول این قانون را مصوب تعیین کرده است. طبق آن حقوق بازنشستگان باید هرساله برابر با افزایش هزینه‌های زندگی و میزان نرخ تورم با ضریب عددی یکسان برای همه بازنشستگان افزایش یابد. استناد به مصوبه شورایعالی کار برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بدون رعایت و اجرای صحیح ماده ۹۶ امری غیر قانونی و ناصحیح است. ذکر این نکته ضروری است که مصوبه شورایعالی کار برای افزایش حقوق کارگران نیز مورد اعتراض نمایندگان کارگری شورایعالی کار و کلیه کارگران کشور است.

وی بیان کرد: عدم توجه به استقلال سازمان و تبعیت از مصوبه شورایعالی کار و تقسیم‌بندی تبعیض‌آمیز بازنشستگان به ۲ گروه حداقلی و سایر سطوح و بکارگیری رویه غیر قانونی ترمیم حقوق سالانه بازنشستگان مشمول به روش پلکانی معکوس بدون رعایت محاسبات اکچوئری و حسابداری بیمه‌ای و بدون توجه به میزان مشارکت بازنشستگان در بیمه‌پردازی اشتباه بزرگی است که همه را متضرر می‌کند.

سلطانی‌کیا گفت: انتظار بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی این است که به رویه نادرست و ناحق ترمیم حقوق پلکانی معکوس و تقسیم‌بندی بازنشستگان به ۲ گروه حداقل بیمه‌پرداز و بیمه پردازان سایر سطوح و تبعیت از مصوبات شورایعالی کار خاتمه داده شود.

وی تأکید کرد: سازمان تامین اجتماعی این حق را ندارد که با تبعیت از مصوبات شورایعالی کار و بکارگیری رویه ترمیم حقوق پلکانی معکوسی حق الناس را پایمال نماید که باعث ظلم به بازنشستگان و ایجاد نارضایتی آنان و بی‌اعتمادی به سازمان و بی‌انگیزگی افراد شاغل برای پرداخت حق بیمه بیشتر می‌شود و آن سازمان را در آتیه دچار بحران خواهد کرد.

حقوق-بازنشستگان-مستمری بگیران

روز گذشته در حاشیه برنامه آغاز عملیات اجرایی چند پروژه عمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی در اردبیل، میرهاشم موسوی، مدیرعامل این سازمان اعلام کرد که پرداخت حقوق فروردین ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران طبق روال هر ماهه از ۲۰ فروردین ماه آغاز شده است. او افزود: "با برنامه‌ریزی انجام شده، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد و تلاش می‌کنیم معوقه فروردین ماه را نیز در خرداد به حساب بازنشستگان واریز کنیم."

برخی رسانه‌ها با سوءبرداشت از سخنان مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ، از افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان این سازمان صحبت کرده بودند که چنین موضوعی در سخنان مدیرعامل این سازمان در استان اردبیل مطرح نشده بود.

براساس قانون میزان افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سطح حداقل و سایر سطوح، پس از تصویب و ابلاغ هیئت‌وزیران اجرا می‌گردد.

هفته گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، درباره زمان اجرای متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: حکم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت قرار داشت و جزو مواد برنامه هفتم بود. اما هنوز برنامه هفتم توسعه در مجلس به نسخه نهایی نرسیده است و هنوز به قانون تبدیل و تصویب نهایی نشده است و به دولت نیز ابلاغ نشده است.

وی گفت: قانون که ابلاغ شود فرآیندهای اجرایی لازم را دولت انجام می دهد. دولت آمادگی لازم را کسب کرده مقدمات لازم را انجام داده و به محض اینکه قانون نهایی شود فرآیندهای اجرایی هم طی می‌شود و متناسب سازی هم صورت خواهد گرفت.

در بخشنامه‌ای که توسط دولت ابلاغ شده است، مبالغ پرداختی برای حق اولاد و عائله‌مندی بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  • حق عائله مندی کارکنان مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان (برای بازنشستگان معادل ۲۹۰۰ امتیاز).
  • حق اولاد شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان (برای بازنشستگان معادل ۱۷۸۰ امتیاز).
  • کمک هزیئه عائله مندی برای کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۸۲۰ هزار و۵۳۳ تومان (برای بازنشستگان معادل ۳۷۷۰ امتیاز).
  • حق اولاد برای کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان (برای بازنشستگان معادل ۲۳۱۴ امتیاز).

گفتنی است حق اولاد و عائله مندی بازنشستگان در فیش حقوقی فروردین ماه اعمال خواهد شد.

حق اولاد و عائله‌مندی بازنشستگان تامین اجتماعی نیازمند ابلاغ مدیرعامل این سازمان است و هنوز مبلغ آن مشخص نیست.

فیش حقوقی فروردین‌ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه مربوطه آپلود شده است. بازنشستگان می‌توانند از طریق ورود به این سامانه فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.

اما مسئله اینجاست که قرار است حقوق فروردین به اندازه حقوق اسفند باشد و هنوز هیچ گونه افزایشی در مستمری بازنشستگان سازمان اعمال نشده است.

براساس اعلام سازمان، پرداخت مستمری‌ها از بیستم براساس حروف الفبا آغاز خواهد شد.

از مدتی پیش زمزمه هایی مبنی بر افزایش مستمری بازنشستگان به گوش رسیده بود و حالا این شایعه به تدریج رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت. البته این موضوع منوط به چراغ سبز دولت است.

پیش تر سید مرتضی حسینی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: هر ساله محاسبات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد و امسال نیز همین روند ادامه می‌یابد و متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، مستمری بازنشستگان نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: براین اساس مستمری بازنشستگان در فرودین‌ماه مطابق سال گذشته پرداخت می‌شود اما حقوق اردیبهشت بر اساس نرخ جدید اعمال می‌شود و مابه‌التفاوت حقوق فروردین مستمری‌بگیران نیز در اردیبهشت پرداخت می‌شود.

حسینی گفت: امیدواریم سازمان تامین اجتماعی در سال جدید نیز مانند سال گذشته برای پرداخت مستمری بازنشستگان نیازی به استقراض از سیستم بانکی پیدا نکند.

منبع: ایلنا
  • محمد ارسالی در

    میرهاشم موسوی خاک توسرت وخاک تو سر کسیکه تورا به مدیرعامل خواند .خاک توسر مملکتی که امثال تو میخواهند حق هزاران انسان گرفتارشده دراین سازمان را تغیین وتکلیف کنن

  • احمد فولادوند ارسالی در

    اقای نماینده، فرار از قانون وخود قانوتی یکی از ترفندهای است که همه دولتها در پیش گرفته اندولی باپُررویی ولجاجت خاص وعینه واز روی افکاری مملو از برده داری وبرده پروری تا حال ان را دنبال داشته اند، وقتی باکمال وقاعت وبی شرمی دست دزدی در جیب مردم، بازنشسته هاوصندوق ها یشان دارند و با قلدری نیزخود رامحق میدانند. قانون کجای کاره؟

  • محمد ارسالی در

    اقای سلطانی کیا بنده بالای سی سال بیمه د ادم دو سال اخر بیمه رانندگان جاده تریلی شدم از شرکت باز خرید شدم متاسفانه حقون م ن بر مبنای دوسال اخر محاسبه شد یعنی حداق ل بگیر من انواع مریضی از جمله دسک کمر پر وستات عمل صفر قرنیه چشم نه دکتر میتونم ب رم نه پول دارو دارم ممنون

  • خلیل نقدی ارسالی در

    سالهاست این گرگ باگله اشناس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها