|
کدخبر: 323487

جرایم رانندگی/تصادفات/ایمنی خودروها

تلفات جاده ای بخاطر سرعت بالا و یا نا ایمنی خودرو / افزایش جریمه ها عامل بازدارنده برای رانندگان

یک وکیل دادگستری درباره اصلاح رفتار برخی رانندگان که باعث تهدید امنیت خود و دیگران می‌شوند و منجر به تلفات جانی، نقص عضو و معلولیت و بارهای مالی و روحی زیادی می‌شوند، اظهار داشت که افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در بازدارندگی این رفتارها مورد توجه قرار گیرد.

اقتصاد تلفات جاده ای بخاطر سرعت بالا و یا نا ایمنی خودرو / افزایش جریمه ها عامل بازدارنده برای رانندگان

رسول کوهپایه زاده درباره افزایش جرایم رانندگی که به تازگی تصویب شده است، توضیح داد که افزایش چشمگیر تلفات انسانی ناشی از تصادفات راهای، به همه اخطار داده است. به طوری که گفته شده است که آمار تلفات جانی در ایام تعطیلات نوروز، معادل تلفات یک سال در کشورهای پیشرفته یا حتی در مناطق درگیری نظامی است.

وی افزود: سه عامل مهم در این خصوص نقش اساسی ایفا می‌کند، اول ایمنی نامناسب خودروها، دوم  جاده‌های نا ایمن و موضوع سوم که مرتبط با بحث ماست، ارتکاب رفتارهای پرخطر و اشتباهات انسانی است. اگر اراده جدی و واقعی به منظور کاهش این آمار وحشتناک در میان باشد، باید در خصوص هر سه این عامل اهتمام لازم صورت بگیرد و نباید صرفاً عامل خطای انسانی و رفتار پرخطر کاربران ترافیک مورد توجه قرار گیرد. 

این وکیل دادگستری ادامه داد: در ارتباط با اصلاح رفتار برخی رانندگان که امنیت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند و موجبات تلفات جانی و نقص عضو و معلولیت و تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی  هنگفت می‌شوند، افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند به عنوان یک عامل مهم بازدارنده مدنظر قرار گیرد. 

وی تاکید کرد:  اساسا از منظر جرم شناسی و جامعه شناسی یکی از کارکردهای مهم وضع مجازات و اعمال مجازات جنبه بازدارندگی و جلوگیری از تکرار آن است. 

کوهپایه زاده گفت: فرد خاطی با بررسی هزینه فایده عمل ناهنجار خود باید نهایتاً از ارتکاب تخلف منصرف شود و البته بداند که پرداخت این جریمه سنگین و قابل توجه، قطعی و حتمی و بدون تبعیض و گزیرناپذیر است و احیانا امکان حذف آن از سیستم  یا مشمول عفو و بخشش قرار گرفتن جریمه‌ها به مناسبت‌های مختلف به هیچ وجه وجود ندارد و در صورت افزایش جریمه از سقف معین مجاز قطعاً خودروی او توقیف خواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: رانندگان پرخطر که با ارتکاب تخلفاتی از جمله سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز،  عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به مردم تحمیل می کنند و اسباب سلب امنیت را فراهم می‌آورند، باید بدانند که هزینه ارتکاب این اعمال بسیار سنگین و قابل توجه خواهد بود که این  امر می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد و اعمال جریمه در کنار فرهنگ سازی از عوامل کاهش آمار تلفات جاده‌ای خواهد بود.

وی  افزود: نکته مهم این است که نباید  توجه به عامل ارتکاب اعمال پرخطر و خطاهای انسانی توجه مسئولین را  از سایر عوامل مربوطه از جمله عدم ایمنی خودروها و عدم ایمنی جاده‌ها فارغ کند و این عوامل به فراموشی سپرده شود. اگر به دنبال تامین امنیت جانی هم‌وطنان هستیم، باید هر سه این عوامل هم زمان و به موازات در دستور کار قرار بگیرد. 

این وکیل دادگستری در پایان گفت: باید شرکت‌های تولید کننده و خودروساز اجازه تولید خودروی نا ایمن و بی‌کیفیت و خطرساز را نداشته باشند و تمهیدات لازم جهت اصلاح گذرگاه های پرخطر و تامین امنیت لازم جاده‌ای فراهم شود و در کنار این امر با راننده خطاکار پر خطر به سنگین‌ترین وجه ممکن که یک نمود آن در قالب افزایش جریمه است، بر خورد شود و در کنار آن، صرفا افزایش جریمه هم کارساز نخواهد بود؛ یعنی راننده پرخطر باید با وضع قوانین و مقررات مربوطه از ادامه رانندگی بعضاً به صورت موقت و چند ماهه و در صورت اصرار بر ارتکاب رفتار پرخطر، گواهینامه رانندگی اش به مدت چند سال باطل شود. 

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    ۲۰۶ با لندکروز تفاوتی نداره.ماشین مقصر ن یست چون بدنه محکم هستند وبا ایمن. این س رنشینها میباشند که خودشون را در داخل ماش ین خودکشی میکنند

  • ناشناس ارسالی در

    موافق جریمه های بالا هستم، درست که کیفیت خودرو خیلی باید افزایش پیدا کنه ولی این دلیل عدم رعایت سرعت مجاز و نکات ایمنی ن میشه

  • ناشناس ارسالی در

    اها اون دوعامل مهم نیست عامل سوم کشیدن از جیب مردم بازدارندگی دارد و جاده های ناامن و ماشین بی کیفیت ولش جریمه بجسب اول کیفیت ماشینها و کیفییت جاده ها خوب کن اگر بفکر مردمت هستی عامل سوم بجسب

  • سعید ارسالی در

    اینا همه چرت و پرته فقط می خاین جیب مردم وخالی کنید این عکس صادف هم مال کشور ترک یه است آمار کشته هم دروغه از اول سال به قصد افزایش جریمه اعلام کردید

  • م ارسالی در

    سلام راه‌ها خوبه توسعه و مکان‌ها بهم نزدیک و به وضعشون رسیدگیرشه ورودی وخروحیهای شهر اراک خوب نیست عبوری شده از کمربندیدنمک کوهدنمیران از داخل شهر میان میرن و ورودی وخروحیها بیشتر و مثل کرج خودش خوبه ورودی جدا داشته باشه مستقیم سریعتر بهتر و کنترل جادها ماهواره‌ای بشه راه‌ها روستایی بهتر و مراکزربخش بهم وصل شه وضع رانندگی در اراک داخل شهر و کمربندها خوب نیست و عبوری هست که خیلی ناجور هست زیلارسازی وردی وخروحیها لازم و ضروری هست و حذف نقاط حادثه خیز ورودی وخروحی سمت توره خوب نیست وک عرض ناجور هست رستوران و هتل ومتل نیازرهست لین راه‌ها ووبرایرخودروها سنگین کل کشور جاده جدا باشه خوبه با هنه امکانات لازم

  • مجتبی زنگویی ارسالی در

    وکیل محترم افزایش جرایم رانندگی بدون اقدامات دیگرازقبیل اصلاح معابر،احداث پارکینگ و.......آنهم درکوتاه مدت بیش ازده درصددرکاهش تخلفات وحوادث تاثیرندارد مقابله بامعلول اشتباه است بایستی. علت راازبین برد،برای مسولان راحت‌ترین کار وبیزحمت وبدون یک ریال خرج کردن ،آیین نامه تصویب کردن ودست توی جیب مردم کردن است تمام مردم که خلاف کارنیستند وسایل حمل ونقل عمومی درکشورکفاف جابجایی مردم رانمی کند چه درشهروجاده ،مردم مجبور به استفاده ازوسیله نقلیه شخصی هستند آقایان چقدرپاریکینگ ومحل توقف ساخته اند وقص علی هذا....

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها