|
کدخبر: 324159

تسهیلات ودیعه مسکن / وام مسکن / بانک مسکن

بانک مسکن مستاجران را غافلگیر کرد

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد که مبلغ تسهیلات حمایتی بانک مسکن برای مستاجران با پرداخت ۱۵ هزار و ۸۰۴ تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ به مبلغ بیش از ۹ هزار و ۸۳ میلیارد ریال افزایش یافته است، که نسبت به سال قبل افزایش ۱۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اقتصاد بانک مسکن مستاجران را غافلگیر کرد

«سید عباس حسینی» عنوان کرد: در دولت سیزدهم، بانک مسکن تعداد ۲۹ هزار و ۷۵۴ تسهیلات ودیعه مسکن را با مبلغ بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال پرداخت کرد.

وی اظهار داشت: ۱۵ هزار و ۸۰۴ فقره از این تسهیلات به مبلغ بیش از ۹ هزار و ۸۳ میلیارد ریال به سال ۱۴۰۲ اختصاص دارد که با افزایش حدود ۱۷۰ درصدی در مبلغ تسهیلات نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه‌داد: با توجه به تاکیدات مکرر رییس‌جمهور مبنی بر کاستن دغدغه‌های مردم در تامین ودیعه مسکن، بانک مسکن با همه توان و تلاش خود، نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی(ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کشور و سایر متقاضیان اقدام کرده است.

راهکارهای کاهش هزینه ساخت نهضت ملی مسکن

هدف طرح نهضت ملی برنامه ساخت ۴ میلیون مسکن است تا متقاضیان در این بازار که سال‌ها از دسترسی به مسکن محروم مانده‌اند با حمایت‌هایی مانند تأمین زمین و پرداخت تسهیلات، خانه‌دار شوند.

با توجه به اینکه این برنامه اقشار هدف را نیز برای تأمین مسکن در نظر دارد، هدف دولت کاهش هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن است تا فشار مالی کمتری به متقاضیان این واحدها وارد شود؛ از سوی دیگر تأمین منابع ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از تسهیلات بانکی و آورده مردم در نظر گرفته شده است. در پرداخت تسهیلات بانک‌ها کم کاری می‌کنند و از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر متقاضیان نهضت ملی مسکن از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند، تأمین آورده اولیه برای آنان مشکل است.

نهضت ملی مسکن چگونه می‌تواند به تقاضاها پاسخ دهد؟

با وعده دولت سیزدهم برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی یکی از موضوعاتی است که شاید خیلی‌ها را امیدوار کرد تا پس از سال‌ها بالاخره بتوانند یک سرپناه برای خود داشته باشند. سرپناهی که اگر با شرایط عادی بخواهند آن را تهیه کنند، بیش از ۷۰ سال باید برای آن تلاش کنند و در صورتی که نرخ تورم را صفر در نظر بگیریم، شاید می‌توانستند رؤیای خود را محقق کنند؛ اما برنامه دولت سیزدهم برای حذف قیمت زمین از تولید مسکن و نیز محاسبه هزینه ساخت بر اساس قیمت تمام شده، می‌تواند آرزوی بسیاری از خانوارها را محقق کند.

دولت به این منظور سعی دارد تا با در اختیار گذاشتن زمین رایگان و اعطای تسهیلات مسکن، به افراد کمک کند تا آنها بتوانند برای خانه‌دار شدن اقدام کنند. در حال حاضر مطابق آنچه مسئولان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اواخر دولت قبل و اوایل دولت فعلی بیان کرده‌اند، بین ۷ تا ۸ میلیون خانوار در کشور از ۲۷ میلیون خانوار، مستأجر هستند و بخش محدودی نیز در خانه‌های سازمانی (اعم از نظامی یا دولتی) زندگی می‌کنند.

یکی از ایراداتی که به تسهیلات نهضت ملی مسکن وارد می‌شود، نبود بازار رهن ثانویه و نیز تغییر نرخ تورم کشور است که برای بانک‌های تجاری جذابیت ندارد، لذا بانک‌ها تمایلی به پرداخت این تسهیلات ندارند. اگرچه دولت با ابزار شورای عالی مسکن و شورای پول و اعتبار بانک‌ها را مکلف به اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن کرده اما به جز بانک مسکن و یکی دو بانک دولتی یا شبه دولتی، سایر بانک‌ها در دو سال گذشته به حوزه تسهیلات‌دهی به بخش ساخت مسکن ورود نکرده‌اند.

این در حالی است که بانک‌های تجاری در دو سال گذشته تسهیلات قابل توجهی به شرکت‌های زیرمجموعه خود داده‌اند که در موارد زیادی یا اطمینانی به بازگشت آن نیست یا با روش‌های حسابداری، اقدام به تراز کردن صورت‌های مالی خود کرده‌اند.

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    بی فایده.به هرمستاجربدمسکن واجدشرایط های ک واحدآپارتمان ازدم قسط سودقسط پایین بده ندسندبه نام دولت اجاره به شرط تملیک.سرما یه گذاری خوب برای دولت.نابودشدن مافیای م سکن.دیگه موقع انتخابات التماس هم نکنید.م شکل مسکن یکباربرای همیشه حل میشود

  • ناشناس ارسالی در

    خدا انتقام من را از شماها میگیره .ماده 9 6قانون تامین اجتماعی را که اجرانمیکنید.م اده41 قانون کار را اجرا نمیکنید.من را به عسر وحرج انداختید.به قرآن خدا میزنه به پس گردنتان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها